همشهری آنلاین: مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران از بهره برداری مجموعه "باغ موزه قصر" در زمینی به مساحت 76 هزار متر مربع و زیربنای 16 هزار متر مربع به عنوان یکی از دیدنی‌ترین نقاط پایتخت در تابستان امسال خبر داد.

به گزارش همشهری آنلاین، علی اصغر مونسان پیرامون وضعیت احداث باغ موزه قصر افزود: بخش تفریحی و تفرجگاهی باغ موزه قصر در تابستان امسال تکمیل و آماده بهره ‌برداری خواهد شد. "باغ ایرانی" مجموعه ای با بهره گیری از تنوع گیاهی یک فضای شهری دلنشین و یک موزه روباز محسوب می شود که برای استفاده عموم شهروندان آماده می شود .

وی افزود: یکی از بخش های اصلی موزه تاریخ انقلاب اسلامی ایران است. این موزه تصویری خواهد بود از مبارزات مردم در دوران ستم شاهی . بخش دیگر موزه زندان است . موزه زندان بازسازی عینی فضای زندان خواهد بود تا هم روایتی باشد از اتفاقاتی که در دوره رژیم ستم شاهی افتاد و هم محلی برای تصویر برداری مجموعه های سینمایی.

مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران ادامه داد: از دیگر بخش های این باغ موزه می توان به مسجد ، زور خانه قصر ، باغ های ایرانی، کتابخانه مرکز تحقیقات ،گالری های مختلف، فضاهای نمایشگاهی و فرهنگی چایخانه و سفره خانه سنتی ، مراکز عرصه محصولات فرهنگی ،بازارچه محصولات هنری و صنایع دستی اشاره کرد.

مونسان هدف طراحی بخش مفهومی و نرم افزاری باغ موزه قصر را فراهم آوردن و ایجاد بستر لازم برای ارایه و بسط مفهوم آزادگی به عنوان اصلی مترقی در اسلام ، در لایه های جامعه عنوان کرد و گفت: در این راستا عملیات اجرای بخش مفهومی و نرم افزاری باغ موزه قصر آغاز شده که روایتگر تاریخ انقلاب اسلامی ، مراحل پیروزی ، و دستاوردهای بعد از آن است.

وی در ادامه اظهار داشت: شهروندان در محدوده زندان،فضای سبز و بوستان و مجموعه های فرهنگی ورزشی و موزه را شاهد خواهند بود . ضمنا از زندان قصر بخش هایی باقی می ماند تا خاطرات این محل تاریخی به فراموشی سپرده نشود . از جمله این فضا ها میتوان به زندان مارکف و سیاسی و ساختمان رو به روی درب اصلی همراه با برج نگهبانی و نورگیر اشاره کرد. همچنین ساختمان بند جوانان نیز حفظ شده است برج دیده بانی و منبع آب در شمال شرقی زندان و ساختمان واحد برق در شمال غربی و ساختمان مدرسه اندرزگاه 12 یا بند کارگری نیز حفظ شده است.

مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران افزود: زندان مارکوف با مساحتی بالغ بر 8800 متر مربع از فضاهای متنوعی همچون مرکزاسناد ، تصاویر و اشیاء تاریخی، نمایشگاه ، گالری موسمی ، کافه گالری و سالن اجتماعات چند منظوره تشکیل شده که در حال تکمیل است. مسجد ،کتاب فروشی دائمی ( با مضامین تاریخ انقلاب و مبارزات سیاسی و کتب مرتبط با زندان ) و زورخانه از دیگر قسمتهای این مجموعه محسوب می شود.

مونسان اضافه کرد: گالری تصاویر و اسناد مربوط به مرمت و باز سازی موزه به عنوان یکی از دستاوردهای شهرداری تهران برای استفاده محققان ، استادان ، دانشجویان و پژوهشگران قابل استفاده خواهد بود و ساختمان زندان سیاسی با مساحتی در حدود 5 هزار متر مربع دارای فضاهای گوناگون و متنوعی است که روایتگر تاریخ انقلاب و مبارزان انقلاب اسلامی است که این ساختمان شامل محل زندان ها ،کتاب خانه ، مرکز مطالعات و موزه است. حسینه ،رستوران و کافی شاپ نیز دیگر قسمت های این مجموعه را تشکیل می دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه سه حیاط موجود در زندان نیز با قابلیت پخش فیلم و نماهنگ و ویدئوهای مفهومی جهت بازدید علاقه مندان در دست تکمیل است، گفت: سر در زندان قصر با توجه به ویژگی خاص آن در زمان پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان نمادی از آزادی زندانیان در بند رژیم ستم شاهی به طور کامل بازسازی شده و از فضای داخلی آن نیز برای استقرار سامانه های حفاظت و حراست مجموعه استفاده می شود.

کد خبر 175798
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز