شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۱ - ۱۹:۱۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: محمد مرسی دیروز در حالی در قامت رئیس‌جمهور جدید مصر سوگند یاد کرد که یک روز قبل از آن، در دیدار با صدهاهزار نفر از مصری‌ها در میدان تحریر قاهره، قدرت مردم را بالاترین قدرت در مصر نامید.

به نوشته روزنامه مصری الاهرام، محمد مرسی که نخستین رئیس‌جمهور اسلامگرا و منتخب دمکراتیک مصر لقب دارد، دیروز در دادگاه عالی قانون اساسی، سوگند ریاست‌جمهوری را به جای آورد.این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که پیش از آن، یکی از معاونان مرسی و شماری از گروه‌های سیاسی تأکید کرده بودند که وی منتخب مردم است و مردم انتظار دارند که وی در حضور مجلس منتخب‌شان مراسم تحلیف را به جا آورد.

یک روز بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری، پارلمان مصر در‌پی حکمی از سوی دادگاه عالی قانون اساسی، منحل شد. دو سوم پارلمان مصر که در نتیجه انتخابات سال گذشته تشکیل شد، در اختیار اسلامگرایان بود و تحلیلگران می‌گویند تصمیم به انحلال پارلمان، اقدامی از سوی نظامیان برای محدود کردن قدرت اسلامگرایان مصر بوده‌است.

با تحلیف محمد مرسی و به‌دست گرفتن سمت ریاست‌جمهوری، عملا شورای نظامی حاکم که بیش از 16‌ماه اداره امور کشور را به‌دست گرفته است، کارکرد خود را از دست خواهد داد. نظامیان از سال گذشته و تا همین چند روز پیش وعده داده‌بودند که بعد از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخاب رئیس‌جمهور جدید قدرت را تحویل می‌دهند.

مرسی پس از یادکردن سوگند ریاست‌جمهوری متعهد شد که دو قوه قضاییه و مقننه را محترم خواهد دانست و ضامن استقلال آن دو از قوه مجریه خواهد بود. وی پس از ادای سوگند در دادگاه، عازم دانشگاه قاهره شد و با شماری از شخصیت‌ها و رهبران مردمی و اجرایی و اتحادیه‌ها و احزاب دیدار کرد.مرسی در دانشگاه قاهره با اشاره به مسائل منطقه و همچنین سوریه، بر دفاع از حقوق مردم فلسطین تأکید کرد.

سخنرانی در جمع میلیونی تحریر

محمد مرسی جمعه‌شب و بعد از ادای نمازجمعه در دانشگاه الازهر قاهره، به میدان تحریر و جمع میلیونی مردم در این میدان رفت. صدها هزار مصری از دو روز قبل از اعلام نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری یعنی از روز جمعه در این میدان تحصن کرده‌بودند تا نظامیان را وادار به اعلام نتیجه واقعی انتخابات کنند.

مرسی با حضور در جمع مردم در میدان تحریر به‌صورت نمادین سوگند ریاست‌جمهوری خورد. او در سخنانی در جمع مردم با اشاره به اینکه اهداف انقلاب، انقلاب را هدایت می‌کنند، مردم را تنها عامل مشروعیت قدرت در کشور دانست و تأکید کرد که هیچ قدرتی فراتر و بالاتر از قدرت مردم نیست. وی با تأکید بر اینکه ملت، خود تصمیم‌گیر و خود حاکم است، تأکید کرد که هرگونه تلاش برای سلب قدرت از ملت یا نمایندگانش را نمی‌پذیرد و درباره هیچ کدام از اختیارات ریاست‌جمهوری کوتاهی و سهل انگاری نخواهد کرد.

اظهارات مرسی در حالی بیان می‌شود که شورای نظامی در مصر، با صدور متمم قانون اساسی، شماری از اختیارات رئیس‌جمهور را محدود و سلب کرده‌است. رئیس‌جمهور مصر با اشاره به اینکه مصر در اراده و روابط خارجی خود آزاد خواهد بود و در این راستا تلاش خواهد کرد، متعهد شد که هرگونه معنای وابستگی و دنباله‌روی را از نام مصر بزداید.

نخستین رویارویی با آمریکا

شایدمهم‌ترین بخش از سخنان مرسی در میدان تحریر که بازتاب خارجی گسترده‌ای یافت، تأکیدبر تلاش برای آزاد کردن یک روحانی مصری از زندان‌های آمریکا بود.مرسی در دیدار مردمی خود به توده‌های حاضر در میدان تحریر پس از تصدی پست ریاست جمهوری مصر، به خانواده عمر عبدالرحمن که در آمریکا زندانی است قول داد که تمام تلاش خود را برای آزادی وی به‌کار خواهد گرفت.

مرسی به خانواده عمر عبدالرحمن و دیگر زندانیان یا بازداشت‌شدگان در رخدادهای انقلاب وعده داد که حق آنان را بازپس خواهد گرفت. عمر عبدالرحمن روحانی نابینای مصری به اتهام دست‌داشتن در برنامه‌ریزی برای انفجارهای مرکز تجارت جهانی در نیویورک در سال 1993، در آمریکا به حبس ابد محکوم شده و در حال حاضر دوران محکومیت خود را در آمریکا می‌گذراند. تا‌کنون مقامات آمریکایی هیچ واکنش رسمی به این سخنان رئیس‌جمهور مصر نشان نداده‌اند.

اما روزنامه نیویورک تایمز با انتشار سخنان مرسی نوشت که این سخنان ممکن است موجب تحریک آمریکا شود. شبکه خبری ام .اس. ان بی اس هم نوشت: سخنان مرسی در میدان تحریر خشم رهبران سیاسی واشنگتن را برانگیخت. در همین حال سناتور «چارلز شومر» از دمکرات‌های حاضر در کنگره آمریکا با انتقاد از سخنان مرسی آنها را اهانت‌آمیز دانست. سناتور کریستن گیلییراند نیز گفت: سخنان مرسی نگرانی جدی برای آمریکا به‌وجود آورد. رابرت دنین تحلیلگر ارشد شورای روابط خارجی آمریکا نیز گفت: نفوذ آمریکا در مصر به دنبال پیروزی مرسی رو به کاهش است.

کد خبر 175713
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز