گروه ادب و هنر: مدیر سازمان سینمایی کشور در حالی سکوتش را شکست و در مورد مسائل روز سینمای ایران اظهار نظر کرد

پوستر فیلم شور شیرین

که مناقشات موجود، کار را به جایی رسانده که فیلم دفاع‌مقدسی «شور شیرین» را در شرایط نامطلوبی قرار داده، مجموعه سینمای آزادی به‌عنوان مهم‌‌‌ترین پردیس سینمایی پایتخت وضعیت مبهمی برای اکران فیلم دارد، مشکل بلاتکلیفی اصناف سینمایی با وجود تلاش برای تشکیل صنفی‌های دولت ساخته همچنان پابرجاست و در کل وضعیت عمومی سینمای ایران مطلوب به‌نظر نمی‌رسد.البته جواد شمقدری که پنجشنبه‌شب میهمان برنامه « دو و نیم ساعت» در شبکه خبر بود با بیان اینکه برخی می‌خواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند، گفت: حال سینما خوب است. در حالی که رئیس شورای صنفی اکران رسما اعلام کرده که به سینماهای حوزه هنری حواله نمایش فیلم نخواهد داد و این کار را با سینما آزادی شروع کرده، شمقدری گفت: با تحریم سینماهای حوزه هنری موافق نیست او البته به تصویب قانونی اشاره کرد که بر اساسش سینمای متخلف در اختیار سازمان سینمایی قرار خواهد گرفت.رئیس سازمان سینمایی در ارزیابی خود از وضعیت سینمای ایران و اینکه آیا حال سینمای ایران خوب است یا خیر گفت: قطعاً خوب است. البته سینما حاشیه زیاد دارد و توجه‌ها به سوی آن جلب می‌شود. ممکن است بعضی‌ها این وضعیت را ناظر به حال بد سینما بدانند درحالی‌که این ناظر بر حال خوب سینماست؛ چرا که سینما در دوران طولانی حیاط خلوت تفکر و جریانات خاص شده بود اما امروز سینما از این حیاط خلوت بیرون آمده است.

شمقدری در ادامه گفت: امروز همه احساس می‌کنند صاحب سینما هستند و باید نسبت به آن اظهارنظر کنند.وی ادامه داد: افرادی، گروه‌هایی و جریاناتی به دلایل مختلف با دو زاویه فکری سیاسی متضاد در یک موضوع وحدت نظر پیدا می‌کنند؛ در این مورد احساس می‌شود سیاستی در پشت پرده است و عده‌ای از این موقعیت‌ها و ضعف‌ها قصد دارند هدف دیگری را محقق کنند و این پدیده، پدیده‌ای ناخوشایند است. البته ما در این مورد شاهد رفتارهای غیرقانونی و فراقانونی هستیم. وی ادامه داد: در ابتدای سال جدید، مقام معظم رهبری در سخنرانی که در مشهد داشتند به قانونگرایی تأکید کردند و من الان حکمت این موضوع را درمی‌یابم؛ چرا که اگر دو دستگاه و نهاد حاکمیتی در تنظیم روابط فی‌مابین رفتاری غیرقانونی داشته باشند غیرقابل بخشش است. در ادامه وی در پاسخ به این سؤال که یعنی شما با تحریم شورای صنفی برای سینما آزادی موافق هستید گفت: نه در حد قانون ممکن است یک مسئول در جایی خطا کند؛ این دلیل نمی‌شود که دستگاهی بگوید چون فلان دستگاه رفتار غیرقانونی داشته پس من اجازه دارم غیرقانونی عمل کنم و راساً وارد عمل شوم چون اگر اینگونه باشد دیگر سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.

شمقدری در ادامه بیان داشت: در حقیقت ما با پدیده بی‌قانونی و فراقانونی مواجه هستیم؛ شورای صنفی نمایش کاملا قانونی عمل می‌کند و تمام اتفاقاتی که در سینما می‌افتد طبق یکسری آیین‌نامه‌های مصوب در شورای انقلاب فرهنگی است که در مجلس در هیأت وزیران و در وزارتخانه کار می‌شود و چیزی غیراز این نداریم.وی ادامه داد:‌حال مجری این مصوبات چه‌کسی است؟ مجری آن سازمان سینمایی یا معاونت سابق سینمایی‌است؛ تمام اتفاقات در آنجا در حال شکل‌گیری است اما ممکن است که آنها در تشخیص اشتباه کنند. ما سعی کردیم جلسه بگذاریم گفت‌وگو کنیم و در حوزه دیگر بحث کنیم. در حقیقت من فکر می‌کردم شورای سینما بهترین جاست. چون اتفاقاً یکی از اعضای این شورا رئیس سازمان تبلیغات اسلامی است.وی در ادامه بیان داشت: فکر می‌کردم شورای سینما بهترین‌جاست چرا که در محضر بالاترین مقام اجرایی کشور هفت سینماگر و بقیه اعضای شورا و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تشریف می‌آورند و ما بحث اکران و رفتار بی‌قانونی حوزه را در ایام عید آنجا مطرح می‌کنیم تا ببینیم واقعاً چه می‌شود ولی ایشان به سه جلسه شورای‌عالی سینما نیامدند؛ البته برای دو بار عدم‌حضور نامه دادند که مریض بودند و درمان داشتند. البته شاید دلیل قانونی و شرعی داشته‌اند که نیامده‌اند ولی اگر می‌آمدند خیلی خوب بود.شمقدری در ادامه تصریح کرد:‌ درعین حال ما در فرایندی هستیم که این مشکل حل شود.

شاید برخی نگران باشند اما ما از دوستان خود در شورای صنفی نمایش خواهش می‌کنیم که ناراحت نباشند و آرامش خود را حفظ کنند. این خطاکاری در جلوی چشم ما دارد رخ می‌دهد؛ هیچ اشکالی ندارد. این رفتار غیرقانونی در مجاری مختلف بحث خواهد شد و ما امیدواریم جناب وزیر که تشریف بیاورند این مسئله در جلسه‌ای حل و فصل شود. شمقدری در ادامه توضیح داد: ‌اگر چنین تخلفاتی صورت گیرد ما پس از تذکرات و روش‌های تنبیهی اگر به نتیجه نرسیدیم سازمان سینمایی می‌تواند مدیریت آن سالن سینما را برعهده بگیرد.وی درباره وضعیت سینما آزادی گفت: تا زمانی که این قانون تصویب نشده است برخی می‌توانند از خلأ قانونی موجود رفتار غیرقانونی داشته باشند و این مطلب درست است و باید صبر کنیم تا این قانون مصوب شود و ما امیدواریم در اوایل هفته آینده دولت این قانون را به تصویب برساند.

تخلف سینما آزادی بررسی می‌شود

معاون اداره نظارت و ارزشیابی گفت: سینما آزادی در اکران فیلم «شور شیرین» تخلف کرده و برابر قانون برخورد خواهد شد. محمدرضا فرجی اظهار کرد: این سینما بدون داشتن حواله اکران اقدام به پخش فیلم «شور شیرین» کرده است که این تخلف محسوب می‌شود و در این خصوص شنبه (امروز) جلسه‌ای خواهیم داشت و پیرامون این موضوع تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

انتقاد کارگردان فیلم شور شیرین از باج خواهی شورای صنفی

جواد اردکانی کارگردان فیلم شور شیرین در گفت و گو با فارس اعلام کرد :گفتند اگر فیلم را اکران نکنید ممکن است هرگز اکران نشود. مدیریت فرهنگی به‌خود اجازه می‌دهد اینگونه تهدید کند؛به جای اینکه بگوید الان فیلم را اکران نکنید چون زمان مناسبی نیست و دانشگاه‌ها و مدارس تعطیل است. بخش خصوصی که فیلم دارد هیچ‌کدام فیلم‌هایش را ارائه نمی‌دهد اما مدیریت فرهنگی می‌گوید اگر اکران نکنید ممکن است هرگز اکران نشود و همان بلایی که سر فیلم «شب واقعه» آمد ممکن است سر فیلم شما هم بیاید؛ با این تهدیدات رضایت به اکران دادیم. اکران در گروکشی شورای صنفی و حوزه هنری افتاده است.

یک مسئول فرهنگی به ما بگوید شورای صنفی چه جایگاهی دارد اگر بخش دولتی است که این رفتارش با فیلم‌های ارزشی اشتباه است و اگر بخش صنفی و خصوصی است از کجای صنف این شورا درآمد. این شورا در کدام انتخابات انتخاب شد و چه ربطی به صنف دارد؟ وی افزود: زمانی که مدیریت فرهنگی مسئله اصلی‌اش این باشد که در موضع تهاجمی بخواهد یک عده را سرجایشان بنشاند و برای این دعوا نیاز به عده‌کشی داشته باشد یک عده آدم حاضر به دعوا هستند، آنها آدم‌های مدیریت می‌شوند اما توقعات مختلف خواهند داشت. من به یاد نمایشنامه‌ای می‌افتم که مردم در روستا با مشکل گرازها مواجه می‌شوند تفنگچی‌ها را اجیر می‌کنند تا از شر گرازها در امان بمانند بعد از این مردم نمی‌دانند چگونه از شر تفنگچی‌ها خلاص شوند. سینما چگونه از شر این تفنگچی‌ها خلاص شود. تا کی باج‌خواهی؟ باج‌خواهی و منفعت‌طلبی شورای صنفی اکران نوروز را به آنجا رساند و ما را دچار این چالش‌ها کرد. چرا سودش را باید آقایان در شورای صنفی ببرند و هزینه‌اش را نظام بدهد.

کد خبر 175595

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز