گروه شهری: دومین همایش مدیریت محله دیروز در محل سالن همایش‌های برج میلاد با حضور محمدباقر قالیباف شهردار تهران برگزار شد.

در این همایش دبیران شورایاری‌ها، رؤسای هیأت‌امنای محلات، روحانیون و شهرداران مناطق نیز شرکت داشتند.قالیباف به‌عنوان میهمان ویژه این مراسم سخنرانی خود را با دو حدیث از امام سجاد(ع) و امام حسین(ع) آغاز کرد و گفت: از نظر امام سجاد(ع) با مردم به اندازه شناخت و توانشان سخن بگویید و چیزی که در توان آنان نیست به آنها تحمیل نکنید.

قالیباف ادامه داد: حضرت می‌فرمایند: همه خوبی‌ها در طمع بریدن از آن چیزی است که در دست مردم است بنابراین این جمله می‌تواند خیلی از گره‌ها را بگشاید. وی همچنین به فرمایش دیگری این بار به نقل از سالار شهیدان امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: از نشانه‌های قبول اعمال همنشینی با خردمندان است و از نشانه‌های نادانی کشمکش با نابخردان است و از نشانه‌های دانایی پذیرش نقد بر گفتار خود و آگاهی از آرای گوناگون است. وی در توضیح هدف خود در اشاره به احادیث گفت:

این احادیث کلید کار امروز در حوزه مدیریت شهری است، همه خوبی‌ها در این است که با خرد جمعی کارها را پیش ببریم و درک کنیم که با نابخردان وارد مجادله نشویم و از امام حسین(ع) این را می‌فهمیم که نقد پذیر باشیم و اصرار نداشته باشیم که نظر خود را به دیگران تحمیل کنیم.

از نظر قالیباف در یک جامعه شهری با پیچیدگی‌های فراوان، تفکر با هم بودن و برای هم بودن، صداقت در گفتار و عمل لازم است ضمن اینکه باید باور کنیم اصولا مسائل جمعی نیازمند خرد جمعی است. وی با طرح این سؤال که مردم از مسئولان خود چه می‌خواهند، گفت: مردم می‌خواهند مسئولان‌شان خدمت محورباشند و از سیاست‌زدگی و اختلاف و تنش دوری کنند، مردم از مسئولان خود می‌خواهند در کارشان جوهره دینی تبلور داشته باشد و در کارشان قدر علم و تجربه را بدانند، با سعی و خطا حرکت نکنند و اراده حل مشکلات را داشته باشند.

قالیباف در بخش دیگری از اظهارات خود بر لزوم تمرکززدایی در اداره امور سخن گفت و ادامه داد: هر مدیری که آمرانه بخواهد حرکت کند موفق نیست و تمرکزگرایی محکوم به شکست است به همین دلیل فلسفه برپایی همایش مدیریت محله تحقق مردم‌سالاری دینی به‌صورت حقیقی است.

شهردار تهران با اشاره به گذشت یک‌سال از عمر مدیریت محلات گفت: زمزمه‌هایی از وجود برخی اختلافات در این حوزه به گوش می‌رسد اما پاسخ من این است که وقتی بین دولت و مجلس این همه اختلاف هست چگونه توقع دارید در سطوح پایین‌تر اینگونه مشکلات نباشد؟ بنا براین تضعیف شورایاری‌ها به‌دلیل وجود برخی اختلافات یا اشکالات و سوءاستفاده درست نیست بلکه باید سعی کرد اشکالات را برطرف و از این نهال تازه کاشته شده به خوبی نگهداری کنیم.

برگزاری پنج جشنواره فرهنگی در تهران

سیدمحمدهادی ایازی معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران نیز در همایش مدیریت محله طی سخنانی ضمن اعلام این خبر که تا پایان سال‌جاری، جشنواره‌های شمسه، شکوفا، مشکات، تسنیم و پوریا در شهر تهران برگزار خواهد شد، گفت: این نوید را به شهروندان تهرانی می‌دهم که طی یک سال گذشته بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی در شهر تهران شکل گرفته است.

وی ادامه داد: در هر محله 13 هیأت، شش‌کارگروه تخصصی و 13 مرکز فعالیت فرهنگی، هنری، آموزشی و ورزشی تشکیل شده که بخش قابل‌توجهی از شهروندان در آن به ایفای نقش می‌پردازند.به گفته ایازی، فعالیت‌های درنظر گرفته شده در این جشنواره‌ها همه گروه‌های سنی و تمام ذائقه‌های فرهنگی و هنری را شامل می‌شود.

وی همچنین گفت: در سال 90 جشنواره شمسه در هشت رشته برگزار شد اما امسال با اضافه شدن چهار رشته دعا و نیایش، خوشنویسی و کاریکاتور به 12 رشته افزایش یافته است؛ ضمن اینکه در کنار جشنواره شمسه چهار جشنواره به نام‌های شکوفا در حوزه فناوری ارتباطات، مشکات در حوزه علم وزندگی، تسنیم در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و هنری بانوان و جشنواره پوریا در حوزه ورزش و سلامت محلات برگزار می‌شود.

معاون شهردار تهران تصریح کرد: سازوکار تمامی این فعالیت‌ها در سطح محلات فراهم شده و مدیران محلات و شورایاری‌ها نیز غالبا با تجربه خوب فرهنگی و آگاهی در این زمینه‌ها فعالیت می‌کنند بنابراین خانواده‌ها بدون دغدغه و نگرانی می‌توانند اوقات فراغت فرزندان خود را با برنامه‌های تدارک دیده شده در این جشنواره‌ها پر کنند.

کد خبر 175198
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز