گروه شهری: شهردار تهران گزارش کمیسیون عمران شورای شهر درباره سیلاب اخیر تهران و آبگرفتگی مترو را مثبت ارزیابی کرد.

به گزارش همشهری، محمد باقر قالیباف دیروز در حاشیه ملاقات مردمی خود با شهروندان در محل سامانه 1888 با حضور در جمع خبرنگاران به سؤالات آنها پاسخ داد. شهردار تهران ابتدا به سؤال خبرنگاری پاسخ داد که نظر وی را در باره گزارش کمیسیون عمران شورای شهر و عملکرد مدیریت شهری در سیلاب اخیر تهران پرسیده بود.

more  تصاویر این دیدار

قالیباف برداشت خود از گزارش شورای شهر را غیراز دو مورد در مجموع خوب و مناسب ارزیابی کرد و گفت: این گزارش به رأی‌گیری گذاشته نشد و موافقان و مخالفان نظرات کارشناسی خود را مطرح کردند، به‌عنوان مثال در باره دو نکته این گزارش توضیحاتی وجود دارد که یکی مربوط به از دست رفتن ساعت طلایی مدیریت بحران و دیگری لایروبی نامناسب کانال میانرود است.

وی ضمن رد از دست رفتن ساعت طلایی مدیریت و کنترل سیلاب ماه گذشته گفت: وقتی در عرض هشت دقیقه چند هزار نفر از خط چهار مترو پیاده و پیش از رسیدن سیلاب به محل، از ایستگاه تخلیه می‌شوند یعنی که از فرصت طلایی به بهترین شکل استفاده شده است. در مورد لایروبی کانال میانرود نیز قالیباف تاکید کرد: هر سال در نیمه دوم اسفندماه و اوایل فروردین که زمان مناسب لایروبی است این مهم در موقع خود انجام می‌شود.

یکی از خبرنگاران نظر شهردار تهران را در مورد گزارش دیروز شورای شهر که یکی از بخش‌های آن اختصاص به برآورد خسارات ناشی از سیلاب اخیر شهر تهران داشت پرسید که قالیباف گفت: شورای شهر تهران در گزارش دیروز خود خسارات وارد شده به مترو را 22 میلیارد تومان اعلام کرد که نزدیک به خسارت 21 میلیارد تومانی اعلام شده از سوی شهرداری تهران است. به گفته شهردار تهران واقعیت این است که اگر بخواهیم حادثه سیلاب شهرتهران را به‌دور از حب و بغض بررسی کنیم باید ببینیم که اساساً چرا این اتفاق افتاد و علت آن چه بوده است؟

قالیباف در توضیح این مسئله به خبرنگاران گفت: قانون در سال61 مشخص کرد که رسیدگی به رودخانه‌ها برعهده وزارت نیرو است اما از نظر من این قانون اشکال دارد زیرا وزارت نیرو با این همه وظیفه کلان آیا وقت رسیدگی به اموری نظیر ترمیم کانال را دارد؟ بنابراین قانون اشکال دارد و مجلس شورای اسلامی باید برای اصلاح آن تدبیری بیندیشد. قالیباف همچنین نگرانی خود را بابت وقوع حوادث مشابه در برخی نقاط بحرانی شهر مطرح کرد و گفت: در اینگونه نقاط کانال‌ها و لوله‌های گاز وجود دارد که می‌تواند حادثه‌ساز و خطرناک باشد که البته این نقاط شناسایی شده اما مشکلات قانونی بر سرراه ما وجود دارد و مشخص نیست مسئولیت این مهم برعهده کیست، بنابراین نیازمند اصلاح قانون هستیم.

به گزارش همشهری، یکی از سؤالات خبرنگاران از قالیباف اختصاص به نحوه اجرای طرح تفصیلی در سه ماهه اول سال‌جاری داشت که قالیباف نحوه پیشرفت طرح تفصیلی را بهتر از پیش‌بینی‌ها توصیف کرد و گفت: جالب اینجاست که بیش از 600 هزار نفر تاکنون به وب سایت شهرداری مراجعه و از اطلاعات طرح تفصیلی برداشت کردند که این به معنای شفاف‌سازی‌ در اطلاعات و شکست رانت و فرصت‌هایی است که قبلا در اختیار افراد خاص قرار داشت و من بعد طرح در اختیار همه مردم قرار خواهد داشت.

شهردار تهران خاطر نشان کرد: آمار نشان داده که طرح تفصیلی در دیگر شهرها به‌طور حداکثری 23درصد تحقق یافته در حالی‌که من قول داده‌ام طرح تفصیلی در تهران حداکثر بالای 75 درصد تحقق می‌یابد و 20 یا 25درصد باقیمانده هم نه اینکه تحقق نیابد بلکه مربوط به مواردی است که نیاز به اصلاح و تجدیدنظر دارد. یکی از توفیقات بزرگ مدیریت شهری از نظر قالیباف این است که بعد از 45 سال شرایط را به‌گونه‌ای فراهم ساخته تا مفسده را از بدنه شهرداری از بین ببرد و اداره شهر را ضابطه‌مند سازد.

به گزارش همشهری، شهردار تهران صبح دیروز از ساعت 9 تا 11 در محل سامانه 1888 حاضر شد و با شهروندان به‌صورت رودر رو و تلفنی در مورد مشکلات و مسائل‌شان به صحبت پرداخت. دیروز قالیباف در مجموع با 50 نفر از شهروندان صحبت کرد که 14نفر به‌صورت حضوری موفق به دیدار با شهردار تهران شدند و 36‌نفر نیز از طریق تلفن با قالیباف ارتباط برقرار کردند.

مهم‌ترین موضوعات مطروحه از سوی شهروندان با قالیباف مربوط به مطالبات پیمانکاران از شهرداری، پیشنهاد پوشش کامپوزیت برای دیوارها، تحویل واحدهای مسکونی شرکت نوسازان و فک پلمب بود. شهردار تهران در این باره به خبرنگاران گفت: معمولا روزهای دوشنبه تمامی شهرداران مناطق و مدیران شهرداری مکلف هستند با مردم ملاقات داشته باشند ضمن اینکه مامعتقدیم این ارتباط باید به‌صورت سیستمی و از طریق سامانه 1888 صورت بگیرد.

به گفته قالیباف ، روزانه بیش از سه هزار تماس با این سامانه گرفته می‌شود، شخصا حداقل در ماه دو سه نوبت در اتاقم علاوه براینکه به مکالمات 137 و 1888 گوش کنم ، صندوق صوتی خودم را نیز حتما چک می‌کنم و در واقع به این وسیله ارتباط سیستماتیک خود را با شهروندان حفظ کرده و حرف مردم را از طریق سامانه 1888 می‌شنوم.

کد خبر 173774
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز