گروه شهری: از نظر اعضای شورای اسلامی شهر تهران طرح دو طبقه کردن بزرگراه صدر و ساخت تونل نیایش به لحاظ فنی و مهندسی واقعا بی‌نظیر است.

به گزارش همشهری، خسرو دانشجو سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران دیروز در جمع خبرنگاران حاضر شد و به تشریح جزئیات جلسه علنی بدون حضور مستمع شورای شهر پرداخت وگفت: جلسه دیروز اختصاص به گزارش مفصلی از نحوه پیشرفت کار در تونل صدر - نیایش و بزرگراه صدر داشت.

وی گفت: بنا بر گزارش ارائه شده از سوی مازیار حسینی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران درحال حاضر طرح دوطبقه‌کردن بزرگراه صدر 55 درصد و تونل نیایش هم 75درصد پیشرفت داشته است و تا امروز تنها یک روز از برنامه زمانبندی عقب مانده که قابلیت جبران دارد.

سخنگوی شورای شهر اظهار امیدواری کرد که افتتاح کامل این طرح در 22بهمن امسال محقق شود و در اختیار شهروندان قرار گیرد. این درحالی است که از نظر دانشجو ساخت تونل نیایش و بزرگراه صدر با وجود همه سختی‌ها و پیچیدگی‌های فنی که در نوع خود بی‌نظیر بوده، به‌دست متخصصین و مهندسین داخلی با استواری در حال انجام است.

وی ادامه داد: شهرداری تهران از تجربیات خود در ساخت تونل توحید برای دوطبقه‌کردن بزرگراه صدر و ساخت تونل نیایش استفاده کرده است به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود مشکلاتی که در تونل توحید با آن دست به گریبان بود این‌بار در ساخت تونل نیایش تکرار نشود.

وی به‌عنوان نمونه گفت: مثلا در تونل توحید جداره‌ها فرو رفتگی و برآمدگی دارد که موجب دود‌گرفتگی‌شده، این جداره‌ها اما در تونل صدر نیایش قراراست صاف و ظاهر شکیل و زیبایی داشته باشد. سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران به استناد گزارش اعلام شده از سوی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، عمر مفید تونل نیایش و بزرگراه دوطبقه صدر را یکصد سال اعلام کرد و گفت:

به همین دلیل تمام ریزه کاری‌های فنی دراین طرح رعایت شده مثلا با درنظر گرفتن محور شرقی - غربی تونل مزاحمتی برای آب قنوات شهر تهران که عمدتا مسیر شمالی - جنوبی و شیب طبیعی دارند به چشم نمی‌خورد ضمن اینکه تونل نیایش در مقطعی از مسیر خود از زیر دریاچه پارک ملت عبور می‌کند که در اینجا نیز مباحث آب‌بندی به‌صورت استاندارد رعایت خواهد شد.

دانشجو از بازدید‌های دوره‌ای اعضای کمیسیون عمران شورای شهر از تونل نیایش و بزرگراه دو طبقه صدر سخن گفت و تأکیدکرد: در این بازدید‌ها هیچ‌گونه نشتی و ‌ریزش‌آب گزارش نشده است. وی درباره راهکارهای اندیشیده شده از سوی شهرداری تهران برای کاهش آلودگی صوتی و آلودگی هوای منطقه‌ای که بزرگراه دوطبقه صدر از آن عبور می‌کند، گفت: به‌نظر می‌رسد پوسته و جداره‌های طرح خیلی نزدیک به بزرگراه صدر هستند که یک مقدار باید عقب نشینی شود.

در مورد آلودگی صوتی نیز تمهیداتی اندیشیده شده که اجرای آن نگرانی‌ها را مرتفع خواهد ساخت، زیرا قرار است جداره‌ها با قطعاتی پوشیده شود که مانع از آلودگی صوتی برای منازل مسکونی مجاور بزرگراه باشد.

ارائه لایحه مقررات گودبرداری در شهر تهران

خسرو دانشجو در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در جلسه دیروز شورای شهر همچنین درمورد مقررات و ضوابط اجرای گودبرداری در شهر تهران صحبت و مقرر شد برای جلوگیری از بروز اتفاقات تأسف‌باری که جسته و گریخته درحوزه ریزش ساختمان‌های مجاور گودبرداری رخ می‌دهد، لایحه‌ای از سوی شهرداری تهران با رعایت همه ظرایف لازم اجرایی تهیه شود.

به گفته دانشجو، پیش نویس این لایحه ظرف یک ماه آینده با حضور نمایندگانی از شهرداری تهران، کمیسیون عمران شورای شهر، وزارت مسکن وشهرسازی و سازمان نظام مهندسی تهیه و پس از امضای آقای قالیباف، برای بررسی و تصویب تقدیم شورای اسلامی شهر تهران خواهد شد.

از نظر دانشجو براساس این لایحه شهرداری تهران بخشی از وظایف به زمین مانده از سوی سایر دستگاه‌ها را تقبل خواهد کرد تا پس از آن، شاهد اتفاقات ناگوار ناشی از گودبرداری‌های غیراصولی، بدون سازه نگهبان و بدون نظارت لازم نباشیم.

کد خبر 175072
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز