یکشنبه ۴ تیر ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۸
۰ نفر

بی‌اعتنایی به نوع تغذیه و آداب غذاخوردن از مشخصه‌های برخی از افراد نسل جدید است؛ نسلی که نسبت به خیلی از آداب و رسوم و سنت‌های دیرین بی‌حوصله است

 و همین بی‌حوصلگی باعث شده است تا امروز افراد در معرض عارضه‌ها و بیماری‌های مختلفی ناشی از این امر قرار بگیرند. زخم‌های گوارشی با منشأ‌های مختلفی که دارد یکی از انواع این عارضه‌هاست.

از نظر پزشکی زخم گوارشی به آزردگی لایه درونی معده یا دوازدهه (قسمتی از روده کوچک بلافاصله بعد از معده) گفته می‌شود. این زخم‌ها که طی تحقیقات حدود 10‌درصد مردم در طول زندگی خود دچار آن می‌شوند از نظر پزشکی معمولا در نواحی در معرض آنزیم گوارشی پیسین پدید می‌آید. امروزه ثابت شده است مردان چهار برابر زنان مستعد ابتلا به زخم‌های گوارشی هستند. اما غیراز درمان‌های آنتی بیوتیکی، طبیعت درمانگران مصرف برخی گیاهان را نیز به‌عنوان مکمل برای بهبودی زخم‌های گوارشی توصیه می‌کنند.

یکی از دسر‌های معروفی که به دسر میوه ضد‌زخم گوارشی معروف است ترکیبی از موز، آناناس، دارچین، زنجیبل و میخک خرد کرده و عسل است. هر کدام از ترکیبات این دسر معجون مانند دارای مقادیر قابل توجهی از ترکیبات آرام‌کننده معده و ضد‌زخم گوارشی است.

شیرین بیان نیز با تأیید کمیسیون E که مرکز تخصصی گیاهان دارویی در آلمان است از جمله گیاهان مؤثر در درمان زخم‌های گوارشی شناخته می‌شود. با توجه به ترکیبات ضد‌زخم گوارشی موجود در شیرین بیان ازجمله اسید گلیسیریزیک آن می‌توان عصاره این گیاه را در چای تا سه فنجان در روز استفاده کرد. این توضیح نیز ضروری است که مصرف طولانی مدت شیرین بیان مثلا برای شش هفته عوارض سوء زیادی نیز می‌تواند به همراه داشته باشد.

طی تحقیقاتی کلم نیز به خاطر داشتن دو ترکیب مؤثر گلو تأمین و اس- متیل - متیونین در بهبود زخم‌های گوارشی مفید واقع می‌شود. مصرف سیر، ریواس، بابونه و زرد چوبه نیز از جمله پیشنهاد‌های طبیعت درمانگران برای بهبود زخم‌های گوارشی است.

کد خبر 175061
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز