همشهری‌آنلاین: تازه‌ترین کتاب دکتر حسین انتظامی با عنوان ناوبری وب که یافته‌های عملی او در روزنامه‌نگاری آنلاین و مدیریت داده است، از سوی انتشارات خبر امروز به بازار نشر عرضه شد.

به گزارش همشهری‌آنلاین در این کتاب مجموعه‌ای از یادداشت‌ها و مقالات و آیین‌نامه‌های مربوط به روزنامه‌نگاری‌ آنلاین که حاصل تجربه مستقیم نویسنده است و پیش از این در وبلاگ شخصی‌اش در سایت خبرآنلاین منتشر شده بود آمده است.

ویژگی مهم برخی از این مطالب سنگ محک خوردنشان در رسانه‌ای شناخته‌شده به نام خبر‌آنلاین است که برخی از این مطالب با افزوده‌های مداوم نشان از اصلاح و تکمیل مستمر یک موضوع یا جریان دارد. مثل‌آیین‌نامه داخلی تحریریه که دوبار در آبان 89 و فروردین 91 اصلاح و به آن مواردی اضافه شده است.

اگرچه مولف در مقدمه کتاب از این مطالب به عنوان سیاه‌مشق‌هایی یاد کرده است،اما به نظر می‌رسد با توجه به کمبود و نبود مکتوب کردن تجربه‌های مدیریتی در حوزه مطبوعات در ایران و با ابتناء به تجربه و دانش‌مستمری که مولف بر سر این کار در دو دهه اخیر نهاده است و علاوه بر همه اینها بهره‌گیری ایشان از مشورت با روزنامه‌نگاران پیشکسوت و نیز استادان روزنامه‌نگاری و ارتباطات، آثار و نوشته‌های آقای انتظامی را آثاری کاربردی با چاشنی دانش و علم روز روزنامه‌نگاری به شمار آورد که در شرایط امروزین می‌تواند به کار اهل فن و روزنامه‌نگاران و به خصوص مدیران مطبوعاتی بیاید.

مهم‌ترین ویژگی این نوشتارها در این است که مولف هراسی از انتشار آنها ندارد و همین خود بازخوردهایی از مخاطبان و خوانندگان به او می‌دهد تا در آثار بعدی مدام به تکمیل و اصلاح اشتباهات و خطاهای احتمالی بپردازد.

برخی از این مطالب در تاملات نویسنده بر بعضی حوادث و رخدادهای روز در حیطه کار روزنامه‌نگاری و کار خبر و رسانه است. همانند یادداشت مقام آگاه که به دلیل نزدیکی به ایام انتخابات مجلس و کاربرد فراوان این واژه در خبرها نوشته شد،‌ و یا یادداشت «شتر دیدی ،ندیدی!» که مربوط به ماجرای اعلام استعفای وزیر اطلاعات، موافقت رئیس جمهور و مخالفت رهبر معظم انقلاب بود و مولف از زاویه رسانه‌ای به چگونگی حذف این خبر از روی سایت‌ها پرداخته و استدلالات مناسبی بر وجود چنین رویکردی در سایت‌هاو خبرگزاری‌ها ارائه داده است.

نثر به کار رفته در نوشته‌های وبلاگی روان و ساده و در نوشته‌هایی که خصلت آیین‌نامه‌ای و بخش‌نامه‌ای دارد هم صمیمی و به دور از خشکی‌های رایج این گونه نوشته‌هاست. اگر چه در بخش‌هایی فرم خود را بر محتوی قالب کرده و فضای نوشته‌های را بسیار حقوقی و خشک‌‌ می‌نماید.

عناوین مطالب کتاب ناوبری وب عبارتند از:
الکترونیک، دیجیتال، سایبر یا آنلاین؟ / سایت‌های پرمراجعه / چگونه بر داده مدیریت کنیم؟ / کارویژه‌های سردبیری / معیارهایی برای حرفه‌ای بودن / سوء کاربری/ شتر دیدی،ندیدی!؟ مقام آگاه / خبرگزاری‌ها و زبان خارجی/ نظرسنجی اینترنتی/ تعصب‌حرفه‌ای: تفاوت ما و آنها / این اصول در روزنامه‌نگاری ما غایب است / مدیریت منابع انسانی.

بخش دوم مطالب با عنوان مرور یافته‌ها و تجربه‌های گروه رسانه‌ای خبر تحت عناوین زیر آمده است:

مستندسازی تجربه‌ها و تمایزها (گزارش به مخاطبان) / تبیین مواضع‌خبرآنلاین/ مرامنامه اخلاق حرفه‌ای / آیین‌نامه داخلی تحریریه / دبیر محوری/ همه برای همه (چرایی و چگونگی راه‌اندازی وبلاگ نخبگان) / بودجه بندی رسانه / قاعده نقل قول / قاعده کلیدواژه / چگونگی همکاری با سایر رسانه‌ها.

عنوان: ناوبری وب؛ یافته‌های عملی در روزنامه‌نگاری آنلاین و مدیریت داده / مولف: حسین انتظامی / ناشر: انتشارات خبرامروز؛چاپ اول،1391/ قطع رقعی ،جلد نرم/ قیمت:3000تومان،160 صفحه

کد خبر 175023
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز