همشهری آنلاین: هزاران فارغ‌التحصیل رشته پزشکی در هفته اول ماه آگوست در بریتانیا به عنوان پزشکان تازه‌کار در بیمارستان‌ها مشغول به کار می‌شوند؛ ماهی که سازمان ملی خدمات سلامت این کشور آن را «فصل کشتار» نامیده است.

پزشک

به گفته "بروس کئوگ" مدیر پزشکی سازمان ملی خدمات سلامت بریتانیا با آغاز به کار پزشکان جوان در بیمارستان‌ها میزان مرگ‌و میر در میان بیماران هشت درصد افزایش پیدا می‌کند از این رو این ماه به فصل کشتار شهرت پیدا کرده‌است.

وی برای اولین بار خطری که در این دوران بیماران را تهدید می‌کند را تایید کرده‌است. هفته اول آگوست زمانی است که هزاران فارغ‌التحصیل پزشکی اولین مسئولیت‌های حرفه‌ای خود را در بیمارستان‌ها می‌پذیرند. میزان مرگ‌و میر و تعداد خطاهای پزشکی رخ داده در این دوران به اندازه‌ای بالا می‌رود که به روز اول آغاز به کار این پزشکان تازه‌کار در بیمارستان‌ها "چهارشنبه سیاه" می‌گویند.

از این رو قرار است از سال آینده طرحی در بیمارستان‌های این کشور اجرا شود که بر اساس آن هر پزشک تازه‌کاری موظف خواهد شد برای دست‌کم چهار روز سایه‌به‌سایه پزشک ارشد خود حرکت کرده و از او آموزش ببیند. "کئوگ" امیدوار است این طرح بتواند میزان خطاهای رخ داده را به نیم برساند و به تدریج پدیده فصل کشتار در بیمارستان‌ها پایان دهد.

به گفته کئوگ،‌ پزشکان تازه‌کار به دلیل اینکه از یک دانشجوی معمولی به یک پزشک حرفه‌ای تغییر نقش می‌دهند تحت استرس شدید قرار می‌گیرند و از این رو برای اینکه بتوانند با شرایط جدید منطبق شوند به کمک نیاز دارند. اجرای این طرح در بریستول موفقیت آمیز بوده و توانسته تعداد خطاهای پزشکی را در چهار ماه اول فعالیت پزشکان تازه‌کار به نیم برساند. همچنین از تعداد بیمارانی که قربانی این خطاهای پزشکی می‌شدند نیز کاسته شده‌است.

یکی از بزرگترین مشکلات پزشکان تازه‌کار در بیمارستان‌ها،‌ وسعت بیمارستان‌ها است از این رو تا پزشک بخواهد تمامی مسیرهای موجود در بیمارستان را فرا بگیرد،‌ زمان زیادی صرف خواهد شد،‌ به این شکل در صورت بروز شرایط اورژانس پزشک قادر نخواهد بود خود را با سرعت به بیمار برساند.

مطالعه‌ای که در سال 2009 بر روی 300 هزار نفر از بیماران در 170 بیمارستان مختلف توسط امپریال کالج لندن انجام گرفت نشان داد که میزان مرگ‌و میر در "چهارشنبه سیاه" نسبت به دیگر روزها 6 درصد بالاتر است. این میزان در میان بیماران سرطانی و یا بیمارانی که تحت جراحی قرار گرفته بودند 8 درصد اعلام شد.

کد خبر 174806
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز