همشهری آنلاین: مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تکرار ادعای رسانه‌های غربی درباره سایت پارچین گفت اقدام ایران در پاکسازی این محل ممکن است در کار آژانس اختلال ایجاد کند.

فارس به نقل از رویترز نوشت: "یوکیا آمانو" روز پنجشنبه در بوداپست پایتخت مجارستان در کنفرانس خبری خود پس از دیدار با نخست وزیر این کشور گفت: ما مطلع هستیم که فعالیت‌هایی در سایت پارچین در حال انجام است و نگران هستیم که این [فعالیت‌ها] به فعالیت‌های راستی آزمایی اختلال وارد کند.

آژانس ماه گذشته مدعی شد بر اساس تصاویر ماهواره‌ای به دست آمده از سایت پارچین به این نتیجه رسیده است که فعالیت‌هایی در این سایت جریان دارد که احتمالا نشان می‌دهد ایران در حال انجام اقدامات پاکسازی است.

رویترز در همان خبر به نقل از یک دیپلمات همچنین مدعی شد تصاویر جدید ماهواره‌ای نشان می‌دهند یکی از ساختمان‌های این سایت، در مقایسه با تصاویر قبلی از محل این سایت منهدم شده است.

اظهارات جدید آمانو پس از آن صورت می‌گیرد که روز چهارشنبه موسسه آمریکایی علوم و امنیت بین‌الملل با انتشار تصاویری ماهواره‌ای مدعی فعالیت‌های بیشتر در سایت پارچین شد.

بر همین اساس آمانو مدعی شد: ما در گذشته شاهد چنین فعالیت‌هایی نبودیم اما اطلاعات ما و تصاویر ماهواره‌ای حاکی از آن است که ایران در حال انجام فعالیت‌هایی کاملا مهم است.

وی همچنین گفت: اجازه دسترسی به سایت نظامی پارچین همچنان یک اولویت برای بازرسان هسته‌ای ایران است.

آمانو در شرایطی مجددا از بازدید از سایت پارچین صحبت می‌کند که "علی اصغر سلطانیه"، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین اعلام کرده است در صورت توافق بر «چارچوبی مشخص» که در آن انتظارات و تعهدات دو طرف لحاظ شده باشد، بازرسان آژانس اجازه خواهند داشت از هر محلی که مورد نظرشان است، بازدید به عمل آورند.

به نظر می‌رسد این ادعای جدید یک موسسه امنیتی آمریکایی که آمانو آن را دلیل نگرانی خود اعلام کرده شروع یک سناریوی جدید غرب علیه برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران پس از مذاکرات مسکو است.

کد خبر 174716
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز