مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد گفت: اخذ مالیات بر ارزش افزوده از مطبوعات به ضرر تولید ملی است و در سطوح عالی وزارت ارشاد و دولت در تلاش هستیم تا معافیت‌های قانونی مطبوعات در حوزه مالیات به‌طور کامل اجرا شود.

پدرام پاک‌آئین در گفت‌وگو با فارس افزود: در زمان حاضر درآمد اصلی مطبوعات از جذب آگهی است و چنانچه مطبوعات مالیات بر ارزش افزوده را از سفارش‌دهندگان آگهی مطالبه کنند از آنجایی که تبلیغات یک کالای ضروری نیست بی‌تردید با کاهش آگهی مواجه و نتیجه آن کاهش فعالیت اقتصادی و افت درآمد مطبوعات است؛ درحالی‌که خدمات تبلیغاتی و بازاریابی در حوزه مطبوعات به‌طور مستقیم بر رونق اقتصادی در بخش‌های تولید و تجارت تأثیر می‌گذارد و می‌تواند در سال تولید ملی نتایج مطلوب‌تری به همراه داشته باشد.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد گفت: در واقع با حمایت از مطبوعات - برای تقویت نقش آنها در گسترش تولید و رونق اقتصادی - درآمد مالیاتی کشور به‌مراتب بیشتر از میزانی است که از محل مالیات بر ارزش افزوده در حوزه انتشار آگهی در مطبوعات انتظار می‌رود.

وی با اشاره به این مطلب که بند ل ماده 139 قانون مالیات مستقیم، فعالیت‌های مطبوعاتی را به‌طور مطلق معاف از مالیات داشته است ادامه داد: همچنین بند ب ماده یک دستورالعمل موضوع ماده 12 تبصره 3 همین ماده نیز فعالیت‌های مطبوعاتی را اعم از آگهی و اطلاع‌رسانی و عرضه می‌داند. وی افزود: بنابراین از سازمان امور مالیاتی انتظار این است که ضمن اجرای دقیق این مقررات براساس تفسیری که با هدف ذهنیت قانونگذار مطابقت دارد از اعمال شرایط و روش‌های سختگیرانه نسبت به مطبوعات خودداری و از آن به‌عنوان بستری مناسب برای تقویت تولید و تجارت کشور و همینطور بست و اشاعه فرهنگ مالیاتی استفاده کند.

پاک‌آئین ادامه داد: از طرف دیگر قانون مالیات بر ارزش افزوده در بند«هـ» از ماده 12 تأکید دارد که مطبوعات از پرداخت این نوع از مالیات معاف هستند.مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد گفت: با وجود معافیت‌های تصریح شده در این قانون و قانون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی با این استدلال که خدمات تبلیغاتی جزء خدمات معاف ماده 12 قانون مالیات نیستند این بخش از فعالیت مطبوعات را مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌داند.

وی اضافه کرد: درحالی‌که ماده 19 قانون مطبوعات، انتشار آگهی را بخشی از فعالیت مطبوعاتی عنوان کرده و عرف عام و خاص این حرفه هم این مطلب را که جذب و نشر آگهی فعالیتی مطبوعاتی است بدیهی می‌انگارد؛ بنابراین بخشی از کار رسانه‌ای نیز از مالیات معاف است.پاک‌آئین بیان داشت:

از طرفی وقتی حمایت از مطبوعات به‌عنوان یک کالای فرهنگی یارانه‌پذیر در مصوبات دولت مطرح است، عدم‌لحاظ معافیت‌های قانونی مطبوعات از مالیات، اثر بخشی این حمایت‌ها را خنثی می‌کند و به همین دلیل این موضوع در سطوح عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دولت در دست پیگیری است تا معافیت‌های قانونی مطبوعات در حوزه مالیات به‌طور کامل اجرا شود. وی تأکید کرد: اگر بنا باشد مطبوعات مالیات بر ارزش افزوده را بپردازند یا باید ضرر کنند یا تعرفه‌هایشان را افزایش دهند و رقم بیشتری از آگهی‌دهندگان مطالبه کنند. چون در هر دو صورت هزینه‌های بیشتری به بخش‌های تجارت، صنعت، خدمات، تولید و کشاورزی‌ تحمیل خواهد شد که این صد درصد به ضرر تولید ملی است.

کد خبر 174390
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز