همشهری آنلاین: نخستین نشست پیش‌نگاران مطبوعات با تقدیر از جلال رفیع، حسین قندی و امیرحسین فردی در باغ زیبا که به باغ روزنامه‌نگاران تغییرنام یافت برگزار شد. روزنامه‌نگاران فصل هم جایزه خود را دریافت کردند

 

به گزارش همشهری آنلاین در این نشست که عصر چهارشنبه و با حضور جمعی از چهره‌های شناخته شده عرصه روزنامه‌نگاری و برخی استادان این رشته و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر بازرگانی برگزار شد.

ابتدا محمدزاده ،معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد درباره جایگاه روزنامه‌نگاران پیشکسوت سخنانی گفت و در ادامه به سه روزنامه نگاری یاد شده اشاره کرد و با وام گرفتن از نکته ظریفی که سید فرید قاسمی، مورخ تاریخ روزنامه نگاری و مطبوعات درباره این سه تن گفت (فرق- حروف اول فردی،رفیع و قندی) آنها را فرق و سر مطبوعات ایران نام نهاد.

در ادامه حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به جایگاه آمد و سخنانی درباره جایگاه مطبوعات و تلاش‌هایی که وزارت ارشاد برای واردات کاغذ انجام داده اشاره کرد.

سخنان غضنفری، وزیر بازرگانی بخش دیگر این نشست بود، او ضمن گلایه از اهالی مطبوعات در انعکاس مطالب مربوط به 24 میلیارد واردات آن را ناشی از سوء تفاهم دانست و در ادامه به ماجرای کاغذ برای مطبوعات پرداخت وگفت که ما اگر خیلی تلاش کنیم در نهایت بتوانیم 40 تا 47 درصد کاغذ مورد نیاز مطبوعات کشور را فراهم کنیم در حالی که در سال مطبوعات نیازمند به 100 هزار تن کاغذ هستند که عملا باید بیشتر آن وارد شود.

وزیر بازرگانی همچنین به کاهش مصرف کاغذ در سطح جهانی اشاره کرد و گفت بر عکس دیگر نقاط دنیا که مصرف کاغذ در آن مدام رو به کاهش است در ایران اما این مصرف هر ساله اضافه می شود. او گفت که در دنیا در سال 2004 مصرف کاغذ 40میلیون تن بوده است که در سال 2009 این مصرف به 33 میلیون تن رسیده است،امادر ایران در سال 89 مصرف 100 هزار تن بود که در سال 90 این مصرف به 114 هزار تن رسیده است.

او به روزنامه‌نگاران توصیه کرد به سمت استفاده بیشتر از فضای سایبر و مجازی برای انعکاس اخبار و تحلیل‌های خود بروند.

وزیر بازرگانی همچنین به بسترسازی برای ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای مطبوعات و کتاب اشاره کرد و آن را از برنامه‌های مهم دولت برشمرد.

اجرای گروه بیدل باآواز حسام الدین سراج و آهنگسازی رامین کاکاوند دیگر بخش برنامه بود.

در این مراسم که اجرای آن را شهرام شکیبا طنزنویس مطبوعات بر عهده داشت، کتاب «پیش‌نگاران» که در واقع جشن‌نامه‌ای است برای جلال رفیع، امیرحسین فردی و حسین قندی، رونمایی شد.

همچنین سید محمود دعایی مدیر موسسه اطلاعات نیز به جایگاه آمد و درباره هر یک از سه روزنامه نگار پیشکسوت سخن گفت و ویژگی‌های کاری آنها را برشمرد و در ادامه گفت به دلیل آنکه محمود شمس دوست و همکار صمیمی جلال رفیع بود من از ایشان خواهش کردم که یادداشتی برای این مناسبت بنویسد که متاسفانه این یادداشت به دلایلی در کتاب ویژه این سه تن چاپ نشد و من برای آنکه حق این کار را به جا بیاورم یادداشت آقای شمس را در اینجا می‌خوانم. سپس او این یادداشت را خواند که در آن به دوستی و همکاری باجلال رفیعی در روزنامه کیهان و سالهای بعد اشاره شده بود.

پایان بخش برنامه اعطای جایزه ویژه به سه روزنامه نگار پیشکسوت بود که با اهدای لوحی ویژه و کارت روزنامه‌گار خبره و  حواله یک دستگاه خودرو انجام شد و در ضمن آن برگزیدگان فصلی روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها هم معرفی شدند.

در مراسم بزرگداشت سه پیشکسوت مطبوعات ایران، چهره‌های برجسته این عرصه نیز از جمله پروفسور کاظم معتمدنژاد، پروفسور مهدی محسنیان راد و پروفسور یحیی کمالی‌پور هم حضور داشتند.

برگزیدگان چهارمین جشنواره فصلی مطبوعات و خبرگزاری‌ها

اسامی برگزیدگان چهارمین جشنواره فصلی مطبوعات و خبرگزاری‌های کشور به شرح زیر است:

بخش اول؛ مطبوعات

الف) تیتر: 1- آسیا در خاک کشتی ایران (ایران) 2- گردشگری پزشکی در سی سی یو (جام جم) 3- پای چه کسی روی سیم است (هفت صبح).

ب) گفتگو: 1- حمیدرضا بهداد (اعتماد) 2- میلاد و شیما کریمی (جام جم) 3- مهدی آزادی (بانی فیلم).

ج) نقد: 1- سعید مستغاثی (کیهان) 2- سیدعلی تدین صدوق (رسالت) 3- ابراهیم قربانی (فرهنگ آشتی).

د) گزارش خبری: رضا پورعالی (جام جم) 2- بهشاد بهرامی (دنیای اقتصاد) 3- فاطمه توانا علی (خراسان).

ه) گزارش: 1- مجید فکری (خراسان) 2- وجیهه تیموری (اطلاعات) 3- محمد صرفی (کیهان) و زهرا کشوری (تهرن امروز).

و) سرمقاله: 1- رضا منصوری (شرق) 2- ابوالقاسم قاسم‌زاده (اطلاعات) 3- سعدالله زارعی (کیهان) و آیت‌الله رضا استادی (اعتماد).

ز) مقاله: 1- فرهاد پهلوان زاده و ادیب عربی (دنیای اقتصاد) 2- رسول جعفریان (اطلاعات) 3- سیدجواد ورعی (جمهوری اسلامی).

ح) عکس: 1- ابوالفضل امان‌الله (گُل) 2- حجت‌الله سپهوند (آرمان روابط عمومی) 3- حافظ‌ القرآن (کار و کارگر).

ط) صفحه‌آرایی: 1- تهران امروز (14/10/90) 2- وطن امروز (24/7/90) 3- ملت ما (20/8/90).

ی) کاریکاتور: 1- رسول آذرگون (همشهری) 2- حسین صافی (خبر ورزشی) 3- حسین کشتکار (جوان).

بخش دوم: خبرگزاریها

الف) گزارش خبری: 1- در اردوگاه اصولگرایان چه می‌گذرد؟ (ایسنا) 2- پشت پرده گرانی ارز و عدم عرضه کالا توسط تجار و بازرگانان (مهر) 3- قلاده‌های طلا مسیری جدید در سینمای سیاسی ایران (ایرنا).

ب) خبر: 1- ساخت و آزمایش موفقیت‌آمیز اولین میله سوخت هسته‌ای در کشور (ایسنا) 2- خیز قطری‌ها برای جذب نخبگان پتروشیمی ایران با حقوق 12 هزار دلاری (فارس) 3- نیمی از مردم تهران پای ماهواره‌اند (مرکز خبر حوزه).

ج) عکس: 1- مصطفی قطبی (ایرنا) 2- مهدی معتمد (ایلنا) 3- خلیل صحراگرد (شبستان).

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز