در سال 89 نخستین نشست« اندیشه‌های راهبردی در جمهوری اسلامی ایران»، با حضور ده‌ها نفر از اندیشمندان، استادان و صاحب‌نظران دانشگاهی و در حضور رهبر معظم انقلاب برگزار شد؛ جلسه‌ای که به تبیین الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت اختصاص داشت.

the leader

در آن نشست رهبر معظم انقلاب به استفاده از کلمه «پیشرفت» به جای «توسعه» تأکید کرده و فرمودند: توسعه یک اصطلاح متعارف جهانی، با بار معنایی و ارزشی و الزامات خاص خود است که ما با آنها موافق نیستیم. ایشان بر استفاده از کلمه «پیشرفت» به جای توسعه تأکید کردند.

رهبر معظم انقلاب در مراسم سالگرد ارتحال امام نیز بر بعد عدالت محور پیشرفت تأکید کرده و فرمودند: پیشرفت، فقط پیشرفت در مظاهر مادی نیست؛ در همه ابعاد وجودی انسان است؛ که درونش آزادی هم هست، عدالت هم هست. درباره شاخص و معیارهای این پیشرفت با کارشناسان گفت‌وگو کرده‌ایم. نایب‌رئیس مرکز پژوهش‌ها در مجلس هشتم در این زمینه می‌گوید: مفهوم مورد نظر رهبر معظم انقلاب به این معنی است که اگر جایی ظاهرا پیشرفتی غیرعادلانه صورت گرفته بود مثل نظام سرمایه داری به آن نباید پیشرفت گفت.

نایب رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: وقتی می‌توان ادعا کرد که پیشرفتی صورت گرفته است که همراه آن عدالت وجود داشته باشد. حسین نجابت افزود: این دو مفهوم را نباید جدای از هم فرض کنیم.این نماینده مردم تهران در مجلس نهم گفت: عده‌ای فکر می‌کنند ابتدا باید سراغ پیشرفت برویم و عدالت به خودی خود حادث می‌شود در حالی‌که در شرایط پیشرفت، ساختار تغییر می‌کند، وقتی ساختار تغییر پیدا می‌کند این ساختار می‌تواند عادلانه باشد یا عادلانه نباشد. بنابراین پیشرفت‌هایی که در سرمایه داری و در سوسیالیسم تعریف می‌شود نباید به‌عنوان پیشرفت تعریف کنیم. ما باید مدل خودمان را تولید کنیم که در آن پیشرفت و عدالت همزمان و توأمان باهم باشد.

پیشرفت، نه توسعه

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نماینده مردم مشهد در مجلس نیز گفت: باید توجه کرد که رهبر معظم انقلاب از کلمه پیشرفت استفاده می‌کنند و نه توسعه. دوم اینکه از نظر ایشان اینگونه نیست که پیشرفت و عدالت و پیشرفت و آزادی دو مقوله جدا از هم باشدکه ما بخواهیم اینها را به یکدیگر بچسبانیم یا یکی را بر دیگری تزریق کنیم. پیشرفتی که مبتنی بر فطرت انسانی و فطرت کمال‌جو و خداطلب انسان است درون خودش با آزادی و عدالت همراه است.

رفاه اما نه به هر قیمت

غلامرضا اسداللهی عضو کمیسیون اصل 90 مجلس نهم نیز می‌گوید: من فکر می‌کنم این موضوع بیشتر به بحث عدالت اجتماعی برمی‌گردد و اینکه در یک حرکت پرشتاب ما باید اهداف انقلاب و نظام را که مورد تأکید امام بوده است فراموش نکنیم.
او با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب از تجمل گرایی به‌عنوان یک آفت یاد کرده است، می‌گوید: رفاهی که ما به آن می‌رسیم نباید به هر قیمتی باشد. حتما باید بحث عدالت اجتماعی را دنبال کند و پیشرفت و توسعه کشور یک توسعه متوازن است.

الگوی نه شرقی نه غربی

مسعود میرکاظمی رئیس کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید: توسعه اقتصادی در حوزه بین‌الملل مبتنی بر رویکرد سرمایه داری یا سوسیالیستی پاسخ نداده است. در نظام سرمایه داری در یک طرف طبقات مرفه شکل گرفته‌اند و در کنار آن هم طبقاتی ضعیف به‌وجود آمده‌اند به‌طوری که امروز این پدیده به‌صورت 99 درصد در مقابل یک درصد در اروپا و آمریکا ظاهر شده است. کشور ما آن نوع توسعه اقتصادی را نمی‌پسندد.

وزیر سابق نفت افزود: روی دیگر این سکه نسخه توسعه کشورهای سوسیالیستی بود که نسخه آن پیچیده شد و از صحنه روزگار حذف شدند. مقام معظم رهبری به این اشاره دارند که پیشرفت ما باید همراه با توزیع مناسب ثروت به همراه عدالت در کشور باشد، این بهترین نوع توسعه اقتصادی کشور است که ما باید در برنامه‌ریزی‌های‌مان، در راهبردهای‌مان و در سیاست‌های کلان اقتصادی کشور به آن بپردازیم و به آن به‌عنوان محور اساسی توجه کنیم. ما نمی‌خواهیم 20 سال دیگر یک آمریکای دیگر بشویم که یک درصد برای 99 درصد تصمیم‌گیرنده باشند.

وزیر بازرگانی دولت نهم ادامه داد: ما باید در برنامه پنج ساله برای رسیدن به سند چشم‌انداز محور عدالت و توسعه اقتصادی و پیشرفت مبتنی بر عدالت را همیشه در راس کارهای‌مان قرار دهیم و به‌گونه‌ای حرکت کنیم که از غرب سرمایه داری و شرق سوسیالیستی الگو نگیریم.

پیشرفت در جهت استقلال کشور

حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس نیز در این باره اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب تأکید دارد توسعه‌ای که در برنامه داریم توسعه همه‌جانبه و عدالت محور باید باشد.فولادگر با بیان اینکه توسعه اقتصادی در کنار توسعه سیاسی باید صورت بگیرد، می‌گوید: پیشرفت ما مثل توسعه برخی نظام‌های سرمایه داری نیست که مثل بعضی نظام‌ها که هدف را بر توسعه می‌گذارند اما اگر در این مسیر برخی اقشار کم درآمد زیرچرخ توسعه له شدند برایشان مهم نیست.

عدالت فدای توسعه نمی‌شود

نماینده مردم ورامین در مجلس نیز با اشاره به اینکه دهه چهارم انقلاب اسلامی به‌عنوان دهه پیشرفت و عدالت نامگذاری شده است، گفت: پیشرفت بدون عدالت یک پیشرفت ناهمگون محسوب می‌شود، نتیجه این نوع پیشرفت را در کشورهای سرمایه‌داری می‌بینیم که فاصله طبقاتی چقدر است.

سید حسین نقوی حسینی می‌گوید: نظام اسلامی معتقد است با حفظ عدالت باید آزادی تأمین شود اما تأمین عدالت به‌عهده نظام است. نباید اقشار زیر دست و پای توسعه له شوند. لیبرالیسم معتقد است چرخ توسعه حرکت می‌کند و هرکس نمی‌تواند همگام با آن حرکت کند، زیر چرخ توسعه له می‌شود، در حالی‌که نظام اسلامی معتقد است باید به کسانی که عقب مانده‌اند کمک کرد و فاصله‌شان را کم کرد. آنچه رهبر معظم انقلاب اشاره کردند این بود که ما عدالت را فدای توسعه نکنیم.

چارچوب برای عدالت اجتماعی

یونس اسدی نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس نیز ضمن یادآوری این موضوع که چندین سال پیش مقام معظم رهبری بر بومی‌سازی‌ توسعه تأکید داشتند، گفت: این تأکید یعنی چی؟ یعنی چارچوب خاصی برای عدالت اجتماعی تعریف شود. به‌نظرم یک مجموعه قوی در حد یک وزارتخانه باید تشکیل شود و این موضوع را کالبد شکافی کند و الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت را تبیین کند.

کد خبر 174243
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز