حسین مظفر * فرمایشات مقام معظم رهبری در سالگرد رحلت امام(ره) و توصیه‌هایی که نسبت به ملزومات عدالت و پیشرفت در دهه‌ای که به آن نامگذاری شده داشتند از ابعاد مختلف قابل بررسی است.

 جانمایه کلام ایشان این بود که ایران ذلیل، حقیر و وابسته قبل از انقلاب به برکت حضرت امام(ره) و حمایت مردم به عزت و سربلندی رسید. برهمین اساس ایشان فرمودند که اگر ما بخواهیم این عزت را حفظ کنیم، باید مسیر انقلابی گذشته خودمان را با شتاب بیشتری دنبال کنیم. توقف در حرکت و رکود باعث ارتجاع و عقبگرد به وضع ذلت بار گذشته خواهد شد. نکته دوم اینکه مسیری که برای دهه چهارم انقلاب تعیین شده مسیر پیشرفت و عدالت است. این موضوع هم در سند چشم‌انداز ذکر شده و هم به‌صورت جداگانه، مقام معظم رهبری آن را تحت عنوان الگوی توسعه ایرانی و اسلامی مطرح کردند.

پیشرفت و عدالت حاصل جمع اندیشه‌های گذشته حاکم بر اداره کشور در دولت‌های مختلف است. ما پس از جنگ شاهد 2 رویکرد متفاوت در دولت‌ها بوده‌ایم که یکی بر پیشرفت تمرکز داشته و دیگری بر عدالت تاکید ورزیده است. هر کدام از این طرز تفکرها مشکلاتی برای کشور داشته‌اند. اگر در دوران سازندگی تنها پیشرفت مورد توجه قرار گرفت، فشار بر انسان‌های محروم بر جامعه افزون گشت و اگر عدالت ملاک عمل قرار گرفت، پیشرفت و توسعه دچار اشکال شد.

رهبری در سخنان خودشان توصیه‌های مدیریتی بسیار مهمی به مدیران کشور داشتند. مدیران ما برای حفظ عزت و سربلندی کشور و حرکت در جهت مسیر پیشرفت و عدالت باید تربیت معنوی و سیاسی شده باشند. خودشیفتگی، غرور، اشرافیگری، لذت جویی، جمع‌آوری زخارف دنیوی و تلاش برای کسب محبوبیت آفاتی هستند که به‌طور معمول و در معنای عام در دوران سازندگی کشور به سراغ مدیران می‌آیند. در دوران انقلاب و جنگ این مسائل پیش نمی‌آید.

در صدر اسلام نیز چنین بود که وقتی نظام اسلامی پایدار شد تازه مشکلات بروز و ظهور پیدا کرد. سال‌های گذشته سال‌های طرح مجدد گفتمان اصول و ارزش‌ها در کشور بوده و مقام معظم رهبری نیز بارها در سخنان خودشان از احیای شعارهای انقلاب استقبال و آن را ارزشمند توصیف کردند. این امر شاید این تلقی اشتباه را به اذهان برخی افراد متبادر کرد که حمایت ایشان از گفتمان انقلاب و ارزش‌ها به معنای پایان کار و برقراری مطلوب عدالت در کشور است و مقام معظم رهبری از وضعیت عدالت در جامعه رضایت دارند. باید دقت کرد که حمایت مقام معظم رهبری از طرح مجدد گفتمان انقلاب در کشور به معنای حمایت از هر عملی که مسئولان اجرایی در دوره کنونی انجام می‌دهند، نیست. تابلویی که دولت‌ها مقابل خویش می‌گیرند الزاما با عملی که انجام می‌دهند یکی نیست.

آسیب‌های انقلاب محدود به زمان قبل از اصولگرایان نبوده است. غفلت می‌تواند آفات را متوجه خود بچه‌های انقلاب نیز بکند. درصدر اسلام عده زیادی از صحابه و یاران پیامبر(ص) دچار غفلت و اشرافیگری شدند و بعد با آرمان‌های ایشان زاویه گرفتند. بسیاری از مهاجرین و انصار در زمان تشکیل حکومت اسلامی در مدینه دچار مشکل شدند و در مکه این آسیب‌ها ظاهر نشده بود.

سخنان مقام معظم رهبری به این معنا بود که ما نباید ساده اندیشانه به مسائل نگاه کنیم و تصور کنیم هر کسی در هر زمانی تابلوی ارزش‌ها و اصول را جلوی خود گرفت، می‌توان به او اعتماد کرد. گرفتار شدن در دام آفاتی که رهبری برشمردند فرهنگی را با خود به همراه می‌آورد که می‌تواند در عمق جان افراد نهادینه شود و آنها را برای همیشه دچار انحراف کند.

* نماینده مردم تهران در مجلس

 

کد خبر 173352
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز