شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران در پی انتشار مطلبی با عنوان «گندم گلستان خوراک دام می‌شود» در همین صفحه در تاریخ 22خرداد، اقدام به ارسال مطلبی تکمیلی کرده است که در زیر می‌خوانید:

moreگندم استان گلستان خوراک دام می‌شود

1 - اگرچه قیمت اولیه تعیین شده برای خرید تضمینی گندم (395‌تومان) در مقطع شروع فصل خرید پایین بود ولی همانطور که در گزارش مذکور آمده با پیگیری مسئولین خصوصا مدیران ارشد این شرکت به‌عنوان متولی خرید تضمینی گندم، قیمت‌های خرید از سوی هیأت محترم وزیران با برقراری 250‌ریال جایزه تولید برای هر کیلوگرم گندم به کشاورزان عزیز، اصلاح و قیمت پایه 420تومان برای خرید گندم معمولی مصوب شد لذا با توجه به سایر گزینه‌های مؤثر بر قیمت، از جمله افزایش افت دو و یک مفید و غیرمفید به چهار و دو و بخشودگی دودرصد سن‌زدگی گندم‌ها، در حال حاضر قیمت خرید تضمینی گندم داخلی تقریبا با قیمت‌های جهانی برابری می‌کند.

2- همانگونه که خوانندگان محترم روزنامه همشهری مستحضرند قیمت تمام‌شده محصول نهایی نسبت مستقیم با قیمت ماده اولیه دارد. بدین معنی که افزایش قیمت ماده اولیه (گندم) در نهایت منجر به افزایش قیمت تمام‌شده محصول نهایی (نان) خواهد شد که این اتفاق از دو منظر آسیب‌رسان خواهد بود؛ نخست اینکه قدرت خرید مصرف‌کننده داخلی کاهش خواهد یافت و جامعه از نظر تأمین نان دچار مشکل خواهد شد و دوم اینکه افزایش قیمت گندم در حالی‌که قیمت تعیین شده فعلی با احتساب سایر موارد تقریبا با قیمت‌های جهانی برابر است، موجب خواهد شد تا قیمت تولید داخلی بر قیمت‌های جهانی پیشی گرفته و توجه مصرف‌کنندگان عمده گندم به بحث واردات از خارج جلب شود که این نه‌تنها بحث حمایت از تولید داخل را مختل خواهد کرد بلکه موجب می‌شود گندم مازاد بر نیاز کشاورزان تماما توسط بخش دولتی خریداری شود که این مهم نیز با برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌های دولت و مقامات ارشد نظام مبنی بر حضور پررنگ بخش خصوصی در امر خرید گندم از کشاورزان در تضاد است.

3- در سال‌جاری قیمت فروش گندم 4650ریال تعیین شده که فضای مناسبی برای کشاورزان عزیز در زمینه فروش گندم تولیدی خود به سایر متقاضیان از جمله کارخانجات آردسازی، صنوف و صنایع آردبر و... که برای نخستین بار فراهم شده و اقتصاد کشاورزی را رونق می‌بخشد.

4- همانگونه که در گزارش مورد اشاره نیز آمده است گندم‌های تولیدی استان گلستان یکی از کیفی‌ترین گندم‌های تولید داخل است که سایر استان‌ها و صنوف و صنایع تولیدی و تبدیلی گندم، خواهان این گندم هستند و با توجه به تصویب تفاوت 450ریالی قیمت خرید و فروش گندم از ناحیه شرکت بازرگانی دولتی ایران، قطعا تولیدکنندگان فراورده‌های گندمی و نان، خرید این گندم‌ها را از دست نخواهد داد لیکن اگر آنطور که در گزارش منتشره آمده است، گندم‌های کیفی گلستان به‌دلیل بالا بودن قیمت‌های نهاده‌های دامی کشور، خوراک دام می‌شوند، به‌نظر می‌رسد راه‌حل منطقی آن افزایش قیمت خرید تضمینی نباشد چراکه مطابق آنچه در بالا آمد، این افزایش قیمت نه مقدور است به لحاظ اجتماعی و مصرف عمومی و نه منطقی است به لحاظ بازار جهانی بلکه بهترین روش حل این مشکل، تأمین و کاهش قیمت نهاده‌های دامی از قبیل جو، کنجاله سبوس و. . . است که در همین ارتباط ارگان‌های ذی‌ربط مصمم به خرید و عرضه این نهاده‌ها در بازار بوده و نیز با توجه به فصل برداشت جو در داخل کشور و واردات انجام شده، قیمت‌ها در بازار، تنظیم و از مصرف گندم جهت خوراک دام و طیور کاسته خواهد شد.

 

کد خبر 174157

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز