همشهری آنلاین: در پی تصمیم دادگاه عالی مصر برای انحلال پارلمان این کشور، معترضان خشمگین یک بار دیگر به میدان تحریر قاهره آمدند.

خشم مصری ها از تصمیم دادگاه برای انحلال پارلمان

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی بی بی سی، تظاهرکنندگان خشمگین در میدان تحریر قاهره شعار می‌دادند "مرگ بر نظامیان" و " زنده باد انقلاب".

یکی از معترضان گفت: رای دادگاه پایان انقلاب مصر است و رویاهای ما در حال مردن است.در شهر اسکندریه نیز در اعتراض به حکم دادگاه عالی قانون اساسی تظاهرات برگزار شد.

این جوانان همان کسانی هستند که هجده ماه پیش برای سرنگونی رژیم حسنی مبارک مبارزه کردند اما اکنون آنها بر این باورند ارتش که سالهای سال از مبارک حمایت می کرد تلاش دارد انقلاب آنها را مصادره کند.

البته طرفداران احمد شفیق نامزد سکولار و نخست وزیر سابق مبارک از تصمیم دادگاه خشنود هستند زیرا دادگاه صلاحیت او را برای باقی ماندن در انتخابات تایید کرده است.اگر شفیق پیروز شود موفقیت بزرگی برای رژیم سابق خواهد بود.

به دنبال اقدام دادگاه قانون اساسی مصر در منحل کردن مجلس و نیز هموار ساختن راه برای بازگشت نخست وزیر سابق دوران حکومت حسنی مبارک به رقابت های ریاست جمهوری این هفته ؛ اخوان المسلمین مصر هشدار داد روزهای سختی پیش رو است.

محمد مرسی نامزد ریاست جمهوری مصر هم گفت:انقلاب علیه کسانی صورت گرفته است که جرایمی را مرتکب شده اند ما می خواهیم اهداف انقلاب بیست و یک ژانویه کاملا محقق شود.روز چهارشنبه به نیروهای نظامی اختیارات فوق العاده داده شد تا مردم را بازداشت کنند. بار دیگر نظامیان همه قدرت اجرایی را به دست گرفته اند. با توجه به بازگشت احمد شفیق که یک نظامی سابق است و با توجه به انحلال مجلس، سناریویی مخوف برای انقلابیون مصری شکل گرفته است.

عبدالمنعم ابوالفتوح نامزد سابق انتخابات ریاست جمهوری مصر هم حکم دادگاه قانون اساسی را کودتای کامل خواند.عبدالمنعم ابوالفتوح همچنین درباره اجازه دادن به پلیس نظامی مصر برای بازداشت غیرنظامیان در این کشور هشدار داد.ابوالفتوح گفت هر کسی که تصور می کند میلیونها جوان مصری اجازه خواهند داد این کودتا به نتیجه برسد، در توهم به سر می برند.

یک جوان خشمگین مصری هم در میدان التحریر گفت:این تصمیم نادرست است. چطور دادگاه می تواند اجازه دهد شفیق در انتخابات شرکت کند.ما نمی توانیم اجازه دهیم دیکتاتورها بازگردند و به سرکوب مردم بپردازند.یک جوان دیگر هم گفت:تنها راهی که برای ما باقی مانده است این است که به خیابان ها بازگردیم و از خود دفاع کنیم.

کد خبر 174104
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز