همشهری آنلاین: معاون آمورشی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در بازنگری علوم انسانی آنچه مطرح شده حذف گرایش‌های رشته‌های علوم انسانی در مقطع کارشناسی و ارایه دروس در این مقطع به صورت عمومی است.

دکتر عبدالله شفیع آبادی در گفتگو با مهر گفت: دانشگاه علامه طباطبایی از طرف مقام عالی وزارت علوم مسئول بازنگری علوم انسانی شده لذا بازنگری علوم انسانی به شدت در این دانشگاه در حال پیگیری است و تا این لحظه نیز بخش مهمی از مسی را طی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در بررسی‌هایی که انجام شد، به این نتیجه رسیدیم که در مقطع کارشناسی علوم انسانی گرایش‌هایی مطرح می‌شود که در شرایط کنونی وجود آنها معنا ندارند به عنوان مثال در رشته روانشناسی گرایش‌هایی مانند کودکان استثنایی، بالینی، کودکان عقب مانده و ... مطرح است درحالی که در مقایسه گرایش‌ها با یکدیگر، آنچه مشاهده می‌شد وجود تنها 10 الی 15 واحد غیر مشترک بود.

معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی یادآورشد: در هیچ جای دنیا در دوره کارشناسی گرایش تخصصی ارائه نمی‌دهند با توجه به این موضوع و بومی سازی و اهداف شورای عالی انقلاب فرهنگی برای بازنگری علوم انسانی، کمیته‌ای تشکیل دادیم که در این زمینه مشغول به کار است.

وی ادامه داد: تحصیلات به صورت هرم است که در قاعده دوره کارشناسی و در راس آن آخرین مدرک تحصیلی قرار می‌گیرد از این رو باید در دوره کارشناسی کلیات تدریس شود و به تدریج به سمت راس هرم که تخصصی شدن است حرکت کرد.

شفیع آبادی با بیان اینکه در برنامه‌ریزی دانشگاه علامه برای بازنگری علوم انسانی،‌ تخصص‌ها را برای مقطع کارشناسی ارشد و دکتری لحاظ کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: برای دوره کارشناسی تنها کلیات یک رشته ارائه می‌شود.

وی گفت: در کشور ما دروس لیسانس در فوق لیسانس با یک کلمه پیشرفته خوانده می شود. شاید این روش برای اوایل انقلاب مناسب بود که باید نیروها زود وارد بازار کار می‌شدند و همچنین دوره کارشناسی ارشد و دکتری هم کم بود اما امروزه تحصیلات تکمیلی رشد فراوانی کرده است بنابراین باید دروس عمومی در دوره لیسانس و دروس تخصصی در دوره کارشناسی ارشد و دکتری ارایه شود.

کد خبر 173851

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز