همشهری آنلاین: وزیر علوم در زمینه تغییر سرفصل دروس انسانی، گفت: معتقدیم باید علوم انسانی غربی را خوب بشناسیم و خوب تدریس کنیم اما در کنار این نظریات باید نظریات اسلامی را نیز داشته باشیم نه اینکه یک کدام از آنها را حذف کنیم زیرا این همان نگاه غربی‌هاست که می‌خواهند فقط نگاه خودشان را غالب کنند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، کامران دانشجو در جمع خبرنگاران در مشهد، درباره بازنگری سرفصل دروس علوم انسانی، گفت: دروسی که پنجاه سال از آنها می‌گذرد باید بازنگری می‌شد لذا سرفصل و متون در دروس فنی مهندسی و علوم تجربی و انسانی را بازنگری کردیم.

وی افزود: کمیته ویژه‌ای برای هر کدام از رشته‌ها در نظر گرفته شد که حدود 38 سرفصل به این کمیته داده شده است.

دانشجو ادامه داد: قرار بر این است تا از اواخر خرداد کمیته‌های ویژه سرفصل‌ها را بررسی کنند و آنهایی که قرار است تغییر کنند تا اوایل مرداد در شورای تحول علوم انسانی مطرح شود و بعد می‌توانیم این سرفصل‌ها را به دانشگاه‌ها ابلاغ کنیم و اگر در متون تغییراتی ایجاد شود اول مهر اجرایی خواهد شد.

وزیر علوم با بیان اینکه ما اعتقاد داریم نگاه غربی و نظریات آنها و نگاه اسلامی و اندیشمندان ما باید کنار همدیگر قرار بگیرند، گفت: دانشگاه باید نسبت به هر دو شناخت مناسب داشته باشد.

وی با بیان اینکه ما همه دانشگاه‌ها، چه دولتی، چه آزاد، پیام نور و غیرانتفاعی را جزء یک خانواده می‌دانیم، گفت: همه برادران تنی یک خانواده‌ایم و وزارت علوم بر همه این دانشگاه‌ها نظارت دارد.

دانشجو افزود: اگر هر کدام از این دانشگاه‌ها بر اساس شاخص‌های دفتر نظارت مطلوب نباشد ابتدا ظرفیت‌ها را کم می‌کنیم و اگر موثر واقع نشد کل آن رشته را از دانشگاه می‌گیریم زیرا نسبت به تعلیم و تربیت جوانانمان مسوولیم.

وی در مورد وضعیت دانشگاه پیام نور گفت: دانشگاه پیام نور را از نظر کیفی در راستای بقیه دانشگاه‌ها می‌بینم، بنابراین در مورد ارزشیابی مدارک آن نمی‌توان خدشه‌ای وارد کرد. دانشگاه پیام نور شرایط تحصیل ارزان و همه‌گیر را فراهم کرده و مدارک آن هم مورد تایید وزارت علوم است.

وی در مورد بودجه‌های وزارت علوم و دانشگاه‌ها گفت: بودجه‌های ما از 1800 میلیارد تومان به 2700 میلیارد تومان رسیده است، همچنین بودجه‌های عمرانی ما از 570 میلیارد تومان به 1100 میلیارد تومان رسیده یعنی صد در صد افزایش بودجه داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه مجلس و دولت به مجموعه وزارت علوم و مراکز دانشگاه‌ها عنایت ویژه داشته است گفت: ششصد میلیون دلار برای تجهیزات و مقاوم‌سازی و رسیدگی به دانشگاه‌های مناطق محروم تصویب شد و رییس جمهور هم در انتهای سال صد و پنجاه میلیارد تومان به همین منظور کمک کردند.

وزیر علوم در خاتمه با بیان اینکه 500 میلیون دلار بودجه برای حمایت از شرکت‌های دانشگاهیان که در پارک‌های علم و فناوری زیر نظر وزارت علوم مستقر هستند تصویب شده، خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوانیم به شرکت‌های دانشگاهیان وام‌های بلاعوض و یا طولانی‌مدت بدهیم این مبلغ را برای صندوق نوآوری و شکوفایی در نظر گرفتیم.

کد خبر 171240

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز