همشهری آنلاین - نیما شایان: پرونده‌ای درباره جریان موسوم به «انحرافی» که در مجلس هشتم توسط کمیسیون اصل 90 پیگیری می‌شد اکنون به اعضای جدید این کمیسیون یعنی روح الله حسینیان، حمید رسایی، محمدرضا باهنر و فاطمه رهبر رسیده که عضو شاخص دو جبهه اصولگرایی‌اند و دیگر درباره واکاوی این جریان و برخورد و اظهارنظر درباره آن مسئولیت مستقیم دارند و حرکات و تصمیماتی که در مقابل انحرافی‌ها بروز می‌دهند مورد قضاوت مردم خواهد بود.

به گزارش همشهری آنلاین، کمیسیون اصل 90 یکی از کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی است که وظیفه محول شده به مجلس در اصل نودم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را انجام می‌دهد. در اصل 90 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده ‌است: «هر کس شکایتی از طرز کار مجلس یا قوه مجریه یا قوه قضائیه داشته باشد، می‌تواند شکایت خود را کتباً به مجلس شورای اسلامی عرضه کند. مجلس موظف است به این شکایات رسیدگی کند و پاسخ کافی دهد و در مواردی که شکایت به قوه مجریه و یا قضائیه مربوط است رسیدگی و پاسخ کافی از آنها بخواهد و در مدت متناسب نتیجه را اعلام نماید و در موردی که مربوط به عموم باشد به اطلاع عامه برساند».

کمیسیون اصل 90 قانون اساسی، پرونده سران جریان انحرافی را از اوایل مجلس هشتم آغاز کرد اما بر خلاف میل اعضای سابق این کمیسیون، این پرونده هنوز نهایی نشده و همچنان باز است. بر این اساس، ادامه بررسی‌ها بر روی پرونده سران جریان انحرافی به مجلس نهمی‌ها می‌رسد. اکنون که کمیسیون‌های مجلس در حال شکل‌گیری هستند، ترکیب کمیسیون اصل 90 هم در حد سایه روشن مشخص شده است.

«روح الله حسینیان» و «حمید رسایی» دو عضو شاخص جبهه پایداری، «محمدرضا باهنر» و «فاطمه رهبر» دو عضو شاخص جبهه متحد اصولگرایان همراه 4 نماینده دیگر عضو کمیسیون اصل 90 شده‌اند. هر چند تعدادی نماینده از کمیسیون‌های دیگر نیز به این جمع می‌پیوندند اما نوع برخورد این 4 نام با پرونده «انحرافی‌ها» خود به آزمونی برای آنها و جبهه‌شان تبدیل می‌شود.

جدول اعضای مشخص شده کمیسیون اصل 90 و حال و هوای سیاسی آنها در جبهه اصولگرایی  

مشخصات وضعیت سیاسی

روح‌الله حسینیان

چهره شاخص جبهه پایداری
حمید رسایی چهره شاخص جبهه پایداری

محمدرضا باهنر

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده منتقد دولت

 فاطمه رهبر

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی و عضو شاخص جبهه متحد اصولگرایان

اهتمام هر کدام از این 4 چهره در برخورد با انحراف، بر قضاوت‌ها درباره اینکه آیا اهل مسامحه هستند، آیا منتقد ظاهری دولتند یا منتقد جدی و واقعی، آیا برخورد با انحراف از مصالح کشور و منافع ملی را در اولویت خود دارند یا حفظ آبروی عده‌ای خاص را، آیا اصولگرای واقعی هستند یا صرفاً لباس اصولگرایی بر تن کرده‌اند و ... می‌تواند موثر باشد.

همچنین میزان اهتمام و تلاش و سرعت هر کدام از آنها در بررسی پرونده سران جریان انحرافی و برخورد با انحرافات احتمالی می‌تواند محکی برای میزان وفاداری‌‌ خود و جبهه‌شان به اصولگرایی نیز محسوب شود. چراکه این روزها برخی که خود را اصولگراتر از دیگران می‌دانند برای سنجش میزان اصولگرا بودن افراد مختلف شاقول می‌گذارند. به عنوان مثال شاقول‌هایی نظیر «میزان نزدیکی به جبهه پایداری!»

به عنوان نمونه، «قاسم روانبخش» از اعضای شاخص جبهه پایداری در ایام رقابت‌های انتخابات مجلس نهم که در نشستی با عنوان «مطالبه آرمانخواهی و اصولگرایی» در دانشگاه امام صادق (ع) حضور پیدا کرده بود گفت: «اصولگرایان دوایر متحدالمرکزند که جبهه پایداری در مرکز آن قرار دارد و هر که به آن نزدیک‌تر باشد اصولگراتر است.» (منبع : روزنامه کیهان)

واقعیت این است که عقبه گروهی که امروز خود را به عنوان «جبهه پایداری» و «اصولگراترین اصولگرایان» می‌نامد را باید در «رایحه خوش خدمت» جستجو کرد چراکه «محمدجواد ابطحی» یک عضو شناخته شده جبهه پایداری گفته است: «رایحه خوش خدمت یک گروه بود که در انتخابات از احمدی‌نژاد حمایت کرد و بعد از آن در مجلس، فراکسیون انقلاب اسلامی را تشکیل دادند که به حامیان دولت نیز معروف شد؛ البته در همین گروه نمایندگانی هستند که به دولت انتقاد هم می‌کنند». (منبع : ایلنا)

مشخصات اظهارنظر کننده

اظهارات

قاسم روانبخش - عضو شاخص جبهه پایداری

اصولگرایان دوایر متحدالمرکزند که جبهه پایداری در مرکز آن قرار دارد و هر که به آن نزدیک تر باشد اصولگراتر است.

محمدرضا باهنر - عضو شاخص جبهه متحد اصولگرایان

برخی فعالان سیاسی از مدتها قبل اخطار داده بودند که جبهه انحراف از درون اصولگرایی در حال شکل گرفتن است و یچیدگی آنها این است که خود را اصولگراتر از دیگران می دانند.

علیرضا زاکانی - عضو شاخص جبهه متحد اصولگرایان

کسانی که در جبهه متحد اصولگرایان حضور دارند هم خود را اصولگراتر از دیگران نمی دانند.

 «محمدرضا باهنر» دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین که نایب رئیس مجلس نهم و عضو کمیسیون اصل 90 مجلس نهم نیز شده است در این باره می‌گوید: «برخی فعالان سیاسی از مدتها قبل اخطار داده بودند که جبهه انحراف از درون اصولگرایی در حال شکل گرفتن است و پیچیدگی آنها این است که خود را اصولگراتر از دیگران می‌دانند.» (منبع : مهر)

در همین حال، علی مطهری نماینده مردم تهران نیز سهیلا جلودارزاده و علیرضا محجوب از اعضای خانه کارگر را اصولگراتر از اصولگرایان می‌داند. مطهری در نشست خبری خود در اردیبهشت ماه 91 گفته است: «اصولگرایان مخالف قرار دادن سهیلاجلودارزاده در لیست ما بوده است و همچنین بیان ‌می‌کردند که چرا محجوب را در حزب خود قرار داده‌ایم، ما هم همین پاسخ را به آن‌ها دادیم که صدای ملت افرادی که اصول و مبانی این گروه را قبول کند در لیست‌ خود جای خواهد داد چرا که معتقدیم این افراد اصولگرا‌تر از اصولگرا‌ها هستند».

اگر از بازار «اصولگراتر شناسی» به عقب برگردیم، می‌بینیم نشست خبری جبهه متحد اصولگرایان در سال 86 در حالی برگزار شد که علیرضا زاکانی (عضو شاخص جبهه متحد اصولگرایان) در کنار علی‌اصغر زارعی (عضو شاخص جبهه پایداری) نشسته بود و می‌گفت: «کسانی که در جبهه متحد اصولگرایان حضور دارند خود را اصولگراتر از دیگران نمی‌دانند و تلاش می‌کنند تا همه اصولگرایان در یک مجموعه قرار بگیرند.» (منبع : مهر)

کد خبر 173833
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز