گروه بین‌الملل: رابطه آمریکا و عربستان از دیرباز رابطه‌ای نزدیک و در عین حال پرابهام و نه‌چندان آشکار بوده‌است.

نفت اصلی‌ترین عامل تعیین‌کننده در این رابطه است و همین عامل بوده که جوانب سیاسی، استراتژیک و امنیتی دیگر روابط دو کشور را رقم زده‌است. آمریکا این روزها فقط مقصدی برای مداوای شاهزادگان سالمند سعودی نیست بلکه در گزارش روزنامه انگلیسی ایندیپندنت پرده از امپراتوری یک میلیارد دلاری خاندان سلطنتی عربستان در آمریکا برداشته‌شده‌است. آنچه باعث افشای این امپراتوری شده، راه‌یافتن پرونده‌ای قضایی در این باره به دادگاه است.

به نوشته این روزنامه انگلیسی، عبدالعزیز بن فهد کوچک‌ترین فرزند ملک‌فهد، برای خود یک امپراتوری مخفیانه در آمریکا به راه انداخته که ارزش دارایی‌های آن به بیش از یک میلیارد دلار می‌رسد. براساس این گزارش شرکت عظیم نفتی بریتیش پترولیوم و شرکت معروف تولید تجهیزات نظامی BAE جزو مایملک این شاهزاده سعودی به‌حساب می‌آیند.

سعودی‌ها تلاش داشتند این امپراتوری عظیم در آمریکا مخفیانه بماند اما اکنون به خاطر یک شکایت قضایی در دادگاه، باید جزئیات مربوط به این امپراتوری، شرکت‌ها و املاک متعلق به آن افشا شود. این پرونده قضایی که با استناد به قانون افشای هویت افراد صاحب املاک و شرکت‌ها در این کشور شکل گرفته، ممکن است به فاش‌شدن جزئیات بیشتری از دارایی‌های سعودی‌ها در آمریکا منجر شود.

وکیلان مدافع این شرکت‌ها از قاضی دادگاه خواسته بودند تا مالک اصلی شرکت‌ها را افشا نکند اما اسناد موجود در دادگاه نشان می‌دهد که در 15سال گذشته شاهزاده عبدالعزیز و بستگان وی از جمله شیخ خالد الاساف شروع به خرید ملک در آمریکا کرده‌اند که به مرور زمان تبدیل به یک امپراتوری شده و وسعت آن اکنون از دفاتر شرکت BAE در رستون ویرجینیا و نزدیکی واشنگتن پایتخت آمریکا تا دفتر رئیسان بزرگ‌ترین شبکه‌های تلویزیونی در کالیفرنیا امتداد دارد.

دیوید هیل یکی از مدیران آژانس‌های املاک در تگزاس که کمک زیادی به خاندان پادشاهی عربستان برای ایجاد این امپراتوری در آمریکا کرده در شهادت نامه‌ای که به دادگاه نیویورک داده اعلام می‌کند: خاندان سلطنتی عربستان مالک املاکی متشکل از شرکت‌های آمریکایی و خارجی هستند. از سال 1996 عبدالعزیز از طریق خرید و فروش املاک در آمریکا به سود خالصی برابر با 379 میلیون دلار دست پیدا کرده و هم‌اکنون نیز مالک 15 مجتمع در 9 ایالت آمریکاست که برای خرید آنها مبلغ 978 میلیون دلار پرداخت کرده است. علاوه بر این موارد، عبدالعزیز بن فهد دو ساختمان از مجموع چهار ساختمانی که شعبه اصلی غول نفتی بریتیش پترولیوم محسوب می‌شود و در هوستون تگزاس قرار دارد را نیز خریداری کرده‌است.

عبدالعزیز کوچک‌ترین پسر ملک فهد است که به خوشگذرانی معروف است. وی پست دولتی چندانی ندارد اما دارایی‌های او میلیاردها دلار اعلام شده است و نام او زمانی در آمریکا بر سرزبان‌ها افتاد که در اوایل سال‌جاری میلادی یکی از نزدیکان وی به جرم تجاوز یه یک زن در دادگاه نیویورک حاضر شد. این حادثه در هتل پلازا یعنی مکانی که عبدالعزیز 50 اتاق آن را برای خود و نزدیکانش کرایه کرده بود اتفاق افتاد و پس از آن موضوع دارایی‌های این عضو خاندان سلطنتی عربستان به میان آمد و اتهاماتی چون سند‌سازی‌ و پرداخت غیرقانونی پول برای عقد برخی قراردادها متوجه وی شد و هم‌اکنون دادگاه عالی نیویورک در حال رسیدگی به اتهامات فرزند ملک فهد است.

کد خبر 173758
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز