دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۹
۰ نفر

هیات وزیران در مصوبه شماره 15467 / ت 28916 ه‍ مورخ 85.2.18 کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات دولتی و سازمان‌هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است، نهادهای انقلاب اسلامی، اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی، بانک‌ها، نیروهای مسلح و سایر مؤسسات وابسته به دولت که به نحوی از بودجه عمومی یا کمک دولت استفاده می‌کنند را موظف کرد کلیه بازنشستگان و مستخدمان خود را اعم از لشکری و کشوری مشروط بر آنکه قانونا در قبال حوادث، تحت پوشش بیمه دیگری نباشند، به شرط مشارکت بیمه‌شده در سود حاصل از قرارداد بیمه حادثه و فوت به هر علت بیمه کنند.

تا قبل از مصوبه هیات وزیران مبنی بر بیمه عمر و حوادث کارکنان دولت، فقط جانبازان 25درصد و بالاتر برابر مصوبات سال‌های 78 و 80 هیات وزیران مشمول این بیمه می‌شدند و به بازماندگان جانبازان 25 تا 49درصد مبلغ 30میلیون ریال و به بازماندگان جانبازان50درصد و بالاتر 50میلیون ریال بیمه عمر پرداخت می‌شد. 50درصد حق بیمه سرانه از مستمری جانبازان کسر و 50درصد دیگر به عنوان سهم دولت تامین و پرداخت می‌شد.

در سال 86 هیات وزیران تمامی جانبازان و آزادگان و والدین و همسران شهدا را مشمول بیمه عمر و حوادث کرد. برابر این مصوبه جانبازان با هر درصدی مشروط بر آنکه از محل دیگری بیمه نشده باشند، مشمول این مصوبه شدند و از این تاریخ سهم جانباز و دولت در پرداخت سرانه ماهانه حق بیمه در اعتبارات بنیاد شهید و امور ایثارگران پیش‌بینی شد. مضافا شرط سنی که در مقررات قبلی پیش‌بینی‌شده بود، حذف شد.هیات وزیران در مصوبه 45523 / ت 36483 ه‍ مورخ 91.3.8 مصوبه بیمه عمر و حوادث ایثارگران را اصلاح کرد.

براساس این مصوبه تمامی جانبازان و آزادگان شاغل و غیرشاغل، همسران جانبازان، همسران آزادگان متوفی و والدین، همسران و فرزندان شهدا مشمول بیمه عمر و حوادث شدند. سرمایه بیمه‌ عمر و حادثه برای هر یک از جانبازان بالاتر 25درصد و بالاتر 100میلیون ریال، همسران شهدا 70 میلیون ریال، والدین شهدا، جانبازان زیر 25درصد و آزادگان فاقد درصد جانبازی و همسران جانبازان و همسران آزادگان متوفی 50میلیون ریال تعیین شد.

کارت ملی هوشمند ایثارگران

شورای عالی اداری در یکصد و پنجاه و چهارمین جلسه مورخ 90.10.5 به‌منظور تسهیل در ارائه خدمات به ایثارگران، وزارت کشور (سازمان ثبت احوال کشور) و بنیاد شهید و امور ایثارگران را موظف کرد تا پایان خردادماه سال 91 نسبت به طراحی، تولید و توزیع کارت‌های ملی ایثارگران در استان قم و تا پایان سال 91 در سراسر کشور در قالب کارت‌های هوشمند اقدام کنند.

در این مصوبه بنیاد شهید و امور ایثارگران موظف شده‌است نسبت به راه‌‌اندازی سامانه‌های ارائه خدمات الکترونیک تا پایان خرداد91 در استان قم و تا پایان سال91 در سراسر کشور اقدام کند. ضمنا دستگاه‌های اجرایی مکلف شده‌اند به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که زیرساخت‌های لازم برای شناسایی و ارائه خدمات به ایثارگران از طریق کارت‌های هوشمند ملی تا پایان شهریور91 فراهم شود.

اخبار واصله حاکی از آن است که این اقدام در موعد مقرر قابل انجام نیست و تاخیر در اجرای مراحل آن از هم‌اکنون آغاز شده است. بدیهی است طی ماه‌های آتی با پیگیری از طریق مسئولین مربوط در بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان ثبت احوال کشور از روند اجرای طرح، گزارشی تهیه می‌شود و به اطلاع ایثارگران خواهد رسید.

کد خبر 173751
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز