یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۲
۰ نفر

گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: با گذشت یک ماه از وعده بازگشت قیمت شیر و فراورده‌های لبنی به قیمت‌های سال گذشته به جز نرخ برخی انواع شیر پاستوریزه هنوز نه‌تنها خبری از کاهش قیمت سایر فراورده‌های لبنی نیست بلکه قیمت برخی از این اقلام افزایش یافته و شیر پاستوریزه کیسه‌ای و بطری در بازار کمیاب شده است.

در این باره با یدالله صادقی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • چرا هنوز قیمت لبنیات به نرخ مصوب سال گذشته بر نگشته است؟

براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار کارخانه‌های لبنی ملزم به بازگشت قیمت شیر و فراورده‌های لبنی پرمصرف به نرخ‌های اسفند ماه سال گذشته هستند و درصورتی که مصرف‌کنندگان تهرانی هر محصول لبنی با هر برندی را مشاهده کردند که نسبت به کاهش قیمت‌ها اقدام نکرده است می‌توانند این تخلف را به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، تعزیرات حکومتی یا سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان گزارش کنند تا با اینگونه تخلفات در اسرع وقت برخورد شود.

  • اما برخی شرکت‌های لبنی قیمت ماست دبه‌ای2.5‌کیلویی را نه تنها کاهش نداده بلکه گران هم کرده‌اند، علت چیست؟


باید دید که این محصول با چه درصد چربی و قیمتی به مصرف‌کنندگان عرضه شده است، اکنون نرخ ماست دبه‌ای 5/2‌کیلویی پاژن چهار هزار و 100‌تومان است. نرخ ماست دبه‌ای 2.5‌کیلویی با چربی 2.5‌درصدی حدود چهار هزار و 100 تا چهارهزار و 200 تومان است و درصورتی که درصد چربی از 2.5‌درصد بالاتر باشد نرخ آن نیز بیشتر است. با وجود این از آنجا که تنوع محصولات لبنی بالاست شرکت‌های لبنی ملزم هستند تا قیمت انواع محصولات کم چرب و پر چرب خود را به نرخ‌های اسفند ماه سال گذشته برگردانند.

  • علت کمبود و کاهش عرضه شیر پاستوریزه به‌ویژه شیر نایلونی در بازار چیست؟

در جلسات هماهنگی با دامداران تسریع در تأمین نهاده‌های مورد نیاز دامداران مورد تأکید قرار گرفته و با گسترش عرضه این نهاده‌ها تأثیر این موضوع در افزایش عرضه شیر خام با نرخ مصوب 630 تومانی و توزیع بیشتر شیر پاستوریزه و نایلونی را شاهد خواهیم بود. همچنین آمارهای حجم تولید و عرضه شیر و لبنیات در صنایع لبنی هرروزه پایش می‌شود که این آمارها بیانگر کاهش تولید یا عرضه شیر پاستوریزه نیست .

  • بالاخره چه زمانی مردم شاهد کاهش قیمت شیر و لبنیات خواهند بود؟

اکنون بخش عمده‌ای شیر و فراورده‌های لبنی به نرخ مصوب اسفند ماه سال گذشته عرضه می‌شود و درصورتی که مصرف‌کنندگان تفاوت قیمتی در محصولات لبنی نسبت به نرخ مصوب را شاهد هستند بلافاصله اطلاع دهند تا بررسی و پیگیری شود چرا که بازگشت نرخ شیر خام و فراورده‌های لبنی به قیمت‌های مصوب سال گذشته در توافق با دامداران و صنایع لبنی حاصل شده و برخی اشکالات احتمالی نیز در نشست‌های بعدی با تولید‌کنندگان مرتفع می‌شود.

کد خبر 173632
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز