چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۷:۱۷
۰ نفر

علیرضا سلطانی: سرانجام پس از چند سال تاخیر در تصمیم گیری و احاله مساله به آینده ،مجلس اولین گام را برای حل بحران بنزین برداشت. این مهم را باید نقطه عطف تصمیم‌گیری مجلس در مورد بنزین در سال‌های اخیر ارزیابی کرد.

تصمیم مجلس اگرچه بهترین راه‌ حل برای کنترل بحران مصرف بنزین در کشور نیست اما می‌تواند از کم ضررترین راه‌حل‌ها به شمار آید. تصمیم دیروز مجلس انتخاب بین بد و بدتر بود.

شیوه تصمیم گیری  نیز بیانگر واقعیت‌هایی دیگر از مساله بنزین است. طرح پیشنهادهای متعدد و عدم اجماع بر سر یک راه‌حل و نهایتا رجوع به مصوبه کمیسیون تلفیق (که آن هم در یک پیچیدگی خاص و پس از چند بار رای گیری به تصویب رسید)و اعتراض برخی از نمایندگان به این مصوبه،  بیانگر عدم اجماع پیرامون این مساله حساس و سرنوشت ساز است.

باید توجه داشت وضعیت مصرف بنزین در کشور به دلیل کوتاهی های گذشته برای مهار مصرف و بهینه کردن آن،  به مرحله‌ای رسیده که  هر تصمیمی آثار زیانبار خود را دارد و در این شرایط راه‌حلی که اثرات اقتصادی و اجتماعی کمتری داشته باشد کمتر یافت می‌شود.

به هرحال باید از هم اکنون دولت و مجلس برنامه‌ریزی برای  عملیاتی شدن سیستم مصوب عرضه بنزین را آغاز کرده و در یک فرایند تصمیم گیری دقیق و کارشناسی زمینه‌های اجرای آن را به خصوص در مورد کارت هوشمند سوخت فراهم سازند.

از سوی دیگر از هم‌‌اکنون پیامدهای اقتصادی و اجتماعی این طرح پیش‌بینی شده و به طور خاص آمادگی برای برخورد کارشناسی با آثار روانی مساله که عمدتا در تورم تبلور می‌یابد ایجاد شود.

بدیهی است هرگونه تردید نسبت به مصوبه اخیر و اهمال یا سستی در اجرای آن و یا عدم برخورد کارشناسی و برنامه‌ریزی شده، هدف ملی مهار مصرف بنزین را با بن بست مواجه ساخته و هزینه‌های اقتصادی را افزایش می‌دهد. 

باید توجه کرد که این راه حل برای همیشه و برای همه زمان‌ها نیست و در واقع راه‌حل موقت برای گذار به شرایط مطلوب است.

دولت و مجلس باید ضمن اجرای این طرح تلاش خود را برای نهادینه کردن الگوی بهینه مصرف در کشور و به طور خاص اجرای تبصره 13 دوچندان کرده و به تکالیف برنامه چهارم در این زمینه عمل کنند.

کد خبر 17363

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز