همشهری آنلاین: مالکوم گلدول نویسنده‌ کتاب‌های پرفروش از قبیل "چشمک" و نقطه اوج" که به خاطر اظهار‌ نظرهای جنجالی‌اش درباره موضوعات مختلف مشهور است،‌ این‌بار پیکان سخنان تند و تیزش را به سوی استیو جابز نشانه رفته است.

jobs gates

مالکوم گلدول طی مصاحبه اخیر خود در تورنتو گفت نسل نیم قرن آینده برای بنیانگذار مایکروسافت،‌ یعنی بیل گیتس احترام قائل بوده و او را به یاد می‌آورند،‌ اما دیگر کسی رقیب طولانی مدت او استیو جابز بنیانگذار شرکت اپل را به یاد نخواهد آورد.

وی گفت: جابز با اینکه یکی از بزرگترین کارآفرینان دوران خود به شمار می‌رود،‌ اما افراد در نیم قرن آینده او را به یاد نخواهند آورد و حتی از یکدیگر خواهد پرسید: گفتی استیو جابز که بود؟

اما در همین شرایط مجسمه‌های بیل گیتس در سرتاسر جهان به چشم خواهد خورد و دلیل قانع کننده‌ای نیز برای این پدیده وجود دارد،‌ او پول دارد و می توانیم با کمک او برای مالاریا درمانی بیابیم.

گلدول درباره گیتس که بنیاد خیریه‌اش بیش از 2 میلیارد دلار در سراسر جهان صرف کرده است می‌گوید: من کاملا معتقدم تا 50 سال دیگر وی به خاطر فعالیت‌های خیرخواهانه‌اش همچنان در یاد همه خواهد ماند و هیچکس چیزی از شرکت اپل به یاد نخواهد آورد.

کتاب‌های پرفروش گلدول از قبیل "چشمک" و "نقطه اوج" هستند و کتاب پرفروش اخیر وی با عنوان "Outliers" تلاش کرده تا عواملی که افراد بسیار موفق را از افراد معمولی جدا می‌سازد توضیح دهد.

وی در مصاحبه‌اش عنوان کرد: ما باید زمانی که در حال ستایش یک کارآفرین هستیم،‌ دقت کنیم که چه چیزی را ستایش می‌کنیم. آنها رهبران اخلاقی نیستند،‌ اگر بودند دیگر تاجران بزرگی نمی‌شدند.

بر اساس گزارش CNN،‌ گلدول علاوه بر اینکه دلیلی برای بی‌دوام بودن محبوبیت استیو جابز بیان نکرد،‌ اظهارنظرهای ناخوشایندی نیز درباره وی عنوان کرد و گفت: هر ایده‌ای که جابز ارائه کرده به فرد دیگری تعلق داشته است تنها نکته این است که وی اولین فردی بود که این ایده‌ها را به زبان می‌آورد. وی بسیار بی‌پروا بوده و کارافرین و تاجری بسیار خارق‌العاده بود.

وی همچنین اعتراف کرد که تحت تاثیر کتاب اخیر والتر ایزاکسون قرار گرفته است،‌ کتاب بیوگرافی استیو جابز.

وی به ویژه به بخش پایانی کتاب علاقه خاصی دارد،‌ به بخشی که در آن جابز در بستر مرگ دراز کشیده اما حاضر نیست ماسک اکسیژن را به خاطر طراحی نازیبایش به دهان بگذارد.

گلدول می‌گوید: این لحظات برای او مانند این بوده که آخرین ایمیل‌هایش را با استفاده از سیستم عامل ویندوز ارسال کند.

کد خبر 173600
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز