پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: کارشناسان در آستانه نشست سازمان ملل در برزیل هشدار داده‌اند که تغییرات اقلیمی، رشد جمعیت و نابودی روزافزون محیط‌‌‌ زیست می‌تواند در همین قرن کنونی به فروپاشی برگشت‌ناپذیر اکوسیستم در جهان بیانجامد.

eco system

نشریه‌ی تخصصی نیچر (طبیعت/ Nature) در آخرین شماره خود گزارشی منتشر کرده که با همکاری ۲۲ پژوهشگر و متخصص در زمینه‌های مختلف از سه قاره‌ی جهان تهیه شده است. محققان تاثیرات دگرگونی‌های اقلیمی و زیست‌محیطی دوران گذشته (مانند عصر یخبندان) بر گیاهان و جانوران را با دوران کنونی مقایسه کرده‌اند.

خبرگزاری دولتی آلمان می‌گوید آنان تحقیقات خود را بر این پایه انجام داده‌اند که جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ میلادی به 9.3 میلیارد نفر خواهد رسید و همچنین میزان گرمایش زمین تا آن زمان بیش از دو درجه سانتی‌گراد خواهد بود؛ یعنی فراتر از مرزی که سازمان ملل تعیین کرده است.

به باور کارشناسان، اگر ۵۰ تا ۹۰ درصد اکوسیستم‌های کوچک کنونی در جهان نابود شوند، تمامی شبکه اکوسیستم جهان فروخواهد ریخت. طبق این گزارش در حال حاضر ۴۳ درصد از سطح زمین که عاری از یخبندان است، برای کشاورزی و زندگی استفاده می‌شود. در صورت ادامه این روند، مرز خطرناک ۵۰ درصد تا سال ۲۰۲۵ پشت سر گذاشته خواهد شد.

نشست سازمان ملل در برزیل در روزهای ۲۰ تا ۲۲ ژوئن ۲۰۱۲، یعنی بیست سال پس از نشست زیست‌محیطی ریو در سال ۱۹۹۲ برگزار می‌شود و سران و رهبران بیش از یکصد کشور جهان در آن شرکت می‌جویند.

کد خبر 173270
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز