همشهری‌آنلاین: معصومه‌ ابتکار عضو شورای شهر و رئیس کمیته محیط زیست این نهاد با اشاره به مصرف مواد دارویی و سموم از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی خواست فعالیتی صورت دهند تا محصولاتی که به دست مردم می‌رسد از نظر وجود سموم و آفت‌ها سالم و بی ضرر باشد.

به گزارش همشهری‌آنلاین، دکتر معصومه ابتکار عضو شورای اسلامی شهر تهران و رئیس کمیته محیط زیست این شورا در یک صد و پنجاهمین جلسه این کمیته با اشاره به تلاشی که برای محو سم "افلاتوکسین" در محصول صادراتی پسته کشور صورت گرفت، گفت: در موضوع پسته دیدم که چون صادرات این محصول از ایران به دلیل وجود افلاتوکسین متوقف شده بود و با وجود این که همه زیرساخت‌های لازم برای از بین بردن آن وجود نداشت با یک مصوبه دولت، صادرکنندگان مجبور به رعایت استانداردهای اتحادیه اروپا شدند.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در ادامه افزود: اتحادیه اروپا ایران را مجبور به رعایت استانداردهای غذایی و زیست محیطی خودش کرد چون می‌خواست غذای سالم به دست مردم برسد. ما هم باید تلاش کنیم غذایی که به دست مردم می‌رسد سالم و بی‌خطر باشد.

دکتر ابتکار با اشاره به تکلیف قانون برنامه پنجم در مورد سالم سازی 25 درصد از تولیدات کشاورزی کشور تا پایان این برنامه گفت: نمایندگان مردم در شورای شهر انتظار دارند که حتی از این تکلیف قانون برنامه هم پیش تر عمل کنیم.

وی افزود: این، بحث سلامتی مردم است و ما نمی‌توانیم زمان را نادیده بگیریم. اگر سموم از رده خارج یا سم «ددت» در دسترس کشاورزان باشد باید جلوی توزیع آن یا محصول آلوده به آن را گرفت.

در ادامه جلسه کمیته محیط زیست شورای شهر تهران، دکتر ابتکار با اشاره به مصوبه شورا در خصوص ساماندهی و ارتقای کیفیت محصولات و کشاورزی میادین میوه و تره بار تهران خاطرنشان کرد: این از مصوبات خوب شورا بوده که براساس آن اقدامات خوبی هم صورت گرفته است. شورای شهر هم بر پیگیری این موضوع مصر بوده و امید داریم تا پایان دوره سوم شورا شاهد عملیاتی شدن این مصوبه باشیم.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به گزارشی که از روند اجرای مصوبه مذکور ارایه شد تاکید کرد: می‌خواهیم بدانیم با چه سازوکاری می‌توان مشکلات مربوط به بقایای سموم و کودهای شیمیایی را حل کرد و فرآورده‌های غذایی را در سطح شهر تهران به خصوص در میادین تره بار به حد استنندارد رساند. اگر این مصوبه به نتیجه برسد رخداد بزرگی خواهد بود و نتیجه آن حفظ سلامتی مردم است.

دکتر معصومه ابتکار در ادامه یادآور شد: باید از دستگاه‌های مختلف مانند وزارت بهداشت، موسسه استاندارد، سازمان میادین و همه دستگاه‌هایی که در این زمینه تلاش می‌کنند تشکر و ابراز امیدواری کرد که پیگیری اجرای این مصوبه منشاء حرکت و جریان سازی در سطح ملی شود.

کد خبر 172717
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز