گروه سیاسی: دادگاه اختلاس در شرکت بیمه ایران در آستانه رسیدگی به اتهامات شبکه متهمین این پرونده در استانداری تهران قرار گرفت.

روز گذشته بخش نخست سلسله جلسات دادگاه رسیدگی به پرونده اختلاس 74 میلیارد ریالی در شرکت بیمه ایران در شعبه‌های کرج و میدان فاطمی تهران با پنجمین جلسه‌ای که برای آن برگزار شد پایان یافت و اینگونه همه 54 نفر متهم بیمه‌ای آن جز یک نفر پای میز محاکمه کشیده شدند و اکنون نوبت رسیدگی به اتهامات متهمین این پرونده در بخش استانداری و بانکی است. برگزاری 4 جلسه قبلی دادگاه بیمه با همه سخنانی که پیرامون تخلفات متهمین این پرونده و اختلاس از طریق وصول چک‌های متعدد ایراد شد، سؤالات متعددی را در ارتباط با نحوه اختلاس ایجاد کرده بود که در جلسه پنجم نماینده دادستان درخصوص آن توضیح داد. ابتدای جلسه قاضی مدیر خراسانی از نماینده دادستان خواست در مورد مسائل مطرح شده در جلسه قبل توضیح دهد که ذبیحی‌زاده پس از حضور در جایگاه از روش‌های سه‌گانه اختلاس‌کنندگان برای تخلفاتشان پرده برداشت.

روش اختلاس

ذبیحی‌زاده گفت که با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شده که از چک‌ها برای اختلاس به 3 شیوه استفاده می‌کردند و افزود: خودروهایی پیش از این خسارت داده بودند که از سیستم راهور استعلام شد و چنین پلاک‌هایی واقعیت خارجی داشت اما بررسی‌ها نشان داد نوع خودرو با خودروی واقعی متفاوت است؛ مثلا می‌نوشتند پژو اما استعلام نشان می‌داد مربوط به وانت است، دیگر اینکه هنگامی که استعلام صورت گرفت چنین پلاکی وجود خارجی نداشت و روش دیگر نیز این بود که تعداد شماره‌هایی به‌صورت فرضی در اختیار آنها قرار گرفته که پس از استعلام مشخص شد که مربوط به ادارات و نهادهاست. نماینده مدعی‌العموم اضافه کرد: در شعبه فاطمی پرونده‌های فنی موجود نبود به همین دلیل به حسابداری مراجعه شد و بررسی‌ها نشان داد که اینها از پلاک خودروهای مدل پایین استفاده کردند و برای کسب خسارت بالا نوع خودرو را از ماشین‌های گرانقیمت اعلام می‌کردند.

استفاده‌ از پرونده‌های مختومه

انکار اتهامی اینچنین از سوی «د.س» که می‌گفت از چک‌ها و کپی آنها برای متهم کردنشان سوءاستفاده شده است باعث شد تا ذبیحی‌زاده بگوید که «من از سازمان بازرسی سند چک‌ها را خواستم که اکنون تمام مدارک آنها را در اختیار داریم اکنون آقای «س» در جایگاه قرار گیرد و ادعایش را ثابت کند.» به گزارش ایسنا، در ادامه «د.س» در جایگاه قرار گرفت و گفت: درخصوص بیمه فاطمی از نماینده دادستان سؤال کنید که مبلغ چک‌های مورد ادعای وی چقدر بوده است؟ نماینده مدعی‌العموم از نماینده سازمان بازرسی خواست که توضیحات خود را در این رابطه بیان کند و نماینده سازمان بازرسی در توضیحات خود اظهار کرد: برخی از شماره پرونده‌ها مربوط به زیان‌دیده‌ای بودکه قبلا چک آن پرداخت شده بود اما آنها شماره پرونده‌های مرده را زنده می‌کردند. در حقیقت آنها به شماره پرونده‌هایی استناد می‌کردند که قبلا چک آن کشیده شده بود ولی آنها چک جدیدی برای آن صادر می‌کردند.

سؤال از تناقض گویی ها

ذبیحی‌زاده که پس از پایان جلسه افشاگرانه قبلی دادگاه گفته بود پس از وقفه 2ساله در رسیدگی به پرونده تناقض گویی در متهمان دیده می‌شود روز گذشته خطاب به «د.س» گفت: شما در دادگاه سال 89 بیان کردید که از آقای «ج.الف» می‌ترسم و خواهم ترسید اما این دوره بیان می‌کنید که نقش آقای « ج.الف» بسیار کمرنگ بود درحالی‌که براساس مندرجات در سررسید سال 84 متعلق به« ج.الف» مبالغ به دست آمده تقسیم بر3 شده و این موضوع تا سال 85 نیز ادامه یافته است. علت این تناقض‌گویی‌ها چیست؟ متهم توضیح داد: اینکه گفتم می‌ترسم، حالا هم بیان می‌کنم که این ترس را دارم. آیا به‌نظر شما آدمی که به صراحت می‌گوید من 10 میلیارد به آقای ایکس داده‌ام، ترس ندارد؟ ما مدعی هستیم که به وی 34 فقره چک داده‌ایم. شاید این فرد با پول ما درست شده و این بدشانسی ما بوده است. هنگامی که در بازجویی جسارت وی را دیدم، هنوز هم برایم قابل ترس است.

در ادامه، آخرین دفاعیات از2 متهم دیگر پرونده اختلاس شرکت بیمه ایران گرفته شد. قاضی مدیرخراسانی با احضار «م. ح» به جایگاه، اتهام مشارکت در اختلاس توأم با جعل از شرکت بیمه ایران به مبلغ 74 میلیارد و 958 میلیون و 750 هزار و 140 ریال و همچنین اختلاس اولیه به مبلغ 2میلیارد و 500 میلیون ریال را به او تفهیم کرد و از این متهم خواست تا آخرین دفاعیات خود را در برابر این اتهامات ارائه دهد. متهم اختلاس در شعبه فاطمی را رد کرد و گفت: در مورد شعبه کرج من گفته‌ام که اختلاس را می‌پذیرم ولی هم از روزنامه‌ها گله دارم که مطالب را گزینشی منعکس می‌کنند و هم از نماینده دادستان. من 7 میلیارد مطرح شده در کیفرخواست را نمی‌پذیرم. من 5.1 میلیارد را قبول دارم آن هم مشروط به اینکه اصل چک و کپی آن را به رویت من یا وکیلم برسانید.

پورسانت 10 درصدی

در ادامه قاضی مدیرخراسانی یکی دیگر از متهمان این پرونده با هویت «د.ف» معاون وقت اداری و مالی شرکت سهامی بیمه ایران شعبه کرج را به جایگاه احضار کرد و اتهام مشارکت در اختلاس توأم با جعل با تشکیل شبکه چند نفری از شرکت بیمه ایران شعبه کرج به مبلغ 74 میلیارد و 958 میلیون و 750 هزار و 140 ریال و اختلاس اولیه به مبلغ 5 میلیارد ریال از شعبه فاطمی را به او تفهیم کرد که متهم هیچ کدام از اتهاماتش را نپذیرفت. «ب.ک» نیز دیگر متهمی بود که اختلاس را نپذیرفت و ذبیحی‌زاده در جوابش گفت: 16 فقره چک موجود است که به امضای شما صادر شده است و آقای «ع» بیان می‌کند که چک‌ها را از شما دریافت کرده و با کسر 10 درصد، مابقی را به شما بازگردانده است.

فاز دوم پرونده

دادگاه دیروز پس از رسیدگی به اتهامات‌چند متهم این پرونده اگر چه باز هم‌زمان داشت ولی سایر متهمان غیبت داشتند! قاضی مدیرخراسانی اسامی چند نفر دیگر از متهمان این پرونده را قرائت کرد که هیچ‌کدام از آنان حضور نداشتند. با این وصف مدیر خراسانی با بیان اینکه در پرونده مربوط به بیمه، آخرین دفاعیات از متهمان به غیراز یک نفر اخذ شده و دیگر نیازی به ادامه جلسه در این خصوص نیست گفت که پرونده وارد فاز دوم می‌شود که مربوط به تخلفات استانداری است.

رئیس شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران اظهار کرد: زمان برگزاری جلسه بعدی دادگاه درخصوص رسیدگی به اتهامات کارکنان استانداری تهران به روز چهارشنبه 17 خرداد موکول می‌شود. در پرونده اختلاس از شرکت بیمه ایران در بخش مربوط به تخلفات کارکنان استانداری تهران 23 نفر به‌عنوان متهم معرفی شده‌اند.

کد خبر 172659
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز