همشهری آنلاین: یک آژانس سازمان ملل که متعهد به کمک به کشورهای عضو در ایمن کردن طرح‌های زیربنایی ملی‌شان است، درباره خطرات ویروس "فلیم" (Flame) که اخیرا در ایران و بخش‌های دیگر خاورمیانه کشف شده است، هشدار صریحی داد.

computers

به گزارش رویترز مارکو اوبیسو، هماهنگ کننده امنیت سایبری در اتحادیه بین‌المللی ارتباطات دوربرد (ITU) وابسته به سازمان ملل مستقر در ژنو در این باره گفت: "این جدی‌ترین هشدار سایبری است که ما تا به حال اعلام کرده‌ایم."

او در مصاحبه‌ای گفت این هشدار محرمانه برای کشورهای عضو روشن خواهد کرد که ویروس "فلیم" یک ابزار خرابکاری خطرناک است که بالقوه می‌تواند برای حمله به زیربنای حیاتی کشورها مورد استفاده قرار گیرد. او می‌گوید: "کشورهای عضو باید در این باره هشیار باشند."

بر اساس گزارش شرکت کسپرسکی لب، سازنده روسی نرم‌افزارهای امنیت سایبری که به خاطر کشف ویروس‌های کامپیوتری شهرت دارد، شواهد بیانگر آن است که این ویروس که "فلیم" نامیده شده است بوسیله همان کشور یا کشورهای سازنده کرم "استاکس‌نت" که در سال 2010 به برنامه هسته‌ای ایران حمله کرد، ساخته شده است.

اوبیسو گفتک "به نظر من این ویروس جدید تهدیدی بسیار جدی‌تر از استاکس‌نت است."

او گفت ITU برنامه‌ای برای جمع‌آوری داده‌ها،شامل نمونه‌های ویروسی، را ترتیب داده است تا انتشار "فلیم" در سراسر جهان و تغییرات ترکیب آن را ردیابی کند.

کسپرسکی لب می‌گوید عفونت با ویروس" فلیم" را پس از آن یافت که ITU از این شرکت خواست گزارش‌های اخیر از تهران درباره یک ویروس اسرارآمیز که باعث دست رفتن گسترده‌ داده‌ها در برخی از سیستم‌های کامپیوتری شده است، را مورد بررسی قرار دهد.

به گفته اوبیسو گروه کسپرسکی لب هنوز نسخه اصلی این ویروس پاک‌کننده داده‌ها را در اختیار ندارد و دولت ایران نمونه‌ای از این نرم‌افزار را به کسپرسکی نداده است.

کد خبر 172517
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز