دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۷:۳۲
۰ نفر

گروه سیاسی: دبیرکل‌آژانس بین‌‌المللی انرژی‌اتمی‌گفت: آژانس فعالیت‌های هسته‌ای ایران را در 4 سال گذشته ‌که با هدف اعتماد سازی درباره برنامه‌ هسته‌ای اعلام شده این کشور انجام شده است، تایید می‌کند.

محمد البرادعی در جریان سخنرانی خود در اولین روز نشست فصلی شورای حکام آژانس که ایرنا خبر آن را منتشرکرد با بیان این مطلب، افزود: البته ما هنوز نتوانسته‌ایم به طور کامل تاریخچه برنامه‌های هسته‌ای ایران و برخی اجزای آن را بازسازی کنیم.

وی مدعی شد: دلیل آن نیز عدم وجود برخی شفافیتها و همکاریهای مورد نیاز از جانب ایران بود.

البرادعی همچنین با اشاره به اینکه وضعیت تحقیق درباره ایران بر خلاف سایر موارد تحقیق آژانس، منحصر به فرد است، تصریح کرد: آژانس دلیل محکمی‌برای انحراف مواد هسته‌ای ایران در ظرفیتهای صنعتی که می‌تواند برای تولید سلاح هسته‌ای کاربرد داشته باشد، مشاهده نکرده است.

به‌گزارش ایسنا، البرادعی در ادامه اظهارات خود گفت: آژانس درقبال برنامه هسته‌ای ایران تقریبا با بن بست مواجه گردیده و هنوز مطمئن نشده که فعالیت‌های هسته‌ای ایران پوششی برای مخفی کردن یک برنامه تسلیحاتی نمی‌باشد و تا زمانی که تهران تصمیم به همکاری با کارشناسان آژانس نگیرد، این تردیدها همچنان ادامه خواهد یافت.

موضع ایران

علی اصغر سلطانیه، سفیر جمهوری اسلامی‌ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌نیز  در حاشیه نشست شورای حکام در جمع خبرنگاران گفت: به دخالت شورای امنیت درباره پرونده هسته‌ای ایران باید خاتمه داده شود.

یک ادعا

در همین حال مهر گزارش داد دیپلماتهای غربی حاضر در وین ادعا کردند که ایران همچنان از درخواستهای آژانس برای نصب دوربینها با دید کامل در سایت نطنز خودداری می‌کند.

به ادعای این دیپلماتها، حتی منتقدان کلیدی آمریکا همچون کوبا و ونزوئلا در شورای حکام که به طور طبیعی از تهران حمایت می کنند، احتمالا با تعلیق برنامه هسته‌ای ایران موافقت خواهند کرد، زیرا شورای امنیت از این اقدام حمایت می کند.

نشست اتحادیه اروپا

در کنار آغاز نشست فصلی شورای حکام، وزیران خارجه اتحادیه اروپا نیز در بروکسل درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند.

کد خبر 17216

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز