جمعه ۵ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخستین نماز جمعه خرداد ماه در تهران به امامت آیت‌الله احمد خاتمی در دانشگاه تهران خارج شد.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله سید احمد خاتمی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران با گرامیداشت ایام ولادت و شهادت امامان معصوم که پیش‌رو داریم، گفت: امیدواریم مردم خوب‌مان همان‌طور که در عزای فاطمه(س) سنگ تمام می‌گذارند در مجالس همه اهل بیت(ع) سنگ تمام بگذارند.

 وی همچنین با اشاره به ولادت امام باقر(ع) اظهار کرد: اسلام مدیون تلاش حضرت امام و فرزند بزرگوارش امام صادق(ع) است که از فرصت به دست آمده استفاده کردند و به تبیین اسلام ناب محمدی پرداختند.

 وی همچنین سالروز سوم خرداد را گرامی‌داشت و گفت: با این فتح انصافا کمر دشمن شکست و پس از آن دشمن بعثی به دنبال این بود که بگوید نمرده است.

 خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران همچنین با اشاره به شهادت امام هادی(ع) اظهار کرد:‌این امام در زمان حیاتش مظلوم واقع شد و اینک هم قلم‌ها و اشعار زهرآگین به خیال باطل خود فکر می‌کنند که با اهانت به ساحت مقدس ایشان، راهی را گشودند که استکباریان پیش‌روی‌شان گذاشته است اما این‌ها باید بدانند که عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد و در این راستا شاهد بودیم در طول این 33 سال هیچ سالی مجالس عزای امام هادی(ع) به باشکوهی امسال برگزار نشده بود.

 وی گفت: این اهانت‌کنندگان اگرچه خیلی حقیر و پست‌اند اما کارشان رذیلانه است. با خواندن این شعر مردند و حالا میزبان آن‌ها می‌گوید ما دیگر نمی‌توانیم شما را نگه داریم و خود خواننده هم می‌گوید که من در هیچ کجا امنیت ندارم. امیدواریم این موضوع عبرتی باشد و همه بدانند امامان اهل بیت(ع) جان و تمام هستی ما هستند و ما همان عشق را که به حسین فاطمه داریم به امام هادی(ع) نیز داریم.

 وی تاکید کرد:‌کسانی که دین ندارند بدانند ورود به این عرصه خطرناک است و کمترین آن این است که قبل از این‌که بمیرند، مرده می‌شوند.

 خطیب موقت نماز جمعه تهران همچنین در ادامه به بحث افتتاح نهمین دوره مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و با بیان این‌که «مجلس شورای اسلامی نماد مردم‌سالاری دینی در نظام اسلامی» گفت: قانونگذار قانون را فقط اسلام دیده و همه قوانین باید بر اساس اسلام باشد و مجریان نیز بدون استثناء یا با واسطه و یا بی‌واسطه توسط مردم انتخاب شوند.

 وی گفت: فلسفه این شکل کار این است که به فضل خدا قانونی تدوین شود که طی آن تا ابد ایران روی استبداد و دیکتاتوری را نبینند. مردم در صحنه و در سرنوشت خودشان دخیل باشند.

 وی در ادامه انتظارات مردم از نمایندگان مجلس نهم شورای اسلامی را برشمرد و گفت: نمایندگان باید به وظیفه قانونی خود واقف باشند. طرح‌ها و لوایح را دقیق مطالعه کنند و بدون مطالعه به مجلس نروند. این‌طور نباشد که ببینند اکثریت کدام طرف است و آن‌ها با آن اکثریت بنشیند و یا نه. این در شان نمایندگانی که هم‌اکنون در مدرک‌شان فوق‌لیسانس هم لحاظ شده است، نیست.

 خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران اظهار کرد: نمایندگان باید ضمن عمل به وظایف قانونی‌شان، با قاطعیت اصل را بر تعامل با سایر قوا و نهادهای نظام اسلامی بگذارند؛ چراکه ما همه در کشتی نشسته‌ایم و هر نهادی آسیب ببیند نظام آسیب خواهد دید. ضمن این‌که در نتیجه این عمل مردم هم آسیب می‌بینند؛ بنابراین باید اساس را بر این بگذاریم که با مذاکره مشکلات فیمابین را حل کنیم.

 وی همچنین با بیان این‌که «حرف نمایندگان باید قول صدیق باشد و منطقی، مستند و مستدل حرف بزنند» ادامه داد: درست است که قانون چنین تریبونی را در اختیار نمایندگان قرار داده اما هر مطلبی را نمی‌شود از پای این تریبون گفت، بخصوص وقتی که پای اهانت به شخص یا نهادی باشد باید دانست که این کار خلاف شرع است و طبق قانون باید آن شخص و نهادی که مورد اهانت قرا گرفته از همان تریبون از خود دفاع کند.

 وی همچنین با بیان این‌که «سعه صدر، وسعت نظر و تنگ‌نظری نمایندگان به موکل‌شان سرایت می‌کند» افزود: ما اصولگرایی را آن‌طور که مقام معظم رهبری، آیت‌الله خامنه‌ای دیده‌اند، می‌بینیم.

 خاتمی همچنین اظهار کرد: مردم از نمایندگان خود انتظار نظم دارند و وقتی به آن‌ها گفته می‌شود در فلان ساعت در مجلس حاضر می‌شویم، مردم انتظار ندارند که جلسه‌ مجلس با تاخیر شروع شود.

 وی کلی‌نگری را یکی دیگر از ویژگی‌هایی که یک نماینده باید دارا باشد، دانست و گفت: نمایندگان نباید فقط جزئی‌نگر باشند بلکه باید مسائل کلان کشور را مورد توجه قرار دهند.

 وی در ادامه داشتن وحدت و همدلی را نیز یکی دیگر از انتظارات مردم از نمایندگان مجلس خواند و اظهار کرد: نمایندگان باید نشان دهند که در عین وجود اختلاف سلیقه، همدل هم هستند.

 خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: نمایندگان باید با مدیریت کلان کشور که مقام معظم رهبری است همراه باشند و این همراهی باید از سوی دولت، مجلس، قوه قضاییه، شورای نگهبان و آحاد ملت وجود داشته باشد تا این‌که مدیر کلان کشور که مقام معظم رهبری است بتواند این کشتی را که تاکنون به ساحل رسانده به ساحل‌های بلند برساند.

 وی همچنین ضرورت زنده بودن فرهنگ استکبارستیزی در بین نمایندگان را یکی دیگر از نکات مورد توجه در این راستا خواند و گفت: فرهنگ استکبارستیزی باید در جان نمایندگان زنده باشد چنانچه از ویژگی‌های مرحوم مدرس این بود که در برابر قدرت‌ها محکم ایستاد. در این راستا مجلس هشتم خوش درخشید و ان‌شاءالله مجلس نهم نیز در این عرصه خوش بدرخشد.

 وی با اشاره به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری با عنوان سال تولید ملی،‌ حمایت از کار و سرمایه ایرانی، گفت: این مساله یک ضرورت و اولویت است. ضمن این‌که بحث اخلاق و فرهنگ نیز ضرورت است و نمایندگان محترم مجلس باید در عرصه‌های کلان جامعه نیز تاثیرگذار باشند و به تنقیح قوانین نوشته شده‌ای که کلی است و قابل اجرا نیست بپردازند.

 خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران همچنین بحث ریاست مجلس نهم شورای اسلامی را حائز اهمیت دانست و اظهار کرد: این بحث نباید مایه چالش و تنش باشد و اصلا کم سابقه است که در طول این 33 سال این همه چالش و تنش برای انتخاب رییس مجلس که حقش با نمایندگان است، مطرح شود.

 وی با بیان این‌که «نباید هر بهانه‌ای را سوژه اختلاف قرار داد» گفت: مجلسیان ارزشی رییسی را انتخاب می‌کنند که در طراز آن‌ها، نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی باشد و در این میان نباید جار و جنجال رسانه‌ای وجود داشته باشد.

 وی همچنین گفت: ‌بنده به عنوان کسی که حدود 40 سال است که در قرآن و روایات بررسی می‌کنم، به عنوان یک طلبه تعریض به نمایندگان مجلس را کار اشتباهی می‌دانم. در هر دوره دو سوم نمایندگان جابجا می‌شوند و این موضوع به این دوره اختصاص ندارد. این بندگان خدا چهار سال زحمت کشیده‌‌اند و ان‌شاءالله در جاهای دیگر خدمتگزار خواهند بود.

 ایران در این میان حرف منطقی دارد و به خاطر همین موضوع در تمام جوامع حاضر می‌شود و حرف خود را می‌زند

 خاتمی در بخش دیگری از خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران با بیان این‌که «انرژی هسته‌ای حق مسلم همه ملت‌ها به خصوص ملت بزرگ ایران است و این ملت رشید و شجاع به هیچ وجه از حق خود صرف‌نظر نخواهد کرد» اظهار کرد: حرف این دوره از مذاکرات این بوده که ما غنی‌سازی 20 درصدی را متوقف کنیم. این غنی‌سازی همان غنی‌سازی است که سه سال پیش اروپاییان وعده دادند تا ما برای نجات یک میلیون بیمار از آن استفاده کنیم اما آن‌ها زیر قول‌شان زدند ولی به هر ترتیب ایران به برکت دانشمندان و فناوران هسته‌یی خود به ویژه دانشمندان شهیدش به غنی‌سازی 20 درصدی رسید.

 وی افزود: آن‌ها مدام می‌گویند که ایران اعتماد‌سازی کند این در حالی است که آن‌ها بارها مراکز هسته‌ای ما را بازرسی کرده‌اند و نتوانستند کمترین سوژه را پیدا کند. مقام معظم رهبری هم فرمودند ما به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم، ما چقدر اعتمادسازی کنیم؟ شما باید اعتمادسازی کنید و نشان دهید که نوکر قدرت‌های مستکبر نیستید.

 وی تصریح کرد: 1+5 باید بداند ملت ایران اهل باج دادن نیست و فتح‌آفرینان خرمشهر که خرمشهر را فتح کردند همین مردم هستند و پای حق‌شان ایستاده‌اند.

 خاتمی همچنین به انتخابات ریاست‌جمهوری در مصر اشاره و اظهار کرد: این انتخابات پدیده مبارکی بود و مردم شجاع مصر برای اولین بار توانستند رئیس‌جمهورشان را انتخاب کنند و ما امیدواریم رئیس‌جمهور منتخب مصر مردی اسلام‌گرا، ضد استکبار، ضد صهیونیسم و به معنای دقیق کلمه مردمی باشد.

 وی گفت:‌ مردم مصر بدانید که تجربه 33 ساله انقلاب ما پیش‌روی شماست و شما باید در صحنه باشید که ان‌شاءالله انقلاب‌تان بماند.

 وی در ادامه موضوع الحاق بحرین و عربستان را مورد توجه قرار داد و با بیان این‌که «الحاق بحرین به عربستان یک خیانت بزرگ است»، گفت: ملت شجاع بحرین به حکام خائن آن هرگز این اجازه را نمی‌دهد که کشورشان را به تارج ببرند.

 خاتمی تاکید کرد: عزت، عظمت و سیادت شما مردم بحرین در این است که در سایه مقاومت بایستید که این وعده خداست و پیروزی از آن شما خواهد بود.

 وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اسلام‌ستیزی در کشور آذربایجان گفت: مدتی است از این کشور اخبار ناگواری به گوش می‌رسد، از دین‌ستیزی و حجاب‌ستیزی خبر می‌رسد و خبر می‌رسد که جلوی سفارت ما در این کشور کارهای رذیلانه‌ای نجام می‌شود. ما به عنوان یک کشور بزرگ این کشور را نصحیت می‌کنیم که با اسلام در نیفتد؛ چراکه هرکه با اسلام در افتد، ور افتاد.

 وی گفت: با توجه به این‌که کشور آذربایجان دومین کشور شیعه در جهان است و بیش از 80 درصد مردم آن شیعه هستند به حکام آذربایجان می‌گوییم که اگر همین روند را ادامه دهید سرنوشت بن‌علی پیش‌روی شما خواهد بود. او نیز با دین مردم طرف و در نهایت سرنگون شد، اگر می‌خواهید این راه را ببینید بسم‌الله، ولی سرنگونی خواهید دید.

 خاتمی همچنین در خطبه اول این هفته نماز جمعه تهران، ایمان داشتن به وعده‌های خداوند را از زیرمجموعه بحث انس با خدا دانست و گفت: از وعده‌های خدا این است که ما مومنین را یاری می‌کنیم و آن‌ها را در میدان تنها نمی‌گذاریم به شرط این‌که اهل تقوا، مدافع دین و ولایت حق و صبور و با استقامت در مسیر الهی، همچنین اهل احسان باشند.

 وی همچنین با بیان این‌که «یکی از برخوردهای شایسته، عنصر گذشت است» اظهار کرد:‌باید کدورت‌های شخصی کنار گذاشته شود و در این مسیر به امام‌مان که قله گذشت هستند، اقتدا کنیم.

 خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران همچنین گفت:‌ در این مسیر ماه‌های رجب و شعبان ماه‌های ارتباط با خداست تا نهایت همراه با معرفت وارد ماه رمضان شویم.

کد خبر 171843
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز