یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۸:۱۱
۰ نفر

گروه ادب و هنر: هر نهاد و سازمانی می‌تواند صاحب آثاری باشد که از هنرمندان خریداری کرده است.

اما این به معنای توجیه اقدام شرکت ساختمانی نوساز که به مزایده آثار هنری پرداخته، نیست.
حبیب‌الله صادقی رئیس مرکز هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران در نشست خبری حذف بودجه نیم درصد خرید آثار هنری ضمن بیان این مطلب در زمینه مزایده فروش بیش از 260 تابلوی نقاشی معاصر ایران از سوی یک شرکت ساختمانی افزود: طبیعتا به عنوان مدیران هنری ارشاد ما هم این دغدغه را داریم که اتفاق بدی برای این آثار و نگهداری و حفظ آنها نیفتد و نگرانی‌های هنرمندان و هنردوستان برطرف شود.
صادقی در سخنانش به این موضوع اشاره کرد که پیش از این نیز حدود 2 هزار اثر هنری را که در زیرزمین هنرستان هنرهای زیبا وجود داشته‌اند و از درخشان‌ترین آثار هنری محسوب می‌شدند و در شرف نابودی بودند، جمع‌آوری شده و جایی با شرایط مناسب برایشان ساخته و در نظر گرفته شده است.

مدیر موزه هنرهای معاصر تهران بیان کرد که خبر مربوط به این مزایده چند روزی است که انتشار یافته و مرکز هنرهای تجسمی و موزه بررسی بر روی ابعاد این اقدام را به طور جدی پیگیری خواهد کرد.
غلامحسین نامی هنرمند نقاش نیز در این جلسه مطبوعاتی به اهمیت و حساسیتی که در مورد این مجموعه هنری وجود دارد، اشاره کرد و متذکر شد که یکبار در زمان مهندس موسوی نخست‌وزیر وقت از این مجموعه دیدار کرده است تا آثار را کارشناسی و قیمت‌گذاری کند تا مجموعه آثار به موزه انتقال یابد، اما سازمانی که این آثار را در اختیار داشته، اعلام کرده است که این اموال متعلق به همان سازمان و حق مسلم کارکنان آن است. از نظر نامی این سکه دو رو دارد. یکی اینکه آثار به مزایده گذاشته شده را چه کسانی خواهند خرید؟ آثاری که جزء میراث ملی کشور محسوب می‌شوند و برای آنها نگرانیم. روی دیگر سکه هم این است که شاید جای خوشحالی است که این آثار صد جای دیگر باشند تا بازار داخلی هنر را تشکیل دهند تا هنر و اقتصادش رونق بگیرد.حسین خسروجردی هنرمند دیگری بود که در این نشست حضور داشت، درباره خبر اخیر همشهری چنین اظهار نظر کرد: ما باید بدانیم که این آثار در شرایط مناسب نگهداری می‌شوند و یا نه و اگر این اتفاق به طور جدی از سوی مسئولان امر، دنبال نشود، بزرگترین معترض به این اقدام، خود هنرمندان هستند. به هر حال ما هنرمندان حتما این موضوع را در دستور کارمان قرار خواهیم داد.
اما در جلسه مطبوعاتی دیروز موزه هنرهای معاصر، بحث و گفتگوی مدیر موزه به همراه تعدادی از هنرمندان درباره حذف بودجه نیم‌درصدی خرید آثار هنری صورت گرفت.
مدیر موزه هنرهای معاصر در این زمینه گفت: ایجاد و اجرای چنین قانونی بخشی از خواسته‌های هنرمندان ماست و نگرانی‌های هنرمندان کشور، عظیم‌تر از مسائل اقتصادی هنر است. در واقع نمونه‌سازی‌های فرهنگی و بررسی خویشتن و نقش فرهنگ ما در عرصه جهانی، مهمتر از این دغدغه‌های نیم درصد و یک درصد بودجه است. ولی با این وجود، این مسئله یکی از موضوعات مهمی است که در جای خود باید مورد مداقه قرار بگیرد و فرصتها باید فراهم شوند. یعقوب امدادیان هنرمند حاضر دیگر در این نشست نیز گفت: مجلس و دولت باید توجه کنند که هنرمندان بسیاری مرتبا به مجمع هنرمندان کشور اضافه می‌شوند که همان فارغ‌‌التحصیلان دانشگاه‌های هنری هستند و احتیاج به حمایت دارند. بنابراین چطور می‌توانند از کل بودجه کشور، سهم ناچیزی را به این منظور در نظر نگیرند.
هنرمندان کجا دیده می‌شوند؟
حسین خسروجردی نیز در این باره گفت: من خوشحالی‌ام را از بابت حذف این بودجه نیم‌درصدی اعلام می‌کنم. چرا که در نظامی که هیچ جا عنایتی به هنر به معنای آزاد و مستقل آن نمی‌شود، چطور به خود اجازه می‌دهیم بودجه‌ای را که ربطی به هنر ندارد در اختیار هنرمندان قرار دهیم؟اصلا ما هنرمندان در کجای نظام جمهوری اسلامی قرار داریم و دیده می‌شویم؟خسروجردی در ادامه صحبت‌های انتقادآمیزش افزود: جریان هنرهای تجسمی کشور حرکتش را سالها قبل از انقلاب و سپس همراه با سالهای انقلاب شروع کرده و همواره با انقلاب بودن را در دستور کار خود قرار داده است.
در پایان این جلسه مدیر موزه هنرهای معاصر در پاسخ به این سئوال خبرنگار همشهری که اگر واقعا حذف نیم‌درصدی بودجه آثار هنری برای همیشه صورت گیرد و هیچگاه احیا نشود، شما به عنوان یک مدیر هنری چه خواهید کرد، یادآور شد که با تمامی پیگیری‌هایی که طی ماههای اخیر و از زمان انتصابش به سمت فعلی انجام داده و به او پاسخ گفته‌اند که ممکن است در توزیع این بودجه جانب عدالت رعایت نشود، لابد او مدیر بی‌کفایتی بوده و عملکرد ضعیفی داشته است و شاید مدیران بعد از او بتوانند نقش مؤثری در این زمینه ایفا کنند.
صادقی تاکید کرد که به هر حال اگر این قضیه نتیجه‌ای در بر نداشت، دلیل بر این نیست که ما اکسپوی سال 86 را برگزار نکنیم.

کد خبر 17132

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز