یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۵:۴۸
۰ نفر

عزیز شاه‌محمدی: از مرداد ماه گذشته که ولادیمیر پوتین دولت آمریکا را به «گرگی گرسنه» تشبیه کرد تا اجلاس امنیتی مونیخ در ماه گذشته روشن شد که روسیه خود را در موقعیت مقابله با طرح‌های نظامی آمریکا قرار می‌دهد.

واکنش آمریکادر هر دو مورد به‌گونه‌ای بود که گویا پوتین به‌عنوان فردی با ذهنیت «دوره جنگ سرد» که پایان یافته است سخن می‌گوید و آمریکا با «متعجب نشان دادن» خود و با توسل به «موضع حق به جانب» سعی کرد اظهارات پوتین را کم‌اهمیت جلوه دهد.

در این‌که پوتین با ادبیات جنگ سرد سخن گفته است، شکی نیست، اما این‌که مواضع روسیه «شگفت‌آور» بوده است، عاری از حقیقت می‌نماید. واقعیت این است که جنگ سرد حداقل برای آمریکا پایان نیافته است و روسیه کاملا بر این حقیقت وقوف یافته است.

وزیر امور خارجه روسیه طرح‌های مدرن‌سازی و به‌اصطلاح سپر موشکی آمریکا را در یک کلام خلاصه می‌کند و می‌گوید آمریکا درصدد کسب «برتری هسته‌ای» است.

برتری هسته‌ای اسم جدید طرح قدیمی آمریکا موسوم به جنگ ستارگان است. ابتکار دفاع استراتژیک در دوره ریگان در دهه هشتاد پیشنهاد شد. روزنامه‌نگاران این طرح را جنگ ستارگان خواندند.

مبنای این طرح آن بود که آمریکا با استقرار تأسیسات زمینی و ماهواره‌ای توان موشکی و هسته‌ای شوروی را قبل از پرتاب هدف قرار دهد. این طرح درواقع نوعی حمله موشکی پیش‌دستانه و تهاجمی بود که اسم دفاع بر آن گذاشته بودند.

نکته آن‌که پس از فروپاشی شوروی در سال 1991 و پس از به اصطلاح پایان جنگ سرد، در این 16 سال اخیر واشنگتن هر سال به این طرح بودجه اختصاص داده است.

دولت آمریکا از سال 1983 تاکنون رسما 130 میلیارد دلار برای این طرح هزینه کرده است و قرار است در پنج سال آینده نیز 53 میلیارد دلار دیگر خرج کند.

اقدامات دولت بوش فقط در هزینه‌های نظامی نبوده است، دولت بوش در دسامبر 2001 معاهده منع موشک‌های بالستیک را با روسیه لغو کرد. براساس برآوردهای نظامی آمریکا برتری هسته‌ای آمریکا بدون حلقه مفقود «شبکه عظیم موشکی ضربه اول» تحقق نمی‌یابد.

ازاین‌رو براساس گزارش سپتامبر 2000 گروهی از مقامات سابق آمریکا که از قضا دونالد رامسفلد وزیر دفاع سابق آمریکا و دیک‌چنی معاون رئیس جمهور آمریکا نیز در این گروه عضو بودند، توصیه کردند آمریکا باید تا سال 2011 شبکه عظیم توانایی موشکی حمله مؤثر به قدرت‌های هسته‌ای (چین و روسیه) را راه‌اندازی کند.

گرچه در تمام خطابه‌های مقامات آمریکایی در بیان ضرورت ایجاد این شبکه دفاع از خاک آمریکا ذکر می‌شود اما در مارس 2004 یک سال پس از اشغال عراق 49 ژنرال و دریاسالار آمریکایی، دولت آمریکا را از ایجاد این شبکه برحذر داشتند. ازاین‌رو اظهارات پوتین و آزمایش موشک ضدماهواره چین، نشان از جدیت پکن و مسکو در مقابله با طرح‌های آمریکا دارد.

کد خبر 17120

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز