همشهری آنلاین: فردا یکشنبه ساکنان بخشی کوچک از سیاره زمین می‌توانند شاهد عبور خورشید و حلقه آتشینش از آسمان نیمکره شمالی باشند. این خورشید گرفتگی از شرق آسیا آغاز شده و با عبور از اقیانوس اطلس شمالی در غرب ایالات متحده پایان خواهد پذیرفت.

کسوف

نیم سایه کره ماه امکان مشاهده خورشید گرفتگی جزئی را در منطقه‌ای وسیع از شرق آسیا، اقیانوس آرام شمالی،‌ آمریکای شمالی و گرینلند به وجود خواهد آورد. این خورشیدگرفتگی در اواخر عصر روز 20 می 2012 در آمریکا قابل مشاهده خواهد بود.

مسیر این خورشیدگرفتگی راس ساعت 22:06 به وقت جهانی از جنوب چین آغاز شده و به دلیل اینکه ماه روز 19 می به دورترین نقطه مداری خود از زمین رسیده است،‌ می‌تواند مساحتی گسترده را تحت پوشش خورشیدگرفتگی قرار دهد. سایه ماه با حرکت به سمت شرق امکان مشاهده خورشیدگرفتگی را در سواحل جنوبی ژاپن به وجود می آورد. توکیو از خط مرکزی خورشیدگرفتگی 10 کیلومتر فاصله دارد. پس از عبور از فراز آلاسکا،‌ مسیر انحنایی به سمت جنوب شرق می‌گیرد و در نهایت راس ساعت 01:23 به وقت جهانی به جنوب اورگان و کالیفرنیای شمالی خواهد رسید.

کسوف

این خورشیدگرفتگی سی و سومین گرفت از گرفت‌های ساروس 128 است. این گروه از گرفت‌ها با مجموعه‌ای از 24 خورشیدگرفتگی جزئی در 29 آگوست سال 984 آغاز شد. اولین گرفت اصلی در این گروه، گرفتی کامل بود که در 16 می سال 1417 رخ داد. پس از سه گرفت کامل و چهار گرفت ترکیبی دیگر این مجموعه گرفت‌ها در 11 آگوست 1561 به گرفت‌های حلقوی تغییر پیدا کردند. اعضای بعدی گروه گرفت‌های ساروس 128 تماما گرفت‌های حلقوی بودند که به مدت زمان آنها افزوده می‌شد،‌ مدت زمان این گرفت‌ها در تاریخ اول فوریه 1832 به حداکثر خود رسیده و هشت دقیقه و 35 ثانیه ادامه پیدا کرد. با این همه اکنون این مدت زمان در حال کاسته شدن است و آخرین گرفت این مجموعه در 25 جولای 2120 به چهار دقیقه خواهد رسید. ساروس 128 از 31 گرفت جزئی،‌4 گرفت کلی،‌4 گرفت ترکیبی،‌32 گرفت حلقوی تشکیل شده است.

مکان‌هایی برای دیدن خورشید گرفتگی

تعدادی از شهرهای بزرگ و مهم در مسیر این خورشیدگرفتگی حلقوی قرار دارند:

نقشه مشاهده کسوف

توکیو،‌جزایر "آلوتیان" آلاسکا،‌ردینگ،‌کالیفرنیا،‌نوادای مرکزی،‌یوتای جنوبی،‌ آریزونای شمالی، و "البوکورک" در نیومکزیکو از آن جمله‌اند. در اصل بخش‌هایی از اروپا،‌ بخش‌هایی از آسیا،‌ بیشتر بخش‌های آمریکای شمالی،‌ اقیانوس اطلس،‌ آتلانتیک و قطب در محدوده‌ای قرار دارند که دیدن گرفت خورشید در آنها امکان‌پذیر است. با این همه به طور کلی کشور ژاپن و آمریکا در این خورشیدگرفتگی بیشترین سهم را خواهد داشت.

مشاهده ایمن خورشید گرفتگی حلقوی

دیگر ثابت شده که زل زدن مستقیم به خورشید در هنگام گرفتگی می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری را به چشم انسان وارد آورد. از این رو اگر در دسته افرادی هستید که برای دیدن این پدیده طبیعی لحظه شماری می‌کنید بهتر است پیش از آغاز آن تجهیزات لازم را فراهم کنید.

تهیه تجهیزاتی مانند عینک‌های ویژه کسوف،‌ عینک ویژه جوشکاری بدون ترک یا سوراخ و یا ساختن پروژکتوری برای مشاهده کسوف از جمله تمهیداتی است که می‌توان برای دیدن این رویداد فراهم آورد.

برای ساخت پروژکتور کافی است دو صفحه مقوایی و یک خودکار داشته باشید. با استفاده از خودکار در مرکز یکی از مقواها سوراخی ایجاد کنید،‌ سپس پشت به خورشید ایستاده و مقوای حفره دار را به شکلی به سوی خورشید بگیرید که نور از میان حفره بر روی مقوای سالم بتابد،‌به این شکل می‌توانید تصویر خورشید را بر روی مقوای دوم به خوبی مشاهده کنید.

کسوف

همچنین به یاد داشته باشد،‌ حتی زمانی که خورشید طی یک گرفت کامل در تاریکی کامل فرو می‌رود،‌ نباید به صورت مستقیم به آن نگاه کرد زیرا در آن شرایط نیز خطر آسیب دیدگی چشم‌ها وجود دارد. همچنین استفاده از ابزارهایی مانند عینک‌های آفتابی و یا‌ CD یا صفحه سیاه فلاپی دیسک‌ها برای تاباندن تصویر خورشید، هیچ تاثیری در جلوگیری از آسیب دیدگی چشم‌ها ندارند.

کد خبر 171078
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز