همشهری آنلاین: علاقمندان به رویدادهای کیهانی از کوهستان فوجی گرفته تا گراند کنیون روز گذشته از نمایش هوایی زیبای خورشید و ماه لذت برده و تصاویر متعددی از لحظه به لحظه آن به ثبت رساندند.

خورشیدگرفتگی حلقوی یا حلقه آتش که در اثر عبور ماه از برابر خورشید رخ داده و طی اوج این پدیده زیبا تنها حلقه‌ای درخشان از حاشیه دور خورشید بر روی زمین دیده خواهد شد از اوایل صبح امروز در آسیا قابل مشاهده بود و پس از آن با حرکت به سوی آمریکا از میان اقیانوس آرام ساکنان شهرهای آمریکا نیز توانستند شاهد این رویداد طبیعی باشند.

در ژاپن تورهای خورشیدگرفتگی در مدارس و پارک‌ها،‌ قایق‌های تفریحی و حتی هواپیماهای شخصی برگزار شدند و در آمریکا نیز جشن‌های بزرگی برای رصد این پدیده در "رنو"، "نوادا"، "اوکلند" و کالیفرنیا برگزار شدند و در طی تمامی این مراسم در گوشه و کنار جهان عکس‌های متعددی با استفاده از فیلترهای عکاسی ویژه از خورشید به ثبت رسیدند.

تلویزیون توکیو این خورشید گرفتگی را به صورت مستقیم پخش کرد زیرا چنین گرفتی از سال 1839 تا کنون در این شهر دیده نشده بود. با این همه ساکنان هنگ‌کنگ در رصد این خورشید گرفتگی زیاد خوش‌شانس نبودند زیرا ابرهای قطوری آسمان این شهر را پوشانده بود و مانع از دیده شدن خورشید می‌شد.

این گرفت، برای سه و نیم ساعت در مسیری برابر هشت هزار و 500 مایل قابل رصد بود و افرادی که خارج از این مسیر باریک بودند،‌شاهد خورشیدگرفتگی خفیفی بودند. خورشیدگرفتگی "حلقه آتش" به اندازه خورشیدگرفتگی کامل که سایه ماه کل چهره خورشید را در تاریکی فرو می کشد،‌ مهم نیست بااین همه طرفداران زیادی بر روی زمین دارد.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۵