یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۷:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: بانک مرکزی مشخصات اسکناس جدید 5 هزار تومانی را اعلام کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر بانک مرکزی جمهوری اسلا‌می ایران اعلا‌م کرد: این بانک به منظور تسهیل در امر مبادلات و امکان خدمات رسانی بیشتر شعب بانک‌ها به مردم و اصلاح ترکیب پولی کشور مبادرت به چاپ‌, انتشار و توزیع اسکناسهای جدید 50 هزار ریالی با تصویر حضرت امام خمینی"ره" کرده است.

این اسکناس‌ها از دوشنبه 21 اسفند 85 منتشر و در اختیار بانک‌ها قرار می‌گیرد.

مشخصات اسکناس جدید پنجاه هزار ریالی به این شرح است:

رنگ اسکناس: نارنجی.

ابعاد اسکناس:79 در 169 میلی متر.

مشخصات روی اسکناس:

تصویر حضرت امام خمینی(ره) در سمت راست با چاپ برجسته.

طرح سه بعدی تصویر حضرت امام خمینی "ره" عینا در سمت چپ و در خمیره کاغذ "واترمارک" و چاپ شده است و در زیر آن عدد 50000 به صورت روشن که در مقابل نور از دو طرف اسکناس قابل رویت است.

نخ امنیتی پنجره‌ای از نوع هولوگرافی با عرض 2 و نیم میلیمتر با آرم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که تغییر رنگی در سطوح طرح درج شده بر روی آن با مقدار کمی تغییر زاویه تابش نور قابل مشاهده خواهد بود.

همچنین درج نوشته بی رنگ 50000 در متن آن که در مقابل تابش نور به سهولت قابل رویت است.

طرح مخفی در قسمت کتیبه پایین سمت چپ تصویر حضرت امام "ره" که با نوشته حروف انگلیسی پنجاه هزار ریال  FIFTY THOUSAND RIALS با تغییر زاویه دید از روبرو مشخص خواهد شد و همچنین در طرح کتیبه مجاور تصویر در سمت راست تصویر عدد 50000 به صورت عمودی درج شده است که این عدد از جهت عرضی به سهولت قابل رویت می باشد.

برای مشاهده این موارد می بایست اسکناس را به صورت خوابیده در کف دست و در مقابل تابش نور نه چندان زیاد در راستای دید چشم قرار داد.

سمت چپ و پایین‌, سه نقطه برجسته "دو نقطه با هم در داخل یک کادر و یک نقطه به تنهایی در داخل یک کادر" به صورت عمودی برای سهولت شناسایی این اسکناس توسط روشندلا‌ن در نظر گرفته شده است.

سمت چپ و پایین "در سمت راست علامت مخصوص روشندلان" بخشی از مبلغ اسمی اسکناس به صورت انگلیسی "50000" ریال چاپ شده که با چاپ قسمت مکمل آن در پشت اسکناس در مقابل نور قابل رویت است.

طرح " Through See" مشخصات پشت اسکناس:.

نقشه کشور جمهوری اسلامی ایران که در آن یکی از سخنان گهربار پیامبراعظم "ص" بدین مضمون چاپ شده است:.

دانش اگر در ثریا هم باشد مردانی از سرزمین پارس بر آن دست خواهند یافت.

کد خبر 17072

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز