همشهری‌آنلاین: علی مطهری و مصطفی کواکبیان درباره اظهارات حدادعادل که سئوال از رئیس جمهور را موجب تضعیف مجلس دانسته بود واکنش نشان دادند.

مطهری - کواکبیان - حداد عادل

علی مطهری در زمینه اظهارات اخیر غلامعلی حداد عادل مبنی بر اینکه «سوال از رئیس‌جمهور از اقتدار مجلس کاست و دشمن را شاد کرد»، اظهاراتی را مطرح کرد که مهمترین آن به نقل از خبرآنلاین در زیر آمده است:

  • همین جمله ثابت می‌کند که ایشان برای ریاست مجلس مناسب نیست و مجلس را ذلیل خواهد کرد.
  • مجلس، رئیس‌جمهوری را که می‌گوید فلان قانون را اجرا نمی‌کنم، احضار کرده و جلسه‌ای شبیه دادگاه علنی تشکیل داده که قاضی آن مردم بوده‌اند، 10 سوال را مطرح کرده و مردم پاسخ شنیده‌اند و حقایق بسیاری برای آنها روش شد و رئیس‌جمهور از آن برج‌ عاجی که برای خود ساخته بود پایین آمد و راه سوال از رئیس‌جمهور برای آینده هموار شد و این تابو شکست و اقتدار مجلس را نشان داد، آن وقت آقای حداد می‌گوید این عمل از اقتدار مجلس کاست و دشمن را شاد کرد.
  • آیا این که رئیس‌جمهور در ضمن پاسخ‌ها به شوخی و تمسخر پرداخت، از اقتدار مجلس کم کرد یا از وزن اجتماعی و سیاسی رئیس‌جمهور؟ اگر دشمن از جهت این شوخی‌ها و تمسخر‌ها شاد شده باشد از جهات عدیده دیگری ناراحت شد، از جمله اینکه ظرفیت مردم‌سالاری و دموکراسی نظام جمهوری اسلامی برای دنیا آشکار شد و بسیاری از تبلیغات غربی‌ها خنثی شد.
  • به هر حال نهایت کم‌لطفی از طرف آقای حداد است که اقدامی را که افتخار بزرگ مجلس هشتم شمرده می‌شود به عنوان امری که موجب کاهش اقتدار مجلس شد معرفی می‌کنند. به این ترتیب نمایندگان باید قید وظایف و اختیارات خود را بزنند و وظیفه نظارت را تعطیل کنند، همان کاری که در مجلس هفتم شد و پدیده‌ای به نام احمدی‌نژاد به وجود آمد. بسیاری از منتخبان مجلس نهم نزد من آمده‌اند و این اقدام مجلس هشتم را تمجید کرده‌اند.
  • در مجموع مواضع امثال آقای حداد درباره فتنه موجب تشدید بحران شد، چون انصاف را در قضاوت خود رعایت نکردند و حتی آنجا که رهبر انقلاب انتقاد داشتند و خواستار رسیدگی به آن بودند مثل ماجرای بازداشتگاه‌ کهریزک و کوی دانشگاه، اینها با سکوت برگزار کردند. اینها حق را ملاک قرار ندادند بلکه کینه‌هایی که از دیر‌باز با اصلاح‌طلبان داشتند بر عقل و وجدانشان حاکم شد و به گونه‌ای رفتار کردند که کینه‌ها افزایش یافت و نتوانستند وجدان جامعه را آرام کنند. امثال آقای حداد فکر می‌کنند که اگر در جایی از حقوق مردم دفاع کنند، مثلا از حقوق یک زندانی سیاسی دفاع کنند،‌ علیه نظام اقدام کرده‌اند و این یک تفکر خطرناک است و با تفکر شهید آیت‌الله مطهری فرسنگ‌ها فاصله دارد.
  • به عبارت دیگر اینها هرگونه ظلمی را که گاهی ممکن است از سوی رده‌های پایین نظام و افراد خود‌سر رخ دهد به بهانه حفظ نظام مجاز می‌شمرند. چنین تفکری به صلاح نیست که هدایت مجلس نهم را به دست گیرد. البته تصمیم با نمایندگان محترم مجلس نهم است و انتخاب آنها هرچه باشد مورد احترام است.
  • من قبلاً بارها گفته‌ام که مرزی میان اصولگرایان معتدل و عاقل و اصلاح‌طلبان معتدل و عاقل قائل نیستم. این مرز و دیوار مصنوعی را صرفا برای تصاحب قدرت پدید آورده‌اند تا مخالفان خود را منزوی کنند والا در بین اصلاح‌طلبان افرادی هستند که از آقای حداد و دوستانشان اصولگرا‌تر هستند و در میان اصولگرایان هم افرادی هستند که از بسیاری از اصلاح‌طلبان اصلاح‌طلب‌تر هستند. مهم این است که ما به چه مبانی و اصولی و با چه برداشتی اعتقاد داریم. من و دوستانم تصمیم داریم به فضل خدا در مجلس نهم فراکسیون صدای ملت را مرکب از نمایندگان مستقل و خوش فکر تأسیس کنیم و این تفکر را دنبال کنیم.

مصطفی کواکبیان نماینده مردم سمنان نیز امروز در تذکر خود در مجلس تاکید کرد که همکاران و برخی از رسانه‌ها بیش از این به ادامه روند تخریب مجلس هشتم نپردازند چرا که مجلس هشتم در طول عملکرد خود نقاط قوت فراوانی داشته است که دعوت از رییس‌جمهور نیز از این دست بوده حال آنکه برخی از دوستان این موضوع را یکی از نقاط ضعف مجلس در دوره هشتم می‌دانند که این موضوع به هیچ وجه درست نیست.

کد خبر 170597
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز