گروه حوادث: 2 مرد کلاهبردار که با ثبت یک شرکت ساختمانی و شروع به ساخت 500 پروژه، دست به کلاهبرداری 5‌میلیاردی در ورامین زده بودند، در تهران دستگیر شدند.

این پرونده در سال88 در ورامین به جریان افتاد. در آن زمان مردی به اداره آگاهی رفت و خبر از کلاهبرداری میلیونی داد. وی گفت: چند وقت قبل به پیشنهاد یکی از آشنایانم تصمیم گرفتم آپارتمانی را در ورامین پیش خرید کنم. بعد از چند روز با مردی آشنا شدم که در زمینه ساخت آپارتمان فعالیت داشت. پس از نوشتن قرارداد، آپارتمانی را در ورامین پیش خرید کردم و در حدود 20‌میلیون تومان پول به وی و همکارش پرداخت کردم اما در روزی که وعده داده بودند، آپارتمان را تحویل ندادند.

با اعلام این شکایت تحقیقات درخصوص پرونده آغاز شد و ماموران متوجه شدند که 2 مرد با راه‌اندازی شرکتی اقدام به پیش فروش آپارتمان کرده‌اند و این در حالی است که هیچ اقدامی درخصوص تفکیک سند و واگذاری آپارتمان‌ها نکرده‌اند. با این اطلاعات و شکایت شاکیان دیگر، 2مدیرعامل شرکت ساختمانی بازداشت شدند و در ادامه تحقیقات راز دیگر فعالیت‌های مجرمانه‌شان فاش شد.

بررسی‌ها نشان داد که این دو متهم با شناسایی زمین‌های بزرگ، با مالکان آنها وارد مذاکره می‌شدند و می‌گفتند که حاضرند از طریق مشارکت در ساخت با آنها شریک شوند. سپس سند زمین را به بانک برده و وام‌های حداقل 170 میلیون تومانی می‌گرفتند اما به صاحب زمین می‌گفتند که فقط 70‌میلیون تومان وام ساخت گرفته‌اند.

پس از آن شروع به پیش فروش آپارتمان می‌کردند و این در حالی بود که سند در رهن بانک بود و آنها هیچ اقدامی برای تفکیک سند انجام نمی‌دادند. با این اطلاعات، هر دو متهم با قرار وثیقه 300‌میلیون تومانی بازداشت اما با سپردن وثیقه آزاد شدند. در همین هنگام ماموران پلیس متوجه شدند که این دو متهم بعد از آزادی اقدام به تعطیلی شرکت کرده اند و مدارک و قرار دادهایی که با مشتریانشان درخصوص پیش فروش آپارتمان داشتند را از بین می‌برند.

همزمان با این اقدام متهمان، مالباخته‌ها مجددا به پلیس مراجعه کردند و به طرح شکایت پرداختند. با افزایش شکایت‌های جدید این پرونده مجددا به جریان افتاد و ماموران پلیس با استعلام از اداره ثبت اسناد ورامین و شهرداری در جریان ساخت 500 پروژه از سوی این دو مدیرعامل کلاهبردار قرار گرفتند. شواهد حکایت از این داشت که آنها سند هیچ‌یک از آپارتمان‌های ساخته شده را به نام مالکان انتقال نداده‌اند و تمامی سندهای مادر در رهن بانک است. از سوی دیگر با توجه به اینکه هیچ‌یک از اقساط بانکی پرداخت نشده بود، بانک‌های عامل ناچار اقدام به مصادره ملک‌ها کرده بودند.

پایان کلاهبرداری 5 میلیاردی

سرهنگ فتحی، فرمانده انتظامی ویژه شرق استان تهران با اعلام این خبر به همشهری گفت: با توجه به کلاهبرداری بزرگ از سوی این دو مرد، دستور بازداشت آنها صادر شد اما هر دو متهم پا به فرار گذاشته بودند. وی افزود: در بررسی‌های تخصصی مخفیگاه متهمان در پایتخت مورد شناسایی قرار گرفت و ماموران پلیس آگاهی هفته گذشته آنها را در یک عملیات غافلگیرانه دستگیر کردند.

وی ادامه داد: در بررسی‌های بعدی مشخص شد که آنها علاوه بر کلاهبرداری 5‌ میلیارد تومانی از طعمه‌هایشان 6‌پایان‌کار جعلی نیز تهیه کرده بودند که این نشان از گستردگی فعالیت مجرمانه آنها داشت. به گفته وی تاکنون 50 نفر از این دو مرد شکایت کرده‌اند و تحقیقات برای شناسایی مالباخته‌های دیگر ادامه دارد. 

کد خبر 170444
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز