مهدی تهرانی: پیر دیر سینمای فرانسه هنوز هم در 89 سالگی دل از کن نمی‌کند. او امسال با یک درام کمدی پرو پیمان به بخش مسابقه آمده است.

کن 65؛هنوز هیچی ندیده اید ساخته آلن رنه

کن 1959. این تاریخ اولین حضور آلن رنه را در فستیوال فیلم کن به رخ می‌کشد. اثر ماندگار و نوستالژیک و عاطفی "هیروشیما عشق من"در این سال در کن به نمایش درآمد و غوغا کرد. اگرچه رنه ی 36 ساله دستش به نخل طلا نرسید اما باعث شد به مدد همین فیلم و نمایشش در کن به یک فیلمساز مولف تبدیل شد.کارگردان و عکاسی که آخرین بازمانده از نسل اول موج نوی سینمای فرانسه هم به حساب می آید.

چهل و نهمین فیلم آلن رنه اسم عجیبی دارد: هنوز هیچی ندیده‌اید ( you haven't seen anything yet ) یک درام کمدی کمی تا قسمتی روشنفکرانه که با بودجه بسیار خوب 8 میلیون یورویی ساخته شده و در فیلم یک لشگر بازیگر سرشناس و عنوان دار بازی می‌کنند که مهم‌ترینشان "متیو آمالریک" 47است که خود یکی از کشف‌های کن است و چند سالی می‌شود ردای کارگردانی را نیز به تن کرده. خود آمالریک در کن دو سال پیش در بخش مسابقه با فیلم گشت و گذار حاضر بود.

اما داستان فیلم هنوز هیچی ندیده‌اید، که 115 دقیقه هم زمان دارد، خیلی خیلی بامزه است. یک نمایشنامه نویس موفق اما جنجالی فوت می‌کند و وقتی خبر مرگش به دوستانش می‌رسد همگی در منزل او جمع می‌شوند اما مهمترین افراد در این جمع بازیگرانی هستند که پیش از این هم سابقه کار با نمایشنامه نویس تازه درگذشته را داشتند و هم قرار بوده در آخرین اثرش نیز کار کنند. قرار می‌شود تا وصیت نامه متوفی در حضور این افراد خوانده شود اما خواندن چند خط از متن رسمی وصیت نامه همان و جنجال و شلوغ کاری بازیگران نیز همان. کار به جایی می‌رسد که به جای خواندن نمایشنامه افراد خود به ایفای نقش می‌پردازند. نقش‌هایی که پرده از خیلی چیزها بر می‌دارد...

رنه سه سال پیش نیز پس از 29 سال غیبت با فیلم علف‌های وحشی به کن آمده بود و سرآخر به یک جایزه ویژه برای یک عمر کار در سینما نائل گردید حالا امیدوار است در آخرین کنی! که حضور می‌یابد به معنای واقعی بترکاند و با نخل طلا به خانه برود...

آلن رنه

مشخصات کارگردان

سن : 89 سال

تعداد فیلم در مقام کارگردان: 49 فیلم

سابقه حضور در کن: هیروشیما عشق من (1959)/ استاویسکی(1974)/ عموی آمریکایی من(1980)/ علف‌های وحشی (2009) / هنوز هیچی ندیده‌اید (2012)

از طنزهای روزگار یکی این است که به رغم حضور گسترده  آلن رنه در همه این دهه‌ها او هرگز نتوانسته به نخل طلای فستیوال فیلم کن دست یابد. این درحالی است که رنه 12 بار نامزد دریافت جایزه ارزشمند سزار (اسکار فرانسوی) شده و 4 بار نیز به آن رسیده است.

کد خبر 170252
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز