شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۰
۰ نفر

گروه اقتصادی - محمد رضایی: روند کاهش قیمت در بازار سکه هر روز سرعت بیشتری به‌خود می‌گیرد.

 تخلیه حباب قیمتی در این بازار که از ابتدای سال شروع شده بود، روز گذشته قیمت یکی از پرطرفدارترین هدایای روز مادر را به رکورد 6ماه گذشته بازگرداند. دیروز همزمان با کاهش قیمت‌های جهانی طلا به 1579 دلار در هر اونس، بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم 610هزار تومان شد و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید 604هزار تومان به فروش رسید.

همچنین نیم سکه 306 هزار تومان، ربع سکه 168 هزار تومان و سکه گرمی 98 هزار تومان قیمت خورد. هر دلار آمریکا هم دیروز در بازار تهران به 1559 تومان رسید تا شکاف قیمت بین نرخ رسمی و بازاری به 333 تومان برسد. درباره علل کاهش قیمت دلار و طلا با دکتر فرید ضیاءالملکی کارشناس امور بانکی گفت‌وگو کردیم.

  • علت کاهش قیمت طلا طی روزهای گذشته چیست؟

این مسئله به 2عامل بستگی دارد که یکی از آنها قیمت جهانی طلا ست. ارزش این فلز هم‌اکنون در دنیا رو به کاهش بوده و طی روزهای گذشته افت شدیدی را در حدود 80 دلار تجربه کرده است. در شرایطی که قیمت هر اونس به کمتر از 1600دلار رسیده، کاهش قیمت سکه در بازار داخلی دور از انتظار نیست. عامل دیگر مؤثر بر بهای طلا، قیمت ارز است که این نرخ نیز به کمتر از 1600تومان رسیده است.

  • با وجود افزایش تقاضای سکه به مناسبت روز مادر، چرا باز هم قیمت‌ها در بازار کاهش یافت؟

البته در چنین شرایطی منطقی است که قیمت‌های بازار روند افزایشی در پیش بگیرد، اما شرایط فعلی را می‌توان اینگونه تحلیل کرد که احتمالا دلایل برای کاهش قیمت بسیار بیشتر از علل افزایش قیمت بوده است؛ به این معنی که درصورت نبود این تقاضا امکان داشت روز گذشته بازار سکه قیمت‌هایی پایین‌تر را تجربه کند.

  • آیا می‌توانیم بگوییم در حال حاضر حباب قیمت سکه از بین رفته است؟

برای به‌دست‌آوردن قیمت واقعی سکه باید حاصل‌ضرب نرخ دلار - که هم‌اکنون حدود 1600 تومان است - را در قیمت جهانی اونس به‌دست آورده و حاصل را در عدد 0.2396 ضرب کنیم. این محاسبه در حال حاضر قیمتی در حدود 605 تا 607 هزار تومان را نشان می‌دهد که بیانگر تخلیه کامل حباب قیمتی در بازار سکه است. این فرمول در هر لحظه می‌تواند قیمت واقعی سکه را به دست بدهد.

  • البته روز گذشته سکه در ساعاتی قیمت 584 هزار تومان را هم تجربه کرد. علت این اتفاق چیست؟

به هر حال در هفته‌های گذشته عرضه سکه‌های پیش فروش شده توسط بانک مرکزی آغاز شده و این احتمال وجود دارد که حتی در برخی مقاطع قیمت سکه در بازار به کمتر از قیمت واقعی هم برسد. جو روانی هم بر این شاخص تاثیرگذار است، اما به‌هرحال با ایجاد تعادل در این بازار نمی‌توان انتظار داشت که قیمت از یک بازه منطقی کمتر یا بیشتر شود.

  • آیا احتمال می‌دهید قیمت دلار و سکه پایین‌تر از سطح نرخ‌های فعلی به تعادل برسد؟

بله، این امکان وجود دارد. با توجه به اینکه دور دوم مذاکرات ایران با 1+5 در پیش است احتمال دارد که درصورت موفقیت‌آمیزبودن این دور از مذاکرات قیمت دلار باز هم پایین‌تر آمده و همین عامل سبب خواهد شد که قیمت سکه باز هم سقوط کند. از سوی دیگر قیمت جهانی طلا هم چند وقتی است که روند نزولی در پیش گرفته و بر قیمت‌های داخلی تاثیرگذار خواهد بود.

کد خبر 170136
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز