همشهری‌آنلاین: محمود خاوری را می‌‎توان به جرأت کشمیری اقتصاد ایران دانست. وی با اعتمادسازی و نفوذ به عالی‎‌ترین سطوح مدیریتی بانکی توانست به یکی از اخلال‎گران دانه‎درشت نظام اقتصادی کمک کرده و...

به گزارش همشهری آنلاین؛ هفته نامه پنجره در آخرین شماره خود گزارشی از جعبه سیاه تخلف سه هزار میلیاردی محمودرضا خاوری منتشر کرده است. در این گزارش آمده است

زمانی که تخلف 3 هزار میلیارد تومانی رسوا و رسانه‎ای شد، همه نگاه‎‎ها به نام‎‎هایی معطوف ‎شد که در این‎ رویداد دخیل بودند.

جهرمی و خاوری، مدیران بانک‎‎های صادرات و ملی از جمله این افراد بودند؛ چراکه مه‎آفرید امیرخسروی بخش عمده‎ای از تخلفات خود را با همکاری عوامل این دو بانک انجام می‎داد.

انتشار خبر اخراج جهرمی و استعفای خاوری و اظهارات رییس بانک مرکزی علیه رییس بانک صادرات، موجب شد که ماجرای این تخلف بزرگ وارد فاز جدیدی شود.

غیر فرار محمود خاوری، مدیرعامل بانک ملی پس از انتشار نامه‎ای مشکوک مبنی بر استعفایش، اولین‎بار از زبان جهرمی بیان شد تا بدین ترتیب، نگاه‎‎ها به‎سمت بانک ملی متمرکز شود و برای مدتی جهرمی به حاشیه رود. 

خاوری قبل از خروج از کشور به یکیاز خبرنگاران گفته بود: «من در این تخلف حتی سهواً کاری انجام ندادم و هیچ مدرکی علیه من وجود ندارد.»

هر روز خبر جدیدی از فرار خاوری منتشر می‎شد و مسئولان انتظار داشتند وی که به بهانه مأموریت به انگلستان گریخته بود، به کشور بازگردد. این انتظار کاملا بیهوده‎ای بود و انتشار خبر دیگری از خاوری همه را در بهت و حیرت فرو برد: خاوری، شهروند کانادا بود و به این کشور فرار کرد! بحث تابعیت دوگانه خاوری حتی موجب شد مجلس بعدا واکنش نشان دهد و با تصویب مصوبه‎ای سپردن مشاغل حساس را به افرادی که تابعیت دوگانه دارند، ممنوع کند.

مدیر عامل مستعفی بانک ملی ایران در نامه‎ای که 3 مهر 1390 برای همکاران خود نوشته است، با توصیف وضعیت خویش، وعده بازگشت داد. محمودرضا خاوری در این نامه گفته بود: «با توجه به مشکلات عصبی حادث‎شده و بیماری مزمن که از آن شدیدا رنج می‎برم، متأسفانه قادر به کنترل احساسات خود نیستم که تلفنی صحبت کنم. وضعیت ‎[ایجادشده] بسیار متاثرم کرد، هیچ‎گاه این همه تحقیر نشده بودم!»

 رسانه‎‎های خارجی هم وارد گود شدند و خبر‎های داغی از خاوری منتشر می‎کردند که انتشار عکس خانه خاوری در کانادا یکی از آن‎ها بود. روزنامه کانادایی گلوب‎ اند میل، روز 12آبان نوشت که محمود رضا خاوری مدیرعامل مستعفی بانک ملی که هم اکنون در تورنتو کانادا اقامت دارد، ویلای 3 میلیون دلاری خود در تورنتو را که در سال 2007 خریداری کرده بود، بعد از برملا شدن تخلف 3 هزار میلیارد تومانی به قیمت به دخترش فروخت!

در این بین محسنی‎ اژه‎ای، سخنگوی قوه قضاییه، بیشترین اخبار رسمی از وی را منتشر می‎کرد و در گفت‎وگویی اظهار کرد: به‎نفع خاوری است که به کشور برگردد. در غیر این صورت، از طریق پلیس بین‎المللی وی را تحت پیگرد قرار خواهند داد.

اژ‎ه‎ای هفته گذشته هم در این‎ باره گفت: پرونده آقای خاوری در حال تکمیل و ارسال به دادگاه است. اگر ایشان به کشور بازمی‎گشت، قطعا به‎نفعش بود؛ ولی متأسفانه وی نیامد و پرونده به دادگاه می‎رود و دادگاه هم حکم غیابی را می‎دهد. ما کماکان از طریق پلیس بین‎الملل و کشوری که ایشان در آن اقامت دارد، این موضوع را دنبال می‎کنیم.

محمود خاوری را می‎توان به جرأت کشمیری اقتصاد ایران دانست. وی با اعتمادسازی و نفوذ به عالی‎ترین سطوح مدیریتی بانکی، توانست به یکی از اخلال‎گران دانه‎درشت نظام اقتصادی کمک کرده و برای خود ثروت هنگفتی فراهم آورد و درحساس‎ترین زمان ممکن فرار کند.

با مطالعه اظهارات وی درباره اعتمادسازی، انقلاب، شهدا، سلامت اداری و... فقط می‎توانیم لبخند تلخی بزنیم؛ اما هم‎اکنون هم،  افرادی هستند که سخنانی زیباتر بر زبان می‎رانند و دلشان حرف‎‎های دیگری دارد. با این وضعیت، آیا نظارت‎‎های بانکی در کشور کافی است یا نهاد‎های نظارتی باید راهکاری اساسی در این‎ باره ارائه کنند؟

در جدول زیر می‌توانید، اظهارات خاوری را مشاهده کنید:

اظهارات خاوری

تاریخ

  • (در مراسم معارفه خود به‎عنوان مدیرعامل بانک ملی) خداوند را شاکرم که توفیق خدمت مجدد در نظام بانکی به‎طور اعم و بانک ملی به‎طور اخص را یافته‎ام و امیدوارم بتوانم پاسدار خوبی برای این امانت باشم. با رعایت قواعد شرعی در عملیات بانکی و توسعه بانکداری اسلامی، قانون‎گرایی، بازاریابی هدفمند و مبتنی بر تعامل با مشتریان و تکیه بر خلاقیت و نوآوری، جزو مهم‎ترین اهداف بانک ملی خواهد بود.

 

24 فروردین 1388

  • بانک ملی برای همراهی با دولت شجاع و عدالت محور در اجرای طرح تحول اقتصادی، آمادگی کامل دارد. با اجرای طرح مذکور، علاوه‎بر حراست از ثروت‎‎های ملی، وجوه کشور در طرح‎‎های زیربنایی به‎کار گرفته می‎شود که توسعه و پیشرفت کشور را در پی دارد.

 

25 مهر 1388

 

  • تغییر نگرش، تغییر هدف و تغییر روش، مبنای تحول است و تضمین‎کننده چنین تحولی، سلامت اداری است که ما با شناخت صحیح و درست مقررات و دستورالعمل‎ها، می‎توانیم شاهد تحول سالمی در بانک ملی باشیم.

 

4 آذر 1388

 

  • نیرو‎های بسیج، نیرو‎های فوق العاده‎ای هستند که از روی انگیزه تلاش می‎کنند و نقطه قوت بسیج، همین حرکت بر اساس انگیزه است که می‎تواند بازوی مدیریت بانک در تمامی مسائل باشد.

 

11 آذر 1388

 

  • مشتریان باید با استفاده صحیح و اصولی از تسهیلات بانکی، در جهت خلق ثروت و ارزش افزوده برای کشور حرکت کنند.

 

15 تیر 1389

 

  • پیروزی کشور در تحریم‎‎ها مایه رسیدن به استقلال، خودکفایی صنعتی، افزایش تولیدات کشاورزی و در نهایت مطرح شدن پول کشور به‎عنوان یک ارز رایج در منطقه و جهان خواهد شد.

1 مهر 1389

  

  • حرکت براساس سه اصل سرعت، سلامت و صحت، باید سرلوحه امور بانک قرار گیرد. اصلاح فرآیند‎های کاری در استان‎ها، برخورد قاطع با تخلفات، تشکیل گروه استانداردسازی ساختمان و تجهیزات شعب و استفاده از ظرفیت‎‎های محلی برای کاهش هزینه‎ها، باید جزو اهم کارهای مدیران قرار گیرد.

 

10 بهمن 1389

  • سیاست‎گذاری بانک مرکزی در جهت توزیع عادلانه منابع و توجه به بخش تولید است که امید است با تأمین اعتبار طرح‎‎های جدید و تکمیل طرح‎‎های نیمه‎تمام، گام‎‎های بلندی در جهت ایجاد اشتغال برداشته شود.

 

21اردیبهشت 1390

  

  • قدرت مالی بانک ملی ایران، به تنهایی بالاتر از چند کشور است؛ به همین دلیل به این بانک حمله می‎شود و مورد تحریم قرار می‎گیرد

 

4 خرداد 1390

  

  • گستردگی، تنوع، نفوذ و اهمیت فعالیت بانک ملی ایران به‎گونه‎ای است که اهمیت بحث نظارت را برای آن دو چندان می‎نماید. نظارت بر فعالیت‎‎های کارکنان و فرآیند‎های کاری، یکی از دو بال فعالیت نظارتی در بانک است که از سوی ادارات کل بازرسی و حسابرسی و مدیریت ریسک پیگیری می‎شود.

 

21 شهریور 1390

  

کد خبر 170089
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز