همشهری آنلاین: ماهواره Electro-L روسیه تصویری 121 مگاپیکسلی را از کره زمین به ثبت رسانده که از وضوح و شفافیت ویژه‌ای برخوردار است.

زمین

این سیاره زمین است از ارتفاع 36 هزار کیلومتری، در حالی که مرز میان آب‌های عمیق آبیش با خطوط ساحلی به خوبی از یکدیگر قابل تشخیصند و ابرهای سفید نیز بر آسمان آن به وضوح دیده می‌شوند.

این تصویر توسط ماهواره Electro-L روسیه به ثبت رسیده است،‌ ماهواره آب و هوایی روس‌ها که بر خلاف دیگر ماهواره‌ها تصویر را طی یک بار عکاسی به ثبت رسانده است،‌ در واقع این عکس یک تک فریم با وضوح تصویری 121 مگاپیکسل است.

زمین

ماهواره Electro-L که در ارتفاع 36 هزار کیلومتری از زمین در چرخش است،‌ هر 30 دقیقه یکبار عکسی از کل سیاره زمین را از طریق اتصالی به سرعت 2.56 تا 16.36 مگابیت بر ثانیه به زمین ارسال می‌کند. البته این امکان وجود دارد که به ماهواره دستور عکاسی هر 10 دقیقه یکبار را داد.

در این تصویر که هر پیکسل آن نشانگر یک کیلومتر بر روی زمین است،‌ چهار طول موج،‌سه طول موج مرئی و یک فروسرخ با یکدیگر ترکیب شده‌اند از این رو پوشش گیاهی روی زمین به شکل لکه‌های نارنجی دیده می‌شوند. بیشتر تصاویری که توسط ناسا یا دیگر آژانس‌های فضایی به ثبت می‌رسند،‌ ترکیبی از چندین تصویر با یکدیگر هستند از این رو ثبت چنین تصویر یکپارچه‌ای با چنین وضوح بالایی بسیار قابل توجه است.

کد خبر 170053
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز