همشهری آنلاین: وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه بازار ارز دارای حباب است از برنامه شکل گیری بازار ارز صادراتی مبتنی بر معاملات واقعی ارز خبر داد.

مهر نوشت: سید شمس‌الدین حسینی در خصوص وضعیت قیمت‌‌ها در بازار ارز به ویژه دلار گفت: نرخ دلار در این بازار هنوز بالاست. فعالان بخش خصوصی معتقدند که نرخ‌هایی همچون 1670 یا 1690 تومان برای دلار یک نرخ تعادلی نیست.

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه میزان قابل توجهی از حباب در بازار ارز خارج شده است و در آینده نیز باید میزان بیشتری از حباب از بین برود، گفت: آنچه که بانک مرکزی به دنبالش است، این است که نرخ ارز مرجع 1226 تومان به صورت باثبات در بازار دنبال شود.

وی گفت: مجموعه سیاست‌های ارزی این است که نرخ‌های حبابی از بازار ارز از بین برود که این کار در حال انجام ساعت.

حسینی همچنین در خصوص بازار ارز صادراتی گفت: اگر ما شرایطی را فراهم کنیم که خریداران و فروشندگان عمده ارز که نیاز واقعی دارند یکدیگر را ملاقات کنند، نرخ‌هایی که در حاشیه شکل می‌گیرد و می‌شکند به کاهش نرخ کمک می‌کند.

به گفته وی، بازار رسمی ارز گسترده‌ای داریم یا اینکه می‌توان گفت بازاری با نرخ مرجع داریم که بانک مرکزی به میزان قابل توجهی نیازهای ارزی آن را با نرخ 1226 تومان تامین می‌کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: صرافی‌ها بازار نوع دوم هستند و بانک مرکزی به آنها رسمیت داده است و آنچه در مصوبات آمده این است که این صرافی‌ها باید کار نقل و انتقال پول را انجام دهند، این در حالی است که بانک مرکزی مستقیماً به صرافی‌ها پول عرضه نمی‌کند ولی صادرکنندگان و مردم می‌توانند پول خود را به صرافی‌ها بفروشند یا از صرافی برای نقل و انتقال پول استفاده کنند. در عین حال، واردکنندگان می توانند از این صرافی‌ها بهره جویند.

وی خاطرنشان کرد: ما پیشنهاد کردیم که در شورای بورس با شکل گیری بازار ارز صادراتی این امر شفاف تر شده و بازاری مبتنی بر معاملات واقعی شکل گیرد. ضوابط و شرایط این ابزار در شورای عالی بورس تصویب و دستورالعمل آن توسط سازمان بورس تهیه شده است.

کد خبر 169663
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز