همشهری‌آنلاین: در پی مشکلات بخش خصوصی درباره بازپرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی به صورت ارزی به دلیل نوسانات نرخ ارز دولت قانونی را تصویب رسانده که در صورت درخواست دریافت‌کنندگان تسهیلات، بانک‌های عامل پیش‌فروش ارز را با نرخ مرجع انجام دهند و بانک مرکزی نیز موظف است در سررسید اقساط تسهیلات، ارز مورد نیاز را با نرخ مرجع امروز تامین کند.

ایسنا نوشت: محمود دودانگه عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی با بیان این مطلب تصریح‌ کرد: طی روزهای گذشته قانونی توسط دولت مصوب شده که اجازه می‌دهد تسهیلات صندوق توسعه‌ ملی توسط بانک مرکزی به قیمت مرجع به بخش خصوصی فروخته شود تا بخش خصوصی نگران بازپرداخت ارزی نباشد.

وی ادامه داد: ساز و کار این است که بنگاه دریافت‌کننده تسهیلات باید معادل ریالی با نرخ سود ریالی را به بانک مرکزی پرداخت کنند تا بتواند ارز با نرخ مرجع را دریافت کنند.

عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی در ادامه گفت: بانک عامل موظف می‌شود ارز با نرخ مرجع را از اکنون پیش فروش کند اما ریال را زمان سررسید اقساط دریافت کند و بانک مرکزی موظف است در مقابل دریافت ریال، ارز بدهد اما محاسبات به صورت ریالی و با سود تسهیلات ریالی خواهد بود.

دودانگه با اشاره به این‌که این روش ریسک نوسانات نرخ ارز را برای دریافت‌کننده تسهیلات از بین می‌برد و به بخش خصوصی کمک می‌کند، تصریح‌کرد: آنچه که بابت ریال گرفته می‌شود سود نیست و هزینه‌ای است که برای ریسک پرداخت می‌شود.

عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی اظهار کرد: براساس ماده 84 قانون برنامه‌ی پنجم توسعه فعالیت صندوق توسعه ملی به صورت ارزی است، به استثنای بخش کشاورزی که 10 درصد از منابع صندوق به صورت ریالی به این حوزه پرداخت می‌شود.

عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی، در پایان سرمایه صندوق را 35 میلیارد دلار اعلام و اضافه کرد: موجودی صندوق نیز حدود 27 میلیارد دلار است.

کد خبر 169215
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز