گروه بین‌الملل: در حالی که فرانسوا اولاند با پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه از روز گذشته روند تشکیل دولت جدید این کشور را آغاز کرده، نیکولا سارکوزی با یک شکست بی‌سابقه که رویدادی تاریخی در ۳۱ سال گذشته فرانسه به شمار می‌آید، از صحنه سیاست به‌صورت کامل محو می‌شود.

نتیجه انتخابات روز یکشنبه فرانسه، بیش از آنکه رای مردم به اولاند سوسیالیست باشد، نشانه خشم فرانسوی‌ها از سارکوزی و سیاست‌هایش بود. اولاند با به دست آوردن 51.62درصد آرا پس از ۱۷سال پست ریاست‌جمهوری فرانسه را به حزب سوسیالیست این کشور برگرداند.

سارکوزی در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه 48.38 درصد آرا را به دست آورد تا از سال ۱۹۸۱ تاکنون نخستین رئیس‌جمهور فرانسه باشد که نتوانسته برای دومین دور متوالی در کاخ الیزه باقی بماند. مراسم جشن پیروزی فرانسوا اولاند و طرفدارانش تا بامداد روز گذشته در خیابان‌های پاریس و تول(زادگاه اولاند در مرکز فرانسه) ادامه داشت اما خوشحالی او از پیروزی در انتخابات با کوهی از مشکلات مختلف، خیلی دوام نخواهد داشت.

در حالی که فرانسه در میان بحران مالی حوزه یورو با مشکلات گسترده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند، اولاند از روز گذشته مذاکرات برای تشکیل دولت جدید این کشور را آغاز کرد. طبق توافق‌های صورت گرفته سارکوزی در ۱۵ می‌(یک هفته دیگر) قدرت را به اولاند واگذار می‌کند تا به احتمال زیاد به‌صورت کامل از صحنه سیاست محو شود. سارکوزی در جریان تبلیغات انتخاباتی خود اعلام کرده بود درصورتی که نتواند برای دومین بار پست ریاست‌جمهوری را به دست آورد از دنیای سیاست کنار خواهد رفت.

او در سخنرانی خود پس از اعلام نتایج انتخابات هم با قبول مسئولیت کامل این شکست اعلام کرد که برای تبدیل شدن به یک شهروند فرانسوی در میان مردم این کشور آماده می‌شود. اولاند در نطق پیروزی‌اش در میان طرفدارانش اعلام کرد که در نخستین اقدام به‌عنوان رئیس‌جمهور فرانسه، از رهبران دیگر کشورهای اروپایی می‌خواهد تا دوباره بر سر برنامه‌های اقتصادی حوزه یورو وارد مذاکره شوند.اولاند گفت که پیروزی او باید برای مردم سراسر اروپا امید به همراه داشته باشد و به سیاست‌های ریاضت اقتصادی پایان داده شود. اولاند در جریان تبلیغات اقتصادی وعده داده بود که مالیات پرداختی شرکت‌های بزرگ و همچنین افرادی که بیش از یک میلیون یورو در سال درآمد دارند را تا 75 درصد افزایش می‌دهد.

واکنش‌های خارجی


رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه هم با اشاره به این مسئله پس از اعلام نتایج انتخابات فرانسه گفت: سارکوزی کار دیگری ندارد و از این پس به تعطیلات خواهد رفت. اوباما هم با دعوت اولاند به کاخ سفید اظهار امیدواری کرده که بتواند با او و دولتش همکاری نزدیکی داشته باشد. مقام‌های چین هم آمادگی خود را برای همکاری با دولت جدید فرانسه اعلام کرده‌اند. صدراعظم آلمان هر چند در تماس تلفنی، اولاند را برای مذاکره به برلین دعوت کرد اما گفته است که خط‌مشی‌های اصلی اتحادیه اروپا در زمینه کنترل سختگیرانه هزینه‌های کشورها، در مذاکرات احتمالی قابل طرح نخواهد بود. حتی پیش‌زمینه این اختلاف نظرهای جدید در اتحادیه اروپا باعث شد تا با انتخاب اولاند شاخص سهام در بسیاری از کشورهای اروپایی پایین بیاید. دیلی‌تلگراف گزارش داده است که سقوط شاخص سهام در حوزه یورو در 4ماه گذشته بی‌سابقه بوده است.

آقای معمولی

سارکوزی آخرین قربانی بحران مالی اروپاست اما اولاند هم که از سوی رسانه‌ها به «آقای جک» یا «آقای معمولی» مشهور شده وضع چندان بهتری نخواهد داشت. او که با خوش‌شانسی و استفاده از وضعیت بد سارکوزی به پیروزی رسیده تجربه حضور در هیچ دولتی را ندارد و بر خلاف دیگر نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری هیچ وقت نتوانسته وزیر باشد. سارکوزی که با سبک زندگی‌اش ریاست‌جمهوری فرانسه را به امری شخصی و خصوصی تقلیل داده بود، برای فرانسوی‌ها از آقای معمولی شخصیتی جذاب ساخته که به او ترجیحش دادند.

انتخابات پارلمانی

حزب اتحادیه جنبش مردمی پس از این شکست سخت باید به فکر رقابت در انتخابات پارلمانی ماه ژوئن به‌ویژه مقابل حزب راستگرای افراطی جبهه ملی باشد. مارین لوپن، نامزد این حزب در مرحله اول انتخابات ریاست‌جمهوری با کسب آرای بالایی که خیلی‌ها تصورش را نمی‌کردند در جایگاه سوم قرار گرفت.

کد خبر 169552
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز