دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۳
۰ نفر

گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: با وجود وعده‌های مسئولان مشکل بسیاری از دانشجویان حل نشده است، دولت نیز خوابگاه نمی‌سازد و بخش خصوصی را تشویق به این کار می‌کند.

به گفته رئیس صندوق رفاه دانشجویی، خوابگاه‌های دانشجویی دولتی و بخش خصوصی در بهترین وضعیت تنها ظرفیت حدود ۳۰۰‌هزار دانشجو را دارند، این در حالی است که بیش از 4‌میلیون و یکصد هزار دانشجو در دانشگاه‌های کشور مشغول به تحصیل هستند. کیوان مرادیان در یک نشست خبری اظهار کرد: متأسفانه رشد کمی دانشگاه‌ها در کشور با رشد امور رفاهی در دانشگاه‌ها همراه نبوده است و از این حیث کمبود احساس می‌شود. وی بهمن ماه سال گذشته در بابل در باره وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی کشور نیز اظهار کرد:

اکنون 10 تا 15‌درصد دانشجویان در دانشگاه‌های دولتی و 85‌درصد دانشجویان در دانشگاه‌های غیردولتی آزاد، جامع و پیام نور مشغول تحصیل هستند که عمده دانشجویان مراکز غیردولتی در نقاط دوردست با مشکل خوابگاه مواجه هستند. مرادیان با بیان اینکه برای رفع مشکل خوابگاه‌های دانشجویی بیش از 160میلیارد تومان اعتبار از سوی دولت به وزارت علوم اختصاص یافته است، گفت: با این افزایش بودجه ظرف 5 سال آینده، مشکل خوابگاه‌های دانشجویی رفع و دانشجویان از نظر اسکان مشکلی نخواهند داشت.

راهکارهای حل مشکل

وی یکی دیگر از راه حل‌های حل مشکل خوابگاه را استفاده از ظرفیت غیردولتی دانست و اظهار کرد: با مشارکت توامان بخش خصوصی و دانشگاه‌ها می‌توان خوابگاه‌ها را توسعه داد.به گفته رئیس صندوق رفاه دانشجویان این نوع مشارکت با مشارکت صرف بخش خصوصی تفاوت دارد و در قالب این طرح دانشگاه‌ زمین لازم را به بخش خصوصی طی 10 تا 15‌سال می‌دهد و پس از 15‌سال بخش خصوصی خوابگاه را تحویل دانشگاه می‌دهد.

وی مشارکت 100در‌صدی بخش خصوصی را از دیگر راه حل‌های حل مشکل خوابگاه بیان کرد و افزود: اعتبار 160‌میلیارد تومانی در قالب وام 4 تا 6‌درصد به بخش خصوصی داده شده است تا خوابگاه ساخته شود و پس از 10 تا 15‌سال بخش خصوصی می‌تواند با تغییر کاربری استفاده دیگری از خوابگاه بکند.مرادیان اقدام دیگر در این زمینه را تشکیل مجمع خیرین خوابگاه‌‌ساز عنوان کرد که اساسنامه آن در حال حاضر در دست تدوین است.

بحث تشکیل مجمع خیرین خوابگاه‌ساز سال‌هاست که در وزارت علوم مطرح است اما راه به جایی نبرده و تنها مسئولان وزارت علوم اعلام می‌کنند امسال مجمع خیرین خوابگاه‌ساز تشکیل می‌شود. البته مسئولان این دستگاه از این نکته غافل هستند که اگر قرار است مجمع خیرین خوابگاه‌ساز تشکیل شود باید تشکیلاتی غیردولتی همانند مجمع خیرین مدرسه ساز کشور باشد تا بتواند در این کار موفق عمل کند.هنوز در باره لزوم ساخت خوابگاه برای دانشجویان مانند آنچه مجمع خیرین مدرسه ساز انجام داده، اطلاع‌رسانی نشده و اینکه وزارت علوم درصدد ایجاد مجمع است نیز مانعی برای تشکیل آن است.

افزایش اجاره بها

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم درباره افزایش اجاره‌بهای خوابگاه‌ها نیز گفت: تاکنون درباره این موضوع تصمیم‌گیری نشده ولی احتمالا حداکثر 3 تا 5‌هزار تومان افزایش اجاره‌بها در آینده خواهیم داشت. وی افزود: همچنین صندوق رفاه به دانشجویانی که مشکل معیشتی دارند، وام پرداخت می‌کند و به دانشجویان متقاضی مسکن، وام مسکن خواهد داد. مرادیان درباره دانشجویانی که توانایی پرداخت هزینه خوابگاهی ندارند اظهار کرد: دانشگاه‌ها می‌توانند به 10‌درصد متقاضیان خوابگاه تسهیلات دهند تا دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی هزینه‌های خوابگاه را بپردازند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویی درباره دانشجویان معلول نیز تصریح کرد: رئیس صندوق رفاه، اعتباری را در نظر گرفته که در برخی موارد می‌توان از آن برای دانشجویان شرایط خاص استفاده کرد که این مبلغ تا 50‌درصد اضافه‌تر از سایر دانشجویان است.

کد خبر 169544
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز