همشهری آنلاین: نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی نارنجی پوش به کارگردانی داریوش مهرجویی شب گذشته(17 اردیبهشت) در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. در این نشست، مهرجویی به مخالفان و منتقدانش که معتقد هستند وی همچنان باید فیلم‌هایی همچون هامون و سنتوری بسازد؛ تاخت.

کارگردان

به گزارش ایلنا، کارگردان فیلم نارنجی پوش با اشاره به روند ساخت فیلم نارنجی پوش گفت: کتاب فنگ شویی علت اصلی ساخت فیلم نبود هرچند همیشه در فیلم‌های من؛ کتاب‌ها نقش تاثیرگذاری دارند.

وی ادامه داد: فیلم همیشه یک رویه ظاهری دارد و یک رویه باطنی و به نظر من رویه باطنی فیلم مهمتر است.

هر اثر فرهنگی یک فکری دارد و فکر این فیلم نیز پیام آن است که امروز زباله و آشغالی که در محیط ما وجود دارد؛ روی جامعه نیز تاثیر می‌گذارد.

این کارگردان گفت: حرف باطنی فیلم این است که امروز دروغ، تزویر و ریا گریبان‌گیر جامعه کنونی ما شده است و ما باید علاوه بر پاکسازی محیط به آشغال زدایی ذهنی نیز اقدام کنیم.

مهرجویی با انتقاد از بعضی صحبت‌های بازیگران خود در بعضی مجلات سینمایی گفت: بازیگران نباید از کسان دیگر در فیلم امتیاز بگیرند.

اینکه بعضی از بازیگران فیلم گفته‌اند خودشان دیالوگ‌های فیلم را به صورت بداهه گفته‌اند؛ درست نیست.

بعضی از آنها به دنبال خودنمایی هستند و متاسفانه این مشکل سینمای ایران است که گروهی از بازیگران که حرفه‌ای نیستند، زیاد سخن می‌گویند و خودنمایی می‌کنند.

وی ادامه داد: یک فیلم همیشه محصول سیاست‌های کارگردان است و ممکن است سایر عوامل در سر صحنه فیلم هرچه دوست دارند، انجام بدهند و بگویند اما نهایت این کارگردان است که تصمیم می‌گیرد چه فیلمی بسازد.

وی ادامه داد: فیلمنامه‌ی این فیلم و دیالوگ‌های آن به صورت دقیق نوشته شده و مانند یک اثر خاتم‌کاری دقیق و ظریف است.

مهرجویی در پاسخ به سوالی پیرامون سفارشی بودن این فیلم گفت: این فیلم به هیچ عنوان سفارش شهرداری نیست.

من چهار سال پیش فیلمنامه را نوشتم و بعد به سراغ شهرداری رفتم و آنها نیز به ما کمک کردند.

کارگردان فیلم نارنجی پوش با انتقاد از مخالفان و منتقدان فیلم گفت: اینکه گفته می‌شود بعداز ساخت فیلم سنتوری؛ فیلم‌هایی که می‌سازم ضعیف است؛ درست نیست.

این فیلم‌ها در شرایط فعلی ساخته می‌شوند. امروز سیستم وزارت ارشاد؛ سیستم شلوغ و بی‌سامانی است و من چرا باید دوباره با ساختن فیلم‌هایی مانند سنتوری خودم را گرفتار کنم.

وی ادامه داد: در این چهار سال اخیر سینمای ایران مشکلات زیادی دیده است. خانه سینما منحل شده و یک نظام درست وجود ندارد.

در این شرایط چگونه من می‌توانم و چگونه دیگران انتظار دارند که من فیلمی مانند گاو بسازم. امروز با دوره‌ای روبرو هستیم که دولت آن کارنامه کاری مشخص دارد.

امروز معاون سینمایی آقای شمقدری است و این دوره با دوره‌های دیگر متفاوت است.

مهرجویی ادامه داد: در وضعیت فعلی چه من و چه هنرمندان دیگر وقتی که فیلمنامه می‌دهند؛ سریع رد می‌شود و هرچه می‌پرسیم که چه کسانی این فیلمنامه‌ها را خوانده‌اند، جوابی نمی‌دهند.

با این وضعیت و این مدیریت، آینده سینمای ایران برای من تاریک است و هیچ تصویری نمی‌بینم.

مهرجویی درباره رابطه سنت و مدرنیته در فیلم نارنجی پوش گفت: هرگز فیلم نمی‌گوید که باید سنت را دور ریخت بلکه معتقد است باید از انباشتگی جلوگیری کرد.

من هرگز نمی‌خواستم که بگویم که سنت را کنار بگذارید و درون مدرنیته شیرجه بزنیم. در سنت ما پیام‌هایی همچون پندار نیک، گفتار نیک و رفتار نیک وجود دارد.

وحید محمدی فر(فیلمنامه‌نویس) نیز درباره انتخاب حامد بهداد بجای نقش اصلی فیلم گفت: شخصیت فیلم و شخصیت حامد بهداد بسیار شبیه هم هستند.

وی ادامه داد: در نگارش فیلمنامه نمی‌خواستیم بگوییم که سنت را دور بریزیم بلکه باید سنت را به صورت پاکیزه حفظ کرد.

لیلا حاتمی نیز در دفاع از مهرجویی و فیلم نارنجی پوش گفت: هنرمند واقعی باید دائم مخاطب خود را غافلگیر کند و اینکه یک هنرمند شکل ثابتی داشته باشد؛ خوب نیست.

اردشیر رستمی؛ دیگر بازیگر فیلم نیز گفت: این فیلم، فیلم مهمی است. ما در طول ساخت با مهرجویی تعامل داشتیم.

در این فیلم رنگ وجود دارد درحالیکه در بسیاری از فیلم‌های رنگی امروز ما رنگ وجود ندارد و سیاه و سفید است.

وی در دفاع از مهرجویی گفت: وقتی وضعیت به گونه‌ای است که 20 فیلمنامه به ارشاد می‌دهیم اما رد می‌شوند؛ حتی اگر نامتان مهرجویی هم باشد چه کار می‌توانیم بکنیم.

 

کد خبر 169488

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز