گروه ادب و هنر: حکایت تأسیس مؤسسه هنرمندان پیشکسوت به سال 85 برمی‌گردد اما بعد از گذشت چند سال این مؤسسه در دو اتاق یک خانه استیجاری که پیش از این متعلق به مرکز هنرهای نمایشی بوده مستقر شده تا بتواند باری از مشکلات هنرمندان پیشکسوت بردارد.

عزت الله انتظامی - ایرج راد-

گرچه این مؤسسه هنوز بودجه و اعتباری ندارد اما مدیریت این مرکز می‌گوید که در این مدت بیکار نبوده‌اند و سعی کرده اند به اشکال مختلف مشکلات هنرمندان پیشکسوت را حل کنند.

در همین راستا عزت‌الله انتظامی به همراه ایرج راد که هر دو از اعضای هیأت مدیره خانه تئاتر هستند به همراه سیدعباس عظیمی مدیر این مؤسسه با تعدادی ازخبرنگاران به گفت‌وگو نشستند. نکته‌ای که در جلسه، هم از سوی انتظامی و هم از سوی راد مطرح شد، حکایت بیمارستان هنرمندان بود که تفاهمنامه‌ای با وزیر بهداشت در زمینه بیمارستان هنرمندان انجام و قرار شد که بیمارستان شهید رجایی به تعدادی از هنرمندان پیشکسوت کارت ویژه اختصاص دهد و از بیمارستان‌های رسول اکرم(ص) و هاشمی‌نژاد نیز درصورت نیاز استفاده شود. هشت‌‌ماه از آن زمان می‌گذرد و هیچ اتفاقی نیفتاده است. ایرج راد درباره مؤسسه هنرمندان پیشکسوت اظهار امیدواری کرد: امیدوارم که این مؤسسه در مجلس مورد توجه قرار گیرد تا ردیف بودجه، ضوابط و قانونمندی داشته باشد و مثل بیمارستان هنرمندان نیمه رها نشود.

و عزت‌الله انتظامی هم اظهار امیدواری کرد: این مؤسسه در حد یک اسم نباشد و بتواند فعالیت‌های اجرایی انجام دهد. با این حال راد حضور این مؤسسه را بهتر از نبودنش ارزیابی کرد و گفت: در درجه اول نیازمند حمایت‌های معنوی هستیم که در پی آن حمایت مادی هم انجام شود.

سیدعباس عظیمی که برای راه‌اندازی این مؤسسه تلاش بسیاری کرده است از معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد بابت همکاری‌های ارزشمندش تشکر و اعلام کردکه تفاهمنامه‌های حمایت از هنرمندان پیشکسوت انجام شده و به‌زودی حرکت‌های مثبتی انجام می‌شود.

ایرج راد که مدیرعامل خانه تئاتر است و با مشکلات هنرمندان تئاتری بسیار آشناست درباره تفاهمنامه‌ها اظهار کرد:‌ای کاش مسائل مربوط به این خانه به‌صورت توافقنامه باشد نه تفاهمنامه چرا که تفاهمنامه هیچ ضمانت حقوقی و اجرایی ندارد درحالی‌که توافقنامه ضمانت اجرایی دارد.

عزت‌الله انتظامی در جایگاه هنرمند پیشکسوت با اشاره به شرایط دشوار هنرمندان پیشکسوت اعلام کردکه باید مؤسساتی باشد که از این هنرمندان حمایت و به مسائل و مشکلات آنها رسیدگی کند. همچنین او اعلام کرد راه‌اندازی خانه سالمندان و بیمارستان هنرمندان به جایی نرسید و او هنوز امیدوار است که تماسی از سوی سازمان بهزیستی برای تشکیل خانه سالمندان انجام بگیرد.

ایرج راد هم با اشاره به ارزش هنرمندان در جامعه به این نکته اشاره کرد که فعالیت‌هایی که برای هنرمندان پیشکسوت انجام گرفته  تا به حال اساسی و ریشه‌ای نبوده است و اعلام کرد فعالیت صندوق حمایت از هنرمندان نسبت به روزهای اولیه کمرنگ شده است.

با وجود این مشکلات مدیرعامل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت اعلام کرد این مؤسسه درصورت دریافت ردیف بودجه مستقل، آینده روشنی خواهد داشت. در گام اول مؤسسه هنرمندان پیشکسوت،350 هنرمند بالای 60سال را پوشش می‌دهد و برای تأمین بودجه از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ریاست‌جمهوری، پیگیری شده است تا به هنرمندان پیشکسوت در سراسر ایران خدمت رسانی شود. عظیمی در این‌باره گفت: برنامه‌های بسیار خوبی طراحی کرده‌ایم که انجام آن نیازمند بودجه است.

برای این مؤسسه که بعد از چند وقت دارای مکان شده است این نگرانی وجود دارد که با پایان دولت و تغییراتی که در بدنه وزارت فرهنگ و ارشاد روی می‌دهد این مؤسسه هم منحل شود. عظیمی در این‌باره به حمایت‌های معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و گفت: البته چیزی قابل پیش‌بینی نیست اما به هر حال مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی که تکلیفی قانونی است و کسی نمی‌تواند از آن سرپیچی کند.

به گفته مدیر مؤسسه هنرمندان این مؤسسه متعلق به قشر مهم و خاصی از جامعه است و کسی نمی‌تواند آن را منحل کند بلکه انتظار معقولی است که هر جامعه‌ای باید به هنرمندان پیشکسوت خود، سرویس بدهد.

کد خبر 194347

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز