کارشناسان سازمان انرژی اتمی در کنفرانس ایمنی پرتوهای غیریونساز که در شیراز برگزار شد، تاکید کردند: میزان تشعشعات آنتن‌های تلفن همراه در ایران یکصدم استانداردهای جهانی است و این امواج هیچ ضرری برای سلامتی مردم ندارد.

 به گزارش همشهری، مهندس دلنواز فرودین در مقاله‌ای تحت عنوان ارزیابی پرتوگیری مردم از آنتن‌های ایستگاه‌های تلفن همراه در کشوربه بررسی میزان پرتوگیری مردم از آنتن‌های بی‌تی‌اس پرداخت و گفت: با توجه به نگرانی مردم، سازمان انرژی اتمی با در نظر گرفتن شرایط متفاوت نصب آنتن و دکل و در نقاطی با تراکم جمعیتی متفاوت، اقدام به سنجش میزان تابش این آنتن‌ها ومقایسه نتایج با حدود پرتوگیری مطابق با مقررات ملی و استانداردهای بین‌المللی کرد.

به بیان مهندس فرودین نقاط بررسی شده شامل4500 نقطه و در بیشتر از 1500 محل و در نزدیکی بیش از 300 بی‌تی‌اس در اغلب شهرها و استان‌های کشوربود. ما برای احتراز از بر هم زدن آسایش شهروندان و نیز با توجه به تشعشع بسیار ضعیف بی‌تی‌اس‌‌هایی که در داخل ساختمان‌ها نصب می‌شوند، عموما تشعشعات آنتن‌های نصب شده روی پشت بام‌ها و در فضاهای آزاد اندازه‌گیری شد که نتایج به‌دست آمده عبارت بودند از:

- شدت میدان داخل یک ساختمان از خارج همان ساختمان بسیار کمتر است.- اغلب ساختمان‌های واقع در نزدیکی دکل خارج از ناحیه تابش هستند.- با فاصله گرفتن از دکل ناحیه تابش وسیع‌تر می‌شود و ساختمان‌های بیشتری در معرض آن قرار می‌گیرند اما شدت میدان کاهش می‌یابد. - چگالی توان تابشی آنتن‌های بی‌تی‌اس در اغلب نقاط از یکصدم یا یک‌درصد حد مطابق با استاندارد ملی و راهنمای جهانی کمتر است. وی در پایان افزود: لازم است که اندازه‌گیری‌ها استمرار داشته‌باشد و کلیه‌ نهادهای مسئول براساس اطلاعات علمی، واقعی و به دور از بزرگنمایی و همچنین با درنظرگرفتن ریسک‌ها و استانداردها اطلاع‌رسانی کنند و از ارائه اطلاعات ضد‌و نقیض خودداری ورزند.

دکتر ناصر راست‌خواه، رئیس مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور و معاون سازمان انرژی اتمی ایران نیز گفت: در کنار هر منفعتی ملاحظاتی وجود دارد و باید توجه داشت هر تکنولوژی جدیدی که پرتوها نیز از آن جمله هستند به مثابه یک چاقوی دولبه است که ما با شناسایی و اطلاع از آسیب‌های آن و رعایت موارد ایمنی، می‌توانیم حداکثر استفاده و بهره‌مندی از آن را داشته باشیم.
وی افزود: نظام ایمنی کشور مسئولیت ایجاد ضمانت‌های لازم را در به‌کارگیری انرژی پرتوها برعهده دارد و در راستای همین تعهدات ملزم به طرح و تدوین قوانین، مقررات و ضوابط، تصویب آنها و تهیه دستورالعمل‌های اجرایی، نظارت، بازرسی و کنترل مسائل مربوط به پرتو‌هاست و این امر بدون آگاهی مردم با اختلال مواجه خواهد شد.

دکتر کاردان، رئیس انجمن حفاظت در برابر اشعه نیز در یک کنفرانس خبری در حاشیه کنفرانس بیان کرد: هیچ‌کس عاری از پرتوگیری پرتوهای غیریونساز در کشور نیست ولی این بدان معنی نیست که این پرتوگیری‌ها حتما سلامت را به خطر خواهد انداخت چرا که قوانین و مقرراتی بر آن حاکم است.

وی یادآور شد: باید حفاظت در برابر اشعه و ایمنی به‌دنبال توسعه و گسترش استفاده از ابزاری که تشعشع دارند و تکنولوژی‌های تابش‌زا صورت گیرد؛ در غیر این صورت معایب این تکنولوژی بیشتر از بهره‌مندی‌های حاصل از آن خواهد بود.
دکتر کاظم ندافی، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با ارائه مقاله‌ای تحت عنوان حفاظت مردم در برابر پرتوها و رسالت وزارت بهداشت در این کنفرانس گفت: ما شواهد کافی نداریم که آنتن‌های تلفن همراه (بی‌تی‌اس) سلامت مردم را به خطر می‌اندازند ولی کارهایی مانند ارائه سیم کارت رایگان به دانش‌آموزان، مورد تایید وزارت بهداشت نیست.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اشاره کرد: براساس اندازه‌گیری‌های سازمان انرژی اتمی از تشعشعات بی‌تی‌اس‌ها (آنتن‌های تلفن همراه)، میزان این تشعشعات کمتر از یک درصد حد مجاز تابش براساس استاندارد‌های بین‌المللی و ایران بوده است؛ با این حال وزارت بهداشت الزام دارد که این آنتن‌ها در کنار مهد‌های کودک و بیمارستان‌ها و به‌طور کلی نقاط حساس نصب نشود. وی با درخواست همکاری از اپراتورهای تلفن همراه در مقاله خود افزود:چنانچه اپراتورها به وظایفشان متعهدانه و مسئولانه عمل کنند مشکلات در این زمینه به حداقل خواهد رسید.

دکتر رضا فقیهی دبیر علمی این کنفرانس نیز اظهار داشت: با توجه به کاربرد روز افزون منابع تابش مانند آنتن‌های مخابراتی، مایکروویو و لیزر، تحقیق در زمینه حفاظت و پایش اثرات منابع تابش ضروری است. این کنفرانس با همت دانشگاه شیراز، سازمان انرژی اتمی، سازمان تنظیم مقررات رادیویی، مرکز تحقیقات تابش و بخش مهندسی هسته‌ای دانشکده مکانیک شیراز برگزار شد. دانش پرتوهای نوری، پرتوهای لیزری، پرتوهای رادیویی و مایکروویو، میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی با فرکانس‌های کم، فراصوت و صوت از محورهای اصلی کنفرانس بود.

طاهره ساعدی

کد خبر 169172
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز