همشهری‌آنلاین: فراموش نکنید که امشب حتما نگاهی به آسمان بیاندازید زیرا ماه کامل،‌ بزرگتر از همیشه چشم به زمین دوخته است. این پدیده کیهانی که به "اَبَر ماه" شهرت دارد از آن رو رخ می‌دهد که فاصله ماه به زمین از همیشه نزدیکتر و درنتیجه درخشانتر خواهد بود.

Super Moon

امشب همسایه همیشگی زمین 16 درصد بزرگتر و درخشانتر به نظر خواهد آمد و فاصله آن در نزدیکترین فاصله‌اش تا زمین به 356 هزار و 955 کیلومتر خواهد رسید،‌ یعنی 15 هزار و 300 مایل نزدیکتر از فاصله همیشگی تا زمین. دلیل این تغییر فاصله بیضی شکل بودن مدار ماه است،‌ مداری که یک سوی آن (حضیض) 50 هزار کیلومتر از سوی دیگر (اوج) به زمین نزدیکتر است.

در نزدیکی حضیض،‌ ماه معمولا 14 درصد بزرگتر و 30 درصد درخشانتر دیده خواهد شد،‌ حالتی که می‌تواند علاوه بر افزایش زیبایی‌های شب،‌ منجر به وقوع جزر و مدهای حضیضی شوند. از ویژگی‌هایی که "ابرماه" امشب را متفاوت از سال‌های گذشته این است که ماه امشب ابتدا وارد مرحله حضیض می‌شود و با فاصله کمی به ماه کامل تبدیل می‌شود،‌ در واقع فاصله میان کامل شدن ماه و نزدیک شدن مدار آن به زمین تنها یک دقیقه خواهد بود. بهترین زمان برای دیدن بزرگتر شدن ماه،‌ زمانی است که ماه در افق قرار دارد زیرا در این زاویه ماه بزرگتر از حد عادی دیده می‌شود.

ماه زمین را تهدید می‌کند؟

درست مانند بسیاری از پدیده‌های غیرعادی دیگر طبیعت، بزرگتر دیده شده ماه در آسمان امشب نیز می‌تواند عاملی برای شایعه پراکنی در وب سایت‌های مختلف اینترنتی باشد،‌ بسیاری این رویداد را عامل وقوع سیل یا زمین لرزه‌های شدید یا فوران آتشفشان می‌دانند. با این همه همانطور که "ابرماه" سال گذشته بر روی زمین هیچ جنجالی به بار نیاورد،‌ امشب نیز قرار نیست هیچ زمین لرزه‌ای رخ دهد،‌ آتشفشانی فوران کند و یا فاجعه‌ای رخ دهد،‌ دست کم مطمئن باشید چنین رویدادهایی به خاطر بزرگتر شدن ماه رخ نخواهند داد!

Super Moon

در شرایط عادی،‌ ماه به اندازه ای به زمین نزدیک هست که بتواند سنگینی حضورش را به این سیاره تحمیل کند،‌ همین موضوع باعث وقوع جزر و مد در اقیانوس‌ها می‌‎شود. به گفته دانشمندان،‌ نیروی گرانش ماه حتی می‌تواند عامل حرکت‌های خفیفی در میان قاره‌ها شود که به جزر و مد زمینی شهرت دارد.

به گفته " جان ویدال" لرزه شناس دانشگاه واشنگتن جزر و مدهای زمینی و دریایی شدید گاهی می‌توانند باعث وقوع زمین لرزه شوند. ماه و خورشید هردو به زمین فشار وارد می‌‍کنند و اگر با دقت بررسی شود می‌توان در زمان قرار گیری ماه و خورشید در یک خط،‌ افزایش کوچکی را در فعالیت‌های تکتونیکی زمین مشاهده کرد،‌ با این همه معمولا در زمان ظهور ماه نو و کامل در آسمان،‌ کمتر از یک درصد به میزان فعالیت‌های لرزه‌ای و در حدود یک درصد به فعالیت‌های آتشفشانی افزوده می‌شود.

Super Moon

به گفته ویدال در دوره حضیض میزان کشش گرانشی ماه بر روی زمین به اندازه‌ای نیست که بتواند منجر به وقوع فجایع طبیعی شود. مطالعات زیادی بر روی این موضوع انجام شده و آن را تایید کرده‌اند. دانشمندان تاثیر "ابرماه" بر روی زمین را در جایی میان "هیچ تاثیری ندارد" و "تاثیر به اندازه‌ای کوچک است که دیده نمی شود" دسته بندی می‌کنند.از این رو دیگر نگرانی برای تاثیر ماه بزرگ بر روی آغاز یک زمین لرزه ویرانگر وجود ندارد،‌ امشب در نهایت آرامش به آسمان چشم بدوزید و زیبایی های ماه را از فاصله ای نزدیکتر تحسین کنید.

کد خبر 169144
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز