همشهری آنلاین: رییس جمهوری ایران شنبه 11 اسفند از عربستان سعودی دیدار خواهد کرد.

خبرگزاری ایسنا به نقل از رویترز گزارش داده است  یک مقام رسمی دولت ایران از سفر روز شنبه‌ احمدی نژاد به عربستان خبر داد.

مقام‌های ایرانی و عربستانی طی هفته‌های اخیر به منظور میانجی‌گری در خصوص مساله‌ی لبنان، چندین بار با یکدیگر دیدار کرده‌اند؛ اما این مذاکرات و از سوی دیگر تماس‌های عربستان با واشنگتن و پاریس و مذاکرات ایران با سوریه تاکنون پیشرفت چندانی نداشته است.

یک مقام دولت ایران که خواست نامش فاش نشود، گفت: محمود احمدی نژاد رییس جمهور ایران، روز شنبه به عربستان سفر خواهد کرد و در این سفر در خصوص مسایل منطقه با سران این کشور به بحث و تبادل نظر می پردازد.

یک منبع سیاسی در لبنان نیز اعلام کرد که ایران می‌خواهد "یخ" موجود در روابط میان عربستان و سوریه را که عنصر کلیدی در بحران لبنان شمرده می‌شود، تا قبل از برگزاری نشست اتحادیه‌ی عرب در ماه مارس که در عربستان برگزار می‌شود، بشکند.

مفسران سعودی می‌گویند: مقام‌های سوری طی ماه‌های اخیر سفری به عربستان نداشته‌اند و ریاض می‌خواهد با برقراری روابط با دمشق، این کشور را از ایران دور کند.

بحران لبنان و درگیری‌های قومی در عراق نگرانی از وقوع جنگ میان فرقه‌های اسلامی را در منطقه باعث شده است.

عربستان، متحد کلیدی واشنگتن در خاورمیانه و نیز ایران و سوریه دعوت بغداد را برای شرکت در نشست بین‌المللی بغداد پذیرفته‌اند.

هم‌چنین پیش از این سفیر ایران در عربستان سعودی در گفت‌وگو با ایرنا، از سفر قریب‌الوقوع محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران به عربستان خبر داده بود.

سید محمد حسینی گفت: در این دیدار اهم تحولات منطقه و جهان اسلام، گسترش روابط دو جانبه و اوضاع خاورمیانه مورد بحث و بررسی سران دو کشور قرار خواهد گرفت.

وی بدون اعلام زمان دقیق این سفر، سطح روابط ایران و عربستان را خوب توصیف کرد و افزود: نزدیک شدن دیدگاه‌های دو کشور اسلامی ایران و عربستان سعودی می‌تواند نقش تاثیرگذاری در جهان اسلام و خاورمیانه بحران زده داشته باشد.

کد خبر 16898

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز